Kościół Janowy jako „antyspołeczność” w socjolingwistycznej perspektywie Bruce’a J. Maliny
Aleksandra Nalewaj
Katedra Teologii Moralnej i Etyki, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztynhttps://orcid.org/0000-0002-5440-0080
Abstrakt
Przedmiotem niniejszego studium jest wspólnota Janowa w ujęciu takich dyscyplin, jak lingwistyka i socjolingwistyka. Stosując teorię akomodacji mowy oraz perspektywę języka i antyjęzyka, amerykański egzegeta, B.J. Malina, odnajduje w tekście czwartej Ewangelii charakterystyczne cechy grupy zgromadzonej wokół umiłowanego ucznia. Grupę wyróżnia język chrystologii odgórnej, czyli antyjęzyk, a także postawa izolacji od społeczeństwa, w jego szerokim rozumieniu. To pozwala Malinie określić Janową wspólnotę mianem „antyspołeczności” lub „grupy alternatywnej”.
Słowa kluczowe:
Ewangelia wg Jana, Kościół Janowy, antyspołeczność, antyjęzyk, perspektywa socjolingwistycznaBibliografia
Attridge H.W., Chrześcijaństwo od zburzenia Jerozolimy do cesarza Konstantyna (lata 70-312), w: H. Shanks (red.), Chrześcijaństwo a Judaizm rabiniczny. Historia początków oraz wczesnego rozwoju, Warszawa 2013.
Boyarin D., The Gospel of Memra: Jewish Binitarianism and the Prologue of John, HTR 94 (2001).
Brown R.E., The Community of the Beloved Disciple, New York 1979.
Głowiński M., Socjolingwistyka, w: J. Sławiński (red.), Słownik terminów literackich, Wrocław 2002.
Honor i wstyd w interpretacji Ewangelii. Szkice z egzegezy antropologicznokulturowej, Warszawa 2013.
Kręcidło J., Strategia perswazyjna Marka Ewangelisty w świetle podejścia socjologicznego i antropologii kulturowej , STV 49 (2011), nr 1.
Malina B.J., John’s: The Maverick Christian Group – the Evidence of Sociolinguistic, BTB 24 (1994).
Mędala S., Ewangelia według świętego Jana. Wstęp – Przekład z oryginału – Komentarz (NKB.NT IV/1), Częstochowa 2010.
Wróbel M.S., Synagoga a rodzący się Kościół. Studium egzegetyczno-teologiczne czwartej Ewangelii (J 9, 22; 12, 42; 16, 2), Kielce 2002.
Boyarin D., The Gospel of Memra: Jewish Binitarianism and the Prologue of John, HTR 94 (2001).
Brown R.E., The Community of the Beloved Disciple, New York 1979.
Głowiński M., Socjolingwistyka, w: J. Sławiński (red.), Słownik terminów literackich, Wrocław 2002.
Honor i wstyd w interpretacji Ewangelii. Szkice z egzegezy antropologicznokulturowej, Warszawa 2013.
Kręcidło J., Strategia perswazyjna Marka Ewangelisty w świetle podejścia socjologicznego i antropologii kulturowej , STV 49 (2011), nr 1.
Malina B.J., John’s: The Maverick Christian Group – the Evidence of Sociolinguistic, BTB 24 (1994).
Mędala S., Ewangelia według świętego Jana. Wstęp – Przekład z oryginału – Komentarz (NKB.NT IV/1), Częstochowa 2010.
Wróbel M.S., Synagoga a rodzący się Kościół. Studium egzegetyczno-teologiczne czwartej Ewangelii (J 9, 22; 12, 42; 16, 2), Kielce 2002.
Nalewaj, A. (2016). Kościół Janowy jako „antyspołeczność” w socjolingwistycznej perspektywie Bruce’a J. Maliny. Studia Warmińskie, 53, 161–177. https://doi.org/10.31648/sw.96
Aleksandra Nalewaj
Katedra Teologii Moralnej i Etyki, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn
https://orcid.org/0000-0002-5440-0080
Katedra Teologii Moralnej i Etyki, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn
https://orcid.org/0000-0002-5440-0080