Опубликовано: 2025-12-12

MIĘDZY HEROIZMEM A DIALOGIEM. FILMOWE WYOBRAŻENIA PAPIESTWA W KULTURZE WSPÓŁCZESNEJ NA PRZYKŁADZIE FILMÓW „KAROL: THE POPE, THE MAN” I „THE TWO POPES”

Ryszard Sawicki
Civitas et Lex
Раздел: Социальные коммуникации и медиа-науки
https://doi.org/10.31648/cetl.11725

Аннотация

Autor podejmuje refleksję nad filmowymi wyobrażeniami papiestwa w kontekście współczesnej kultury wizualnej, analizując dwa dzieła: Karol. Papież, który pozostał człowiekiem (2006) oraz The Two Popes (2019). Celem opracowania jest ukazanie, w jaki sposób współczesne kino interpretuje urząd Piotrowy w perspektywie teologicznej, kulturowej i społeczno-etycznej. Zastosowano metodę hermeneutyczno-kulturową oraz analityczno-porównawczą, co pozwoliło zidentyfikować dwa komplementarne modele przywództwa papieskiego: heroiczno-profetyczny i dialogiczno-relacyjny. Pierwszy, inspirowany postacią Jana Pawła II, akcentuje świadectwo, ofiarę i autorytet duchowy; drugi – związany z pontyfikatem Franciszka – podkreśla empatię, wspólnotę i rozeznanie. Analiza wskazuje, że oba modele nie wykluczają się, lecz wzajemnie dopełniają, ukazując papiestwo jako przestrzeń profetycznego świadectwa i pastoralnego dialogu. Interpretacja filmowych przedstawień papieży ma również wymiar etyczno-społeczny, gdyż odsłania normatywny potencjał autorytetu moralnego w kulturze dialogu i odpowiedzialności. W ten sposób artykuł wpisuje się w interdyscyplinarny nurt badań nad relacją między teologią, kulturą a życiem publicznym.

Скачать файлы

Правила цитирования

Sawicki, R. (2025). MIĘDZY HEROIZMEM A DIALOGIEM. FILMOWE WYOBRAŻENIA PAPIESTWA W KULTURZE WSPÓŁCZESNEJ NA PRZYKŁADZIE FILMÓW „KAROL: THE POPE, THE MAN” I „THE TWO POPES”. Civitas Et Lex, 48(4), 51–63. https://doi.org/10.31648/cetl.11725

##plugins.themes.libcom.share##

##plugins.themes.libcom.BOCookieBarText##