"Na dnie" Maksyma Gorkiego w interpretacji polskiego teatru (na przykładzie wybranych spektakli)

Jadwiga Gracla

Uniwersytet Warszawski


Abstrakt

The subject of this sketch is a reflection on two productions of Gorky’s The Lower Depths by Leon Schiller and Krystian Lupa. The starting point for the analysis is the remarks situating Gorky's drama within the circle of philosophical problems. In this understanding, it becomes a story about the strength and power of man, as well as the conflict between truth and lies. Despite the stereotypes regarding the perception of this drama, thanks to the successful techniques and gimmicks used by both directors, the performances created by them became the apotheosis of man. They also responded to the need of their times – the power of creation of the post-war time and the power of the dream of the present. In both cases, they managed to see and show the universal values encoded in the text, resulting in multidimensional performances that interpret Gorky's text in a universal and timeless way.


Słowa kluczowe:

The Lower Depths, Gorky, performance, will to create, dream


Baranowska, M. (2010), Nadczłowiek – najwyższy autorytet i prawodawca. Acta Universitatis Wratislaviensis 3240. Studia nad Faszyzmem i Zbrodniami Hitlerowskimi 32: 55–73.   Google Scholar

Braun, K. (1984), Wielka reforma teatru w Europie. Ludzie ‒ idee ‒ zdarzenia. Wrocław/Warszawa/Kraków/Gdańsk/Łódź: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.   Google Scholar

Drawicz, A. (1968), Człowiek zbuntowany. Sztandar Młodych (28 marca).   Google Scholar

Kapuścik, J. (1995), „Bogotwórstwo” rosyjskie w wizerunku literackim. W: Mazurek, H. (red.), Literatura rosyjska w nowych interpretacjach. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.   Google Scholar

Kindermann, H. (1957/74), Theatergeschichte Europas. Salzburg: Otto Muller Velag.   Google Scholar

Kramarska, D. (2016), Pravda i lozh' v p'yese Maksima Gor'kogo „Na dne” [Правда и ложь в пьесе Максима Горького „На дне”]. Conversatoria Litteraria 10: 137‒148.   Google Scholar

Krycka-Michnowska, I. (2018), Dramaturgia Maksyma Gorkiego w Polsce. Studia Interkulturowe Europy Środkowo-Wschodniej 11: 216–232. DOI: 10.5604/01.3001.0012.7278.   Google Scholar

Mazurek, H. (2011), Prolog i epilog: o sztukach „Na dnie” Maksyma Gorkiego i „Franek Rakoczy” Władysława Orkana. Acta Polono-Ruthenica XVI(1): 103‒111.   Google Scholar

Nicoll, A. (1983), Dzieje dramatu. Przeł. Krzeczkowski, H./Niepokólczycki, W./Nowacki, J. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.   Google Scholar

Nietzsche, F. (2006), Jutrzenka. Myśli o przesądach moralnych. Przeł. Kalinowski, L.M.. Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa.   Google Scholar

Nietzsche, F. (2009), Pisma pozostałe. Przeł. Baran, B. Warszawa: Aletheia.   Google Scholar

Strycharski, J. (2004), Uniwersalizm twórczości Maksyma Gorkiego (na przykładzie sztuki „Na dnie”. W: Andrusiewicz, A. (red.), Polska i jej wschodni sąsiedzi. T. 5. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego: 361‒370.   Google Scholar

Styan, J.L. (1995), Współczesny dramat w teorii i scenicznej praktyce. Przeł. Sugiera, M. Wrocław/Warszawa/Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.   Google Scholar

Źródła internetowe   Google Scholar

Butryńczuk, B. (1949), „Na dnie” u Leona Schillera. Odrodzenie (9 czerwca). https://encyklopediateatru.pl/artykuly/102945/na-dnie-u-leona-schillera [dostęp: 29.09.2024].   Google Scholar

Gorki, M. Pieśń o zwiastunie burzy. Tłum. Tuwim, J. https://worowski.livejournal.com/24216.html [dostęp: 29.10.2024].   Google Scholar

Na dne [На дне] (1952), https://www.kino-teatr.ru/teatr/movie/8601/annot/ [dostęp: 29.09.2024].   Google Scholar

Na dnie (b.d.), https://encyklopediateatru.pl/sztuki/1086/na-dnie [dostęp: 29.09.2024].   Google Scholar

Raszewski, Z. (1977), Krótka historia teatru polskiego. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. https://encyklopediateatru.pl/przedstawienie/26351/dziady [dostęp: 29.09.2024].   Google Scholar

Terlecki, T. (1934), „Dziady” Adama Mickiewicza w inscenizacji i reżyserii Leona Schillera, Pion 52. Przedruk W: tenże, (2016), Od Lwowa do Warszawy. Zebr. i oprac. Krasiński, E./Szydłowska, M. Warszawa: Instytut Sztuki PAN: 291–297. https://encyklopediateatru.pl/przedstawienie/26351/dziady [dostęp: 29.09.2024].   Google Scholar

Wysocki, T. (2003), Gorki według Lupy. Słowo Polskie 20 (24 stycznia). https://encyklopediateatru.pl/artykuly/291186/gorki-wedlug-lupy [dostęp: 29.09.2024].   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-12-27

Cited By /
Share

Gracla, J. (2024). "Na dnie" Maksyma Gorkiego w interpretacji polskiego teatru (na przykładzie wybranych spektakli). Acta Neophilologica, 26(2), 120–127. https://doi.org/10.31648/an.10684

Jadwiga Gracla 
Uniwersytet Warszawski