Rola zawodowa nauczyciela wychowania do życia w rodzinie
Anna Zellma
Katedra Teologii Pastoralnej i Katechetyki, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztynhttps://orcid.org/0000-0002-3612-3454
Abstrakt
Nauczyciel wychowania do życia w rodzinie podejmuje różnego rodzaju formy aktywności zawodowej w szkole. Są one ważnym komponentem jego roli zawodowej. Wynikają m.in. z obowiązującego prawa, powinności zawodowych, założeń programowych kształcenia w poszczególnych typach szkół i oczekiwań społecznych. Niemniej istotne znaczenie mają właściwości osobowe oraz kwalifikacje i kompetencje zawodowe. Wymienione czynniki warunkują jakość aktywności zawodowej nauczyciela wychowania do życia w rodzinie. Analizując problematykę określoną w tytule niniejszego przedłożenia, zwrócono uwagę na prawa i obowiązki nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, które dotyczą nauczania, wychowania, profilaktyki i opieki. Odwołano się przy tym do obowiązujących dokumentów oświatowych i założeń programowych. Pozwoliło to wskazać, na czym polega właściwe wypełnianie zadań dydaktycznych, wychowawczo-profilaktycznych i opiekuńczych przez nauczyciela wychowania do życia w rodzinie. Dowiedziono, że niezależnie od przemian zachodzących w rzeczywistości społeczno-kulturowej, potrzeb i zainteresowań uczniów oraz oczekiwań rodziców, nauczyciel wychowania do życia w rodzinie zobowiązany jest do rzetelnego i odpowiedzialnego udziału w podejmowaniu zagadnień dotyczących małżeństwa i rodziny. Ma też wspierać uczniów w integralnym rozwoju oraz w kształtowaniu postaw społecznych i moralnych w oparciu o uniwersalne wartości moralne i społeczne.
Słowa kluczowe:
nauczyciel wychowania do życia w rodzinie, szkoła, rodzina, wychowanie, nauczanie, profilaktyka, opiekaBibliografia
Appelt K., Kleczewska I., Powinności wychowawcze nauczyciela, http://www.eid.edu.pl/archiwum/2001,99/padziernik,172/powinnosci_wychowawcze_nauczyciela,1187.html (17.01.2016).
Dąbrowski Z., Pedagogika opiekuńcza w zarysie, t. 2, wyd. popr. i uzup., Olsztyn 2006.
Denek K., Nauczyciel między ideałem a codziennością, Poznań 2012.
Jarmużek J., Kompetencje społeczne nauczycieli a skuteczność pracy w szkole, Studia Edukacyjne 30 (2014).
Kodeks etyczny nauczyciela, ftp://ftp.wsap.edu.pl/Biblioteka_@ntykorupcyjna/KODEKS%20ETYCZNY%20NAUCZYCIELA.pdf (17.01.2016).
Kowalski S., Socjologia wychowania w zarysie, Warszawa 1986.
Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008.
Kwiatkowska H., Tożsamość nauczycieli. Między anomią i autonomią, Gdańsk 2005.
Maj A., Program wychowawczy szkoły – ku integralnemu wychowaniu, Zeszyty Formacji Katechetów 10 (2010), nr 3.
Podstawa programowa przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie, https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2011/02/4i.pdf (4.01.2016).
Putyńska A., Putyński L., Wychowanie do życia w rodzinie. Poradnik dla nauczycieli, Warszawa 2015.
Rola, http://sjp.pwn.pl/slowniki/rola.html (3.01.2016).
Rutkowski W., Rola zawodowa i styl życia trenera, Sport Wyczynowy 11-12 (2001).
Rynio A., Podmiotowość w edukacji, Dydaktyka Literatury 25 (2005).
Sikorski W., Proksemika klasy szkolnej – ukryty wymiar edukacji, Edukacja 3 (2013).
Slany K., Struzik J., Wojnicka K., Gender w społeczeństwie polskim, Kraków 2011.
Sosnowska I., Kompetencje społeczne nauczycieli, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 55 (2015), nr 6.
Strykowski W., Strykowska I., Pielachowski J., Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań 2003.
Szpemruch J., Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej, Kraków 2012.
Szuścik U., Kochanowska E., Majzner E. (red.), Nauczyciel i jego rola w sytuacji zmian społecznych i edukacyjnych: współczesne wyzwania, Kraków 2014.
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. „Karta Nauczyciela”, Dziennik Ustaw z 2014 r. poz. 191 i 1198 oraz z 2015 r. poz. 357, 1268 i 1418.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dziennik Ustaw z 2015 r. poz. 2156 oraz z 2016 r. poz. 35 i 64.
Wiatrowski Z., Zawód, w: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 7, Warszawa 2008.
Zawód, http://sjp.pwn.pl/szukaj/zaw%C3%B3d.html (3.01.2016).
Katedra Teologii Pastoralnej i Katechetyki, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn
https://orcid.org/0000-0002-3612-3454