LANGUAGE CLASSROOM DYNAMICS: AN ATTEMPT AT ANALYSING THE LANGUAGE-EMOTIONAL-COMMUNICATIVE PROCESSES IN A CLASSROOM ENVIRONMENT
Katarzyna Wiśniewska
Katedra Filologii Angielskiej Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w OlsztynieАннотация
The main objective of the paper is a preliminary analysis of the dynamic interaction
between the language-emotional-communicative processes which occur in language
classrooms and both the natural conditions as well as student-/teacher-generated
factors in classroom environments. In the article, a linguistic experiment conducted in
three language classrooms with English as the students’ second language is described
and an analysis of the research outcome is undertaken. The analysis of the research
outcome serves a better understanding of the mechanisms which govern successful
communication in English as the second language. Thus, the intention of analysing the
experiment results might also be considered a voice in the discussion on homeostatic
tendencies in a language classroom.
Ключевые слова:
language classroom dynamics, second language learningБиблиографические ссылки
into one interdisciplinary paradigm. In: New pathways in linguistics. Eds. Puppel
S., Bogusławska-Tafelska M. Olsztyn: Instytut Neofilologii UWM: 47-60.
Bogusławska-Tafelska Marta, Świderska Sabina, Wiśniewska Katarzyna. 2010.
The ecolinguistics of interpersonal communication. In: New pathways in linguistics.
Eds. Puppel S., Bogusławska-Tafelska M. Olsztyn: UWM: 21-38.
Child Dennis. 2007. Psychology and the teacher. 8th Edition. New York: Continuum.
Haugen Eugen. 2001. The ecology of language. In: The ecolinguistics reader. Eds. Fill A.,
Mühlhäusler P. London: Continuum: 57-66.
Mühlhäusler Peter. 2003. Language of environment. Environment of language. A course
in ecolinguistics. London: Battlebridge.
Puppel Stanisław. 2007. Interlingwalizm czy translingwalizm? Interkomunikacja
czy transkomunikacja? Uwagi w kontekście współistnienia języków naturalnych w
ramach globalnej wspólnoty kulturowo-językowo-komunikacyjnej. W: Społeczeństwo
– kultura – język. W stronę interakcyjnej architektury komunikacji. Red. Puppel S.
Poznań: KEKO UAM: 79-94.
Puppel Stanisław. 2008. Communicology: remarks on the reemergence of a paradigm
in communication studies. In: New pathways in linguistics. Eds. Puppel S., Bogusławska-
Tafelska M. Olsztyn: UWM: 11-19.
Tudor Ian. 2001. The dynamics of the language classroom. Cambridge: CambridgeUniversity
Press.
Wiertlewska Janina. 2011. Translingwalne nauczanie języka angielskiego w triadzie:
język ojczysty – język globalizujący – inny język obcy: podejście ekolingwistyczne.
W: Transkomunikacja. W stronę sprofilowania przestrzeni publicznej jako
wielopłaszczyznowej przestrzeni komunikacyjnej. Red. Puppel S. Poznań: KEKO
UAM: 145-157.
Woźniewicz Władysław. 2012. Zakłócenia i bariery ekologicznego komunikowania/się
pedagogicznego. In: Lingua: nervus rerum humanarum. Essays in honour of Professor
Stanisław Puppel on the occasion of his 65th birthday. Eds. Koszko M., Kowalewska
K., Puppel J., Wąsikiewicz-Firlej E. Poznań: UAM: 447-462.
Zybert Jerzy. 2012. Teaching culture and FL students’ motivation. In: Lingua: nervus
rerum humanarum. Essays in honour of Professor Stanisław Puppel on the occasion
of his 65th birthday. Eds. Koszko M., Kowalewska K., Puppel J., Wąsikiewicz-Firlej
E. Poznań: UAM: 479-489.
Common European Framework of Reference for Languages. In: http://www.coe.int/t/
dg4/education/elp/elp-reg/cefr_EN.asp [[Last accessed 15 IV 2013]
Katedra Filologii Angielskiej Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie