Przyjęcie filozofii odpowiedzialnego obywatelstwa - drogą społecznej transformacji Ukrainy
Denys Svyrydenko
Wydział Teologii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w OlsztynieFrol Revin
UNESCO Chair on Science Education, Dragomanov Ukrainian State UniversityAbstrakt
W europejskim paradygmacie edukacyjnym filozofia odpowiedzialnego obywatelstwa odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości zróżnicowanych i wzajemnie powiązanych społeczeństw. W niniejszym artykule zajęto się analizą metody służącej do budowy europejskich systemów edukacyjnych, których celem jest zaszczepienie wartości, jakimi są zaangażowanie obywatelskie, szacunek dla innych oraz ekologiczna świadomość. Kolejnym aspektem wziętym pod uwagę jest kwestia integracji zrównoważonego rozwoju i edukacji ekologicznej, która umożliwia młodym ludziom stanie się orędownikami ochrony środowiska i strażnikami racjonalnego gospodarowania na całej planecie. W szczególności, podkreślając osiągnięcia, wyzwania i trwające procesy w ramach europejskiego paradygmatu edukacyjnego, autorzy pokazują, w jaki sposób podejście do odpowiedzialnego obywatelstwa może prowadzić do bardziej integracyjnych i spójnych społeczeństw, które rozwijają się dzięki empatii, tolerancji i solidarności zarówno w Ukrainie, jak i na całym świecie. Ten punkt bezpośrednio nawiązuje do sprawozdania Komisji Europejskiej, która dostrzega potrzebę stworzenia platformy edukacyjnej. W artykule podkreślono, że naród ukraiński dąży do zbudowania bardziej integracyjnego i przyszłościowego społeczeństwa, opartego na filozofii odpowiedzialnego obywatelstwa, która jest promowana w ramach europejskiego paradygmatu edukacyjnego, i oferuje cenne spostrzeżenia, narzędzia do wyposażenia, modernizacji i ożywienia ukraińskiego systemu edukacji. Przyjmując filozofię odpowiedzialnego obywatelstwa, Ukraina może skutecznie stawić czoła wyzwaniom (np. środowiskowym, społecznym i ekonomicznym skutkom trwającej wojny z Rosją, niekompetentnemu aparatowi biurokratycznemu i służbie cywilnej, stagnacji instytucji społecznych, niewystarczającemu poziomowi zaangażowania obywatelskiego i nieefektywnemu zarządzaniu społecznemu), z którymi się mierzy, zapewniając jednocześnie swojej ludności pewien drogowskaz, umożliwiający im stanie się aktywnymi podmiotami pozytywnych zmian w drastycznie niestabilnej i wzajemnie powiązanej globalnej wiosce.
Słowa kluczowe:
odpowiedzialne obywatelstwo, unijny edukacyjny paradygmat, zarządzanie środowiskiem, edukacja naukowa, społeczno-polityczna transformacjaBibliografia
Evagorou Maria, Jan Alexis, Dillon Justin, 2020, Introduction: Socio-Scientific Issues as Promoting Responsible Citizenship and the Relevance of Science, In Science Teacher Education for Responsible Citizenship: Towards a Pedagogy for Relevance through Socioscientific Issues, Springer:Berlin/Heidelberg, Germany, p. 1–11, https://doi.org /10.1007/978-3-030-40229-7.
Crossref
Google Scholar
De Coster Isabelle, Borodankova Olga, Paolini, Giulia, Almeida Coutinho, Sofia de Ana, 2012, Citizenship education in Europe, European Education and Culture Executive Agency Publications Office, https://data.europa.eu/doi/10.2797/83012. Google Scholar
Gomilko Olga, Svyrydenko Denys, Terepyshchyi Sergii, 2016, Hybridity in the Higher Education of Ukraine: Global Logic or Local Idiosyncrasy?, Philosophy and Cosmology. Vol. 17, p. 177-199. Google Scholar
Joris Margot, Simons Maarten, Agirdag Orhan, 2021, Citizenship-as-competence, what else? Why European citizenship education policy threatens to fall short of its aims. European Educational Research Journal, 21(1), p. 484–503. https://doi.org/10.1177/1474904121989470.
Crossref
Google Scholar
Keating Avril, 2014, Education for Citizenship in Europe, London: PalgraveMacmillan UK. http://dx.doi.org/10.1057/9781137019578.
Crossref
Google Scholar
Lehning Percy, 2001, European Citizenship: Towards a European Identity? Law and Philosophy, 20, p. 239–282. https://doi.org/10.1023/A:1010681009751.
Crossref
Google Scholar
Mangini Michele, 2022, The reasonable citizen: A model for bridging ethics and politics in the EU, European Law Journal; 28( 1-3): 89- 104. https://doi.org/10.1111/eulj.12458.
Crossref
Google Scholar
Mcbeth Mark, Lybecker Donna, Garner Kacee, 2010, The Story of Good Citizenship: Framing Public Policy in the Context of Duty-Based versus Engaged Citizenship. Politics & Policy, 38(1), p. 1–23, https://doi.org/10.1111/J.1747-1346.2009.00226.X.
Crossref
Google Scholar
Moro Giovanni, 1999, Active Citizenship as Phenomenon and Concept, IIS Congress, Tel Aviv. Google Scholar
Science education for responsible citizenship, 2015, Report to the European Commission of the expert group on science education. Directorate-General for Research and Innovation (European Commission), https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/a1d14fa0-8dbe-11e5-b8b7-01aa75ed71a1. Google Scholar
Szostek Joanna, Orlova Dariya, 2022, Understandings of democracy and “good citizenship” in Ukraine: utopia for the people, participation in politics not required, Post-Soviet Affairs, 38:6, p. 479-496, https://doi.org /10.1080/1060586X.2022.2084280.
Crossref
Google Scholar
Veira-Ramos Alberto, Liubyva Tetiana, Golovakha Evgenii, 2020, Ukraine in Transformation (From Soviet Republic to European Society), Springer, https://doi.org/10.1007/978-3-030-24978-6.
Crossref
Google Scholar
Weinberg James, Flinders Matthew, 2018, Learning for democracy: The politics and practice of citizenship education, British Educational Research Journal, 44(4), p. 573–592. https://doi.org/10.1002/BERJ.3446.
Crossref
Google Scholar
Wydział Teologii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
UNESCO Chair on Science Education, Dragomanov Ukrainian State University