Wężowe źródło Nikołaja Lebiediewa a konwencja gatunkowa slashera

Marcin Cybulski

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie


Abstrakt

This article is an attempt to determine whether the successful film Snake Spring, directed by Nikolai Lebedev, can be considered the first slasher of Russian production. Slasher, as a subgenre of horror films, is not a typical phenomenon in Russian cinematography (or even more so Soviet), and its roots should be sought primarily in American culture and filmography.In this text, the author, first of all, focuses on the slasher as such, presents his distinguishing features and lists the most important pictures of the world’s cinematography representing this par-ticular subgenre.


Słowa kluczowe:

slasher, horror, Russian film, Nikolai Lebedev, Snake Spring


Bukowczan-Rzeszut Agnieszka. 2012. Renesans slasherów, czyli morderca nie umiera nigdy. „Film Polter” 6 sierpnia. (online) http://polter.pl/film/Renesans-slasherow-c24690 (dostęp 20.08.2019).

Chymkowska Karolina. 2017. Bracia Myersa, następcy Kruegera. Kultowe slashery a rzeczywistość. „Film.org.pl” 28 kwietnia. (online) https://film.org.pl/a/bracia-myersa-nastepcy-kruegera-kulto-we-slashery-a-rzeczywistosc-110191 (dostęp 20.08.2019).

Łętowski Marcin. 2008. Slashery albo psychopata ukryty w łazience. „Racjonalista” 3 grudnia. (online) http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,6231 (dostęp 20.08.2019).

Miniewicz Sonia. 2016. Jednym zniszczył dzieciństwo, inni uwielbiają się go bać. Laleczka Chuc-ky w TV. „Gazeta Wyborcza. Kultura” 7 października. (online) http://kultura.gazeta.pl/kultu-ra/7,127222,20797683,jednym-zniszczyl-dziecinstwo-inni-uwielbiaja-sie-go-bac-laleczka.html (dostęp 20.08.2019).

Muszyński Łukasz. 2008. Pora umierać. „FilmWeb” 17 kwietnia. (online) https://www.filmweb.pl/review/Pora+umiera%C4%87-5419 (dostęp 20.08.2019).

Petrov Aleksej. 2012. Ubit’ po-russki. „Darker” nr 9. (online) http://darkermagazine.ru/page/ubit-po-russki (dostęp 15.02.2019) [Петров Алексей. 2012. Убить по-русски. „Darker” nr 9. (online) http://darkermagazine.ru/page/ubit-po-russki (dostęp 20.08.2019)].

Płaza Marta. 2015. Zabijając śmiechem, czyli jak „Krzyk” Wesa Cravena zmienił historię slasherów. „Na Ekranie” 2 lipca. (online) https://naekranie.pl/artykuly/zabijajac-smiechem-czyli-jak-krzy-k-wesa-cravena-zmienil-historie-slasherow (dostęp 20.08.2019).

Vasil’evAleksej. 2001. O fil’me „Zmeinyj istočnik”. „Afisha.ru” 1 stycznia. (online) https://www.afisha.ru/movie/165810/?reviewid=144244 (dostęp 20.08.2019) [Васильев Алексей. 2001. О фильме „Змеиный источник”. „Afisha.ru” 1 stycznia. (online) https://www.afisha.ru/mo-vie/165810/?reviewid=144244 (dostęp 20.08.2019)].

Walkiewicz Michał. 2011. Krzyk w pustkę. O kinie Wesa Cravena. „Dwutygodnik.com” nr 54. (online) https://www.dwutygodnik.com/artykul/2086-krzyk-w-pustke-o-kinie-wesa-cravena.html (dostęp 20.08.2019).

Wichowicz Amelia. 2012. Post-slasher, czyli postmodernistyczny wariant slashera. „Polisemia – Czasopismo Naukowe Antropologów Literatury Uniwersytetu Jagiellońskiego” t. 8, nr 1. (online) http://www.polisemia.com.pl/numery-czasopisma/numer-12012-8/post-slasher (dostęp 20.08.2019).

Wichowicz Amelia. 2016. Krzyczące dziewczyny. Slasher w serialu. „Ekrany” nr 3–4 (31–31). (online) http://ekrany.org.pl/seriale_gry_video/krzyczace-dziewczyny-slasher-w-serialu/ (dostęp 20.08.2019).
Pobierz


Opublikowane
2019-09-30

Cited By /
Share

Cybulski, M. (2019). Wężowe źródło Nikołaja Lebiediewa a konwencja gatunkowa slashera. Acta Polono-Ruthenica, 3(XXIV), 85–100. https://doi.org/10.31648/apr.4662

Marcin Cybulski 
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie