Trzecia misja w humanistyce: projekty trójstronne zrealizowane na Wydziale Filologicznym w ramach Science Hub UŁ

Aleksandra Makowska

Uniwersytet Łódzki


Abstract

Science Hub UŁ is a pioneering initiative at the University of Lodz fostering trilateral collaboration among students, academics, and external stakeholders. Its model enables students to conduct community-engaged research while addressing societal needs. This report explores the university's third mission through implementation conducted at the Faculty of Philology until June 2024. These include a glossary on neurodiversity, a guide for expatriates, and initiatives promoting cultural heritage. Humanities students apply their expertise to real-life challenges, benefiting external partners such as the Neurodiversity Foundation, Philips Polska, and the Archive of the Literary Institute.


Schlagworte:

third mission, Science Hub UŁ, implementation projects, community-engaged research, external partners


Aleknavičienė, A./Navikas, D./Pileckienė, J./Tylienė, K. (2022), Promoting Intrdisciplinary Thinking with “Science Shops” in Industry 4.0. Vilnus: Netkom 4.0.   Google Scholar

Banaś, M./Czech, F./Kołaczek, M. (red.) (2019), Współpraca uczelni wyższych i organizacji pozarządowych jako animatorów społeczeństwa obywatelskiego z wykorzystaniem potencjału dziedzictwa. Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka.   Google Scholar

Banaś, M./Czech, F/Kołaczek, M. (2019), Podsumowanie: Trzecia misja uczelni i różne drogi jej realizacji. W: Banaś, M./Czech, F./Kołaczek, M. (red.), Współpraca uczelni wyższych i organizacji pozarządowych jako animatorów społeczeństwa obywatelskiego z wykorzystaniem potencjału dziedzictwa. Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka: 397–408.   Google Scholar

Biggs, J./Tang, C. (2011), Teaching for Quality Learning at University. Fourth Edition. New York: McGraw Hill.   Google Scholar

Bogacz-Wojtanowska, E./Jedynak, P./Wrona, S./Pluszyńska, A. (2019), Action research w kształtowaniu współpracy uczelni z interesariuszami. Korzyści, szanse i wyzwania. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.   Google Scholar

Bryniewicz, W. (2017), Misja i współczesne role szkoły wyższej. Perspektywa socjologiczna. Pedagogika Szkoły Wyższej 2: 47–55. DOI: 10.18276/psw.2017.2-04.   Google Scholar

Charchuła, J. (2021), Edukacja społecznie „zaangażowana”. Teoretyczne założenia i praktyczne implikacje wkoncepcji edukacji obywatelskiej José Ortegi y Gasseta. Studia Pedagogica Ignatiana 24/5: 43–56. DOI: 10.12775/SPI.2021.5.002.   Google Scholar

Cierpiałowska, T. (2023), Action Research as a Path to Change in the Teaching/Learning Process. Multidisciplinary Journal of School Education 12/2: 257–275. https://doi.org/10.35765/mjse.2023.1224.13.   Google Scholar

Compare, C./Pieri, C./Albanesi, C. (2022), Community-university partnership in service learning: Voicing the community side. Journal of Higher Education Outreach and Engagement 26/2: 79–102.   Google Scholar

Hołdanowicz, G./Huras, P./Modrzejewska, K./Parzych, D. (2020), Społeczna odpowiedzialność nauki w kontekście rozwiązywania złożonych istotnych problemów w Województwie Mazowieckim. Warszawa: Politechnika Warszawska – Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii.   Google Scholar

Kola, A.M./Leja, K. (2015), Rozszerzona trzecia misja uniwersytetu na przykładzie jego relacji z podmiotami trzeciego sektora. E-mentor 4/61: 4–12. http://dx.doi.org/10.15219/em61.1201.   Google Scholar

Levkoe, C.Z./Friendly, A./Daniere, A. (2020), Community Service-Learning in Graduate Planning Education. Journal of Planning Education and Research 40/1: 92–103. https://doi.org/10.1177/0739456X18754318.   Google Scholar

Nelson, K./Schnarr, K./Jackson, E. (2020), The Impacts of Science Shops for Community Partners and Students: A Case Study of a Cocurricular Canadian Model. Journalof Higher Education Outreach and Engagement 26/2: 103–124.   Google Scholar

Piotrowska Piątek, A. (2017), Trzecia misja szkół wyższych w Polsce w kontekście ich roli w rozwoju regionalnym. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów 44/2:115–129. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.5936.   Google Scholar

Prawelska-Skrzypek, G./Ćwikła, M./Barańska, K./Kołodziejczyk, J. (2021), Action research as an approach in the execution of the thesis advisory process. Kraków: Instytut Spraw Publicznych UJ.   Google Scholar

Rybkowski, R. (2019), Uniwersytet współpracujący. Nauka we współpracy ze społeczeństwem. W: Banaś, M./Czech, F./Kołaczek, M. (red.), Współpraca uczelni wyższych i organizacji pozarządowych jako animatorów społeczeństwa obywatelskiego z wykorzystaniem potencjału dziedzictwa. Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka: 11–27.   Google Scholar

Sobocińska, M. (2011), Rola szkół wyższych w rozwoju społeczno-gospodarczym oraz kształtowaniu wizerunku Wrocławia i Dolnego Śląska. W: Domański, T. (red.), Marketing akademicki. Rola uniwersytetów w promocji miast i regionów. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: 33–50. DOI: 10.18778/7525-501-0.03.   Google Scholar

Solarczyk-Ambrozik, E. (2024), Cicha rewolucja edukacyjna – tradycyjne misje uniwersytetów pod presją nowych potrzeb i oczekiwań społecznych. Dyskursy Młodych Andragogów/Adult Education Discourses 25: 165–180. https://doi.org/10.61824/dma.vi25.728.   Google Scholar

Stelmach, A./Churski, P./Morawska-Jancelewicz, J./Schmidt-Fiedler, A. (2019), MODEL SCIENCE SHOP na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa.   Google Scholar

Netografia   Google Scholar

https://kulturaparyska.com/pl/collection/media/show/dom-maisons-laffitte [dostęp: 06.12.2024].   Google Scholar

https://www.uni.lodz.pl/studia-podyplomowe/lingwistyka-dla-biznesu-1 [dostęp: 06.12.2024].   Google Scholar

https://livingknowledge.org/ [dostęp: 15.11.2024].   Google Scholar

https://mapadotacji.gov.pl/projekty/752041/ [dostęp: 20.06.2025].   Google Scholar

https://neuroroznorodni.pl/ [dostęp: 6.12.2024].   Google Scholar

https://strategia.lodzkie.pl/strategia-2020/srwl-2020/ [dostęp: 29.11.2024].   Google Scholar

https://strategia.lodzkie.pl/strategia-rozwoju-wl-2030/ [dostęp: 29.11.2024].   Google Scholar

https://www.gov.pl/web/nauk/ministerialne-forum-debaty-akademickiej-nauki-humanistyczne-i-spoleczne-w-sluzbie-spoleczenstwa [dostęp: 29.11.2024].   Google Scholar

https://www.sciencehub.uni.lodz.pl/ [dostęp: 6.12.2024].   Google Scholar

https://www.uni.lodz.pl/aktualnosc/szczegoly/trzecie-kryterium-w-naukach-humanistycznych-i-spolecznych-pytania-i-watpliwosci [dostęp: 01.12.2024].   Google Scholar

https://www.uni.lodz.pl/o-uniwersytecie/misja-wizja-wartosci-strategia [dostęp: 29.11.2024].   Google Scholar

https://www.uni.lodz.pl/aktualnosc/szczegoly/uniwersytet-lodzki-jedynym-polskim-partnerem-paryskiego-ilk [dostęp: 10.06.2025].   Google Scholar

https://www.uni.lodz.pl/aktualnosc/szczegoly/ul-poglebia-wspolprace-z-instytutem-literackim-kultura [dostęp: 10.06.2025].   Google Scholar

https://www.uni.lodz.pl/aktualnosc/szczegoly/odkrycie-w-archiwach-instytutu-literackiego-student-ul-dotarl-do-listow-andrzeja-bobkowskiego [dostęp: 3.12.2024].   Google Scholar


Veröffentlicht
2025-12-16

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Makowska, A. (2025). Trzecia misja w humanistyce: projekty trójstronne zrealizowane na Wydziale Filologicznym w ramach Science Hub UŁ. Acta Neophilologica, 2(XXVII), 189–207. https://doi.org/10.31648/an.11219

Aleksandra Makowska 
Uniwersytet Łódzki