Etos akademicki – historia i tradycja wobec wyzwań współczesności (próba rekapitulacji dyskusji)
Iwona Benenowska
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczyhttps://orcid.org/0000-0003-1163-2778
Аннотация
The text is devoted to the academic ethos and aims to indicate the most important issues related to this problem. Individual thematic threads have been arranged and presented in the following order: 1. discussions and legal acts as well as publications devoted to the ethos from the end of the twentieth century to recent years; 2. history of the concept; 3. an attempt to find the essence of ethos and define it; 4. indication of certain types and categories of description of the ethos of science; 5. presentation of contemporary changes related to the globalization of science.
Ключевые слова:
academic ethos, history of ethos, types of ethos, categories of ethos, globalization of science, changes in ethos, valuesПоддерживающие организации
Библиографические ссылки
Ajdukiewicz, K. (1965), O wolności nauki. W: tegoż, Język i poznanie, t. II. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe: 266–281. Google Scholar
Akademicki kodeks wartości Uniwersytetu Jagiellońskiego (2003). Kraków. https://www.uj.edu.pl/documents/10172/84597185/akademicki-kodeks-wartosci.pdf/3bff64b6-8507-410c-82c5-264a10f3841a [dostęp: 12.02.2025]. Google Scholar
Arystoteles (1964), Polityka. Przeł. Piotrowicz, L. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Google Scholar
b.a. (1979), Etyka ludzi nauki. Spotkania. Niezależne pismo młodych katolików 7: 24–34. https://zbc.uz.zgora.pl/dlibra/publication/3853/edition/4057/content [dostęp: 16.05.2024]. Google Scholar
Bauman, Z. (1988), Prawodawcy i tłumacze. Przeł. Ceynowa, A./Giebułtowski, J. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN. Google Scholar
Bieliński, J. (2016), Etos nauki w Polsce. Nauka akademicka, postakademicka czy przemysłowa? Referat wygłoszony na XVI Ogólnopolskim Zjeździe Socjologicznym, Gdańsk 14–16 września 2016 r. https://www.academia.edu/30228998/Etos_nauki_w_Polsce_Nauka_akademicka_postakademicka_czy_przemys%C5%82owa [dostęp: 16.02.2025]. Google Scholar
Brożek, A. (2023), Etos akademicki Szkoły Lwowsko-Warszawskiej. Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria 3/127: 25–48. DOI: 10.24425/pfns.2023.148256. Google Scholar
Czeżowski, T. (1967), W sprawie deontologii pracownika naukowego. Etyka 2: 111–121. DOI: https://doi.org/10.14394/etyka.217. Google Scholar
Czeżowski, T. (1989), Pisma z etyki i teorii wartości. Wrocław: Ossolineum. Google Scholar
Czym jest etos w etyce? https://www.echos.pl/czym-jest-etos-w-etyce/ [dostęp: 14.02.2025]. Google Scholar
Dąmbska, I. (1994), O niektórych ideach metafilozoficznych w szkole lwowsko-warszawskiej. Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria 4/2: 107–116. https://pf.uw.edu.pl/images/NUMERY_PDF/012/PF_1994-R3_414_Dambska-I_O_niektorych.pdf [dostęp: 16.05.2025]. Google Scholar
Dec, I. (2022), Etyczny wymiar krytyki naukowej. W: Witkiewicz, W. (red.), Etos ludzi nauki. Publikacja pokonferencyjna. Wrocław: Wrocławskie Towarzystwo Naukowe: 49–55. https://wtn.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2022/10/WTN-publikacja_po_konferencji-ETOS-LUDZI-NAUKI-2.pdf [dostęp: 12.02.2025]. Google Scholar
Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych (1994/2001). Warszawa: KEN PAN. https://ken.pan.pl/images/stories/pliki/pdf/down.pdf [dostęp: 14.02.2025]. Google Scholar
Dopart, B. (2020), Etos wykładowcy akademickiego (etos a praktyka). W: Suchanek, L. (red.), Etos i etyka w badaniach i w nauczaniu. Debaty PAU, t. VII. Kraków: PAU: 29–36. https://pau.krakow.pl/index.php/pl/wydawnictwo/publikacje-on-line/debaty-pau/tom-vii [dostęp: 12.11.2024]. Google Scholar
Dyś, M. (b.d.), Bios, etos i agos w myśli pedagogicznej. Profesor.pl: 1–7. https://www.profesor.pl/mat/pd6/pd6_m_dys_20060526.pdf [dostęp: 14.11.2024]. Google Scholar
Feldy, M. (2018), Etos nauki a podejście do promocji nauki. MINIB. Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych. Kwartalnik Naukowy Instytutu Lotnictwa” 2/28: 67–98. https://minib.pl/wp-content/uploads/2018/06/Marzena_Feldy-Etos_nauki_a_podejscie_do_promocji_w_nauce.pdf [dostęp: 30.04.2025]. Google Scholar
Gibiński, K. (1994), Przedmowa. W: tegoż, Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych. Warszawa: KEN PAN: 1–4. https://wystawy.biblioteka.pollub.pl/items/show/674 [dostęp: 16.05.2025]. Google Scholar
Goćkowski, J. (1996), Ethos nauki i role uczonych. Kraków: Wydawnictwo Secesja. Google Scholar
Goćkowski, J. (1999), Uniwersytet i tradycja w nauce. Kraków: Wydawnictwo Secesja. Google Scholar
Goćkowski, J./Pigoń, K. (red.) (1991), Etyka zawodowa ludzi nauki. Wrocław i in.: Ossolineum. Google Scholar
Goćkowski, J./Woźniak, A. (2003), Tożsamość i żywotność uniwersytetu. Problem charakteru tradycji życia akademickiego. W: Ładyżyński, A./Raińczuk, J. (red.), Uniwersytet – między tradycją a wyzwaniami współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”: 121–148. Google Scholar
Grabarczyk, Cz. (2013), Etos, autorytet i odpowiedzialność naukowców i nauczycieli akademickich. Referat wygłoszony na konferencji ChFPN: Nauka – etyka – wiara, Rydzyna 30.05–2.06.2013. https://www.chfpn.pl/new13/new13_grabarczyk.pdf [dostęp: 12. 05.2024]. Google Scholar
Górniewicz, J. (2018), Profesor akademicki jako członek korporacji uczonych i jego dylematy moralne. Przegląd Pedagogiczny 1: 229–246. DOI: 10.34767/PP.2018.01.18. Google Scholar
Hegel, G.W.F. (2023), Fenomenologia ducha. Przeł. Nowicki, Ś.F. Warszawa: Aletheia. Google Scholar
Heraklit, Cytaty. https://www.bing.com/search?pglt=41&q=heraklit+cytaty&cvid=38deffc8eb8f4fc481a05b07c42616cb&gs_lcrp=EgRlZGdlKgYIABBFGDkyBggAEEUYOTIGCAEQABhAMgYIAhAAGEDSAQg2Mzk0ajBqMagCALACAA&FORM=ANNTA1&PC=ASTS [dostęp: 10.10.2024]. Google Scholar
Kaczmarek, E. (2019), Gorzka pigułka. Etyka i biopolityka w branży farmaceutycznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Google Scholar
Kaczmarek, P. (2022), Kim ma być pracownik akademii? Kilka uwag o wyborze między erą prawodawcy a erą tłumaczy. W: Witkiewicz, W. (red.), Etos ludzi nauki. Publikacja pokonferencyjna. Wrocław: Wrocławskie Towarzystwo Naukowe: 67–76. https://wtn.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2022/10/WTN-publikacja_po_konferencji-ETOS-LUDZI-NAUKI-2.pdf [dostęp: 12.02.2025]. Google Scholar
Kant, I. (1953), Uzasadnienie metafizyki moralności. Przeł. Wartenberg, M. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Google Scholar
Kisiel, P. (2011), Ethos nauki i uczonego w świetle koncepcji nauki Janusza Goćkowskiego. Zagadnienia Naukoznawstwa 47/2 (188): 203–215. https://journals.pan.pl/Content/93866/mainfile.pdf?handler=pdf [dostęp: 16.02.2025]. Google Scholar
Kodeks: Dobre praktyki w szkołach wyższych (z rozszerzeniem) (2023). Warszawa: KRASP i FRP. https://www.krasp.org.pl/files/public/dokumenty/KRASP_Kodeks_Dobre_praktyki_PL.pdf [dostęp: 12.05.2025]. Google Scholar
Kodeks etyki pracownika naukowego (2020/2024). Warszawa: PAN. https://prz.edu.pl/uczelnia/nauka/zaktualizowano-kodeks-etyki-pracownika-naukowego-63.html#:~:text=Zgromadzenie%20Og%C3%B3lne%20Polskiej%20Akademii%20Nauk%20uchwali%C5%82o%20zaktualizowany%20Kodeks,procedurami%20badawczymi%2C%20praktykami%20wydawniczymi%2C%20recenzowaniem%20i%20opiniowaniem%20prac. [dostęp: 16.02.2025]. Google Scholar
Krzemiński, I. (2024), Pożółkłe kartki. Gazeta Wyborcza (22 czerwca). https://wyborcza.pl/7,75968,11991839,pozolkle-kartki.html [dostęp 10.11.2024]. Google Scholar
Kunowski, S. (1993), Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie. Google Scholar
Lec, S.J. (2021), Myśli nieuczesane. https://epage.pub/doc/lec-stanisaw-myli-nieuczesane-wk7x8rxnk3 [dostęp: 12.05.2025]. Google Scholar
Lukianoff, G./Haidt, J. (2023), Rozpieszczony umysł. Jak dobre intencje i złe idee skazują pokolenie na porażkę. Przeł. Filipowski, F. Poznań: Zysk i S-ka. Google Scholar
MacIntyre, A. (1996), Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności. Przeł. Chmielewski, A. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Google Scholar
MacIntyre, A. (2013), Bóg, filozofia, uniwersytety. Wybrane zagadnienia z katolickiej tradycji filozoficznej. Przeł. Łagodzka, A. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX. Google Scholar
Mames, J. (1992), Kodeks etyczny pracownika nauki (zarys). Nauka Polska XXXIX/3: 87–97. Google Scholar
Merton, R.K. (2002), Teoria socjologiczna i struktura społeczna. Przeł. Morawska, M./Wertenstein-Żuławski, J. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN . Google Scholar
MNiSW (2025), Konferencja prasowa nt. raportu: Analiza badań nad zdrowiem psychicznym i jakością życia w środowisku akademickim. Biuletyn MNiSW z 10.04. https://www.gov.pl/web/nauka/dostrzegamy-problem-zdrowia-psychicznego-w-srodowisku-akademickim-czas-na-dzialania-naprawcze [dostęp: 30.04.2025]. Google Scholar
Nauka – etyka – wiara. https://chfpn.pl/nauka-etyka-wiara/ [dostęp: 23.09.2024]. Google Scholar
Nowakowski, P.T. (2007). Dokumenty dotyczące etyczności pracowników akademickich. Społeczeństwo i Rodzina 4/13: 105–123. https://www.researchgate.net/publication/324544353_Dokumenty_dotyczace_etycznosci_pracownikow_akademickich [dostęp: 12.05.2025]. Google Scholar
Okońska, E. (2007), Uniwersytet jako szkoła dialogu w społeczeństwie obywatelskim. Studia Bydgoskie 1: 155–162. https://docplayer.pl/13057246-Uniwersytet-jako-szkola-dialogu-w-spoleczenstwie-obywatelskim.html [dostęp: 16.02.2025]. Google Scholar
Ossowska, M. (1946), Wzór obywatela w ustroju demokratycznym [1944–1946]. Societas/Communitas 27/1: 33–46. https://societas-communitas.isns.uw.edu.pl/article/547652/pl [dostęp: 12.02.2025]. Google Scholar
Ossowska, M. (1973), Ethos rycerski i jego odmiany. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Google Scholar
Ossowska, M. (1983), O człowieku, moralności i nauce. Miscellanea. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Google Scholar
Sowa, J. (2015), Przedmowa. Inna akademia jest możliwa! W: Szadkowski, K. Uniwersytet jako dobro wspólne. Podstawy krytycznych badań nad szkolnictwem wyższym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN : VII–XIX. https://repozytorium.amu.edu.pl/server/api/core/bitstreams/b8eb43c5-90b4-4928-bfba-f71191083fb1/content [dostęp: 30.04.2025]. Google Scholar
Stawrowski, Z. (2020), Etos jako kategoria moralna a środowisko akademickie. W: Suchanek, L. (red.), Etos i etyka w badaniach i w nauczaniu. Debaty PAU, t. VII. Kraków: PAU: 21–28. https://pau.krakow.pl/index.php/pl/wydawnictwo/publikacje-on-line/debaty-pau/tom-vii [dostęp: 12.11.2024]. Google Scholar
Suchanek, L. (red.) (2020), Etos i etyka w badaniach i w nauczaniu. Debaty PAU, t VII. Kraków: PAU. https://pau.krakow.pl/index.php/pl/wydawnictwo/publikacje-on-line/debaty-pau/tom-vii [dostęp: 12.11.2024]. Google Scholar
Sumner, W.G. (1995), Naturalne sposoby postępowania w gromadzie. Przeł. Kempny, M./Romaniszyn, K. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Google Scholar
Szadkowski, K. (2015), Uniwersytet jako dobro wspólne. Podstawy krytycznych badań nad szkolnictwem wyższym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Google Scholar
Szostek, A. (2010), Dlaczego dobremu kandydatowi na profesora trudno dziś zostać w Polsce dobrym profesorem? Nauka 3: 184–193. DOI: 10.24425. https://nauka-pan.pl/index.php/nauka/article/view/291/286 [dostęp: 16.02.2025]. Google Scholar
Szotek, B. (2017), Stefan Folaron o etosie uniwersytetu wczoraj i dziś. Folia Philosophica 38: 157–170. https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-issn-2353-9445-year-2017-volume-38-article-5198 [dostęp: 16.02.2025]. Google Scholar
Śliwerski, B. (1998), Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Impuls. Google Scholar
Tischner, J. (2008), Etyka a historia. Wykłady, t. II. Kraków: Instytut Myśli Józefa Tischnera. Google Scholar
Twardowski, K. (1933), O dostojeństwie uniwersytetu. https://ken.pan.pl/images/1930_Twardowski_DostojenstwoUniwersytetu.pdf [dostęp: 12.12.2024]. Google Scholar
Weber, M. (2004), Racjonalność, władza, odczarowanie. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie. Google Scholar
Witkiewicz, W. (red.) (2022), Etos ludzi nauki. Publikacja pokonferencyjna. Wrocław: Wrocławskie Towarzystwo Naukowe. https://wtn.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2022/10/WTN-publikacja_po_konferencji-ETOS-LUDZI-NAUKI-2.pdf [dostęp: 12.02.2025]. Google Scholar
Witkiewicz, W. (2022), Wstęp. W: tegoż (red.), Etos ludzi nauki. Publikacja pokonferencyjna. Wrocław: Wrocławskie Towarzystwo Naukowe: 5–8. https://wtn.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2022/10/WTN-publikacja_po_konferencji-ETOS-LUDZI-NAUKI-2.pd [dostęp: 12.02.2025]. Google Scholar
Ziejka, F. (2012/2013), O etosie profesora słów kilka. Alma Mater. Miesięcznik Uniwersytetu Jagiellońskiego 152–153: 24–26. https://almamater.uj.edu.pl/documents/2910359/5191506/Alma%20Mater%20152-153?version=1.0&t=1355907918000 [dostęp: 12.02.2025]. Google Scholar
Ziman, J. (2000), Real Science. What it is and what it means. New York: Cambridge University Press. Google Scholar
Znaniecki, F. (1974), Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Google Scholar
Znaniecki, F. (1984), Społeczne role uczonych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Google Scholar
Zuziak, W. (2006), Społeczne perspektywy etyki. Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT. Google Scholar
Słowniki Google Scholar
ISJP – Bańko, M. (red.) (2000), Inny słownik języka polskiego, t. 1–2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Google Scholar
SJPD – Doroszewski, W. (red.), Słownik języka polskiego. https://sjp.pwn.pl/doroszewski/etos;5426560.html [dostęp: 12.12.2024]. Google Scholar
SWJP – Dunaj, B. (red.) (2001), Słownik współczesnego języka polskiego, t. 1–2. Warszawa: Reader’s Digest. Google Scholar
USJP – Dubisz S. (red.) (2004), Uniwersalny słownik języka polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (wersja elektroniczna). Google Scholar
WSJPD – Dubisz, S. (red.) (2018), Wielki słownik języka polskiego, t. 1–5. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Google Scholar
WSJPŻ – Żmigrodzki P. (red.), Wielki słownik języka polskiego. https://wsjp.pl [dostęp: 12.02.2025]. Google Scholar
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
https://orcid.org/0000-0003-1163-2778