Opublikowane: 2020-03-081

The Reflection on the history of childhood in the context of the idea of ​​humanistic education

Elwira Jolanta Kryńska
Civitas et Lex
Dział: Edukacja
https://doi.org/10.31648/cetl.4886

Abstrakt

 

 

Celem artykułu jest wyeksponowanie dziecka jako odrębnej kategorii w kontekście idei wychowania humanistycznego. Jest to bowiem zagadnienie niewystarczająco opracowane w literaturze przedmiotu.  Tymczasem z historycznych opracowań wynika, że początek systematycznej refleksji naukowej nad dzieckiem i dzieciństwem pojawił się dopiero w połowie XIX wieku.  W przeszłości świat dziecka stanowił uzupełnienie świata dorosłych. Dziecko było pozbawione własnych praw, nie posiadało swobody decydowania o istotnych obszarach życia (wykształcenie, zawód), przez długi okres pozostawało na samym dnie hierarchii społecznej.

Stąd też w rzeczywistości  gwałtownej liberalizacji pozycji dziecka i przedmiotowego traktowania  przez dorosłych, aż do granic zawłaszczenia dzieciństwa, jest  pożądane odwołanie się do kategorii dzieciństwa postrzeganego z perspektywy idei wychowania humanistycznego. Wychowanie humanistyczne bowiem dba o obronę człowieka „przed taką ideologiczną organizacją życia, która mogłaby prowadzić do uśmiercenia i podeptania osoby ludzkiej”.

Słowa kluczowe:

child, childhood, humanity, humanistic education, “paideia”

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kryńska, E. J. (2020). The Reflection on the history of childhood in the context of the idea of ​​humanistic education. Civitas Et Lex, 25(1), 17–26. https://doi.org/10.31648/cetl.4886

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.