Опубликовано: 2021-04-171

WÓJT (BURMISTRZ, PREZYDENT MIASTA) – PRZESTĘPCĄ?

Stanisław Bułajewski
Civitas et Lex
Раздел: Наука политики и управления
https://doi.org/10.31648/cetl.6213

Аннотация

Celem artykułu była próba odpowiedzi na pytanie dotyczące niekarności, zarówno kandydata na wójta, jak i samego wójta. Jak łatwo można było zauważyć, przepisy w tej kwestii na przestrzeni ostatnich 10 lat nieco się zmieniły. Przeanalizowane przeze mnie regulację dwóch podstawowych (w tej materii) ustaw potwierdziły, iż ustawodawca z premedytacją złamał podstawową zasadę przyzwoitej legislacji a konkretnie zasadę określoności prawa.

Ustawodawca w lutym 2019 r. dokonał nowelizacji jednego z przepisów Kodeksu wyborczego, jednakże zrobił to bardzo nieudolnie. Zmiana ustawy z jednej strony naprawiła błąd i usunęła kolizję pomiędzy przepisami, lecz z drugiej strony doprowadziło to do sytuacji, w której pojawiły się wątpliwości natury konstytucyjnej. Nie jestem w stanie zaakceptować nowej konstrukcji przepisów, które różnicują problematykę biernego prawa wyborczego (w zakresie niekaralności) i sprowadzają to prawo do swobodnej woli ustawodawcy. Ustawodawca dopuścił do startu w wyborach skazanych na inne kary niż kara pozbawienia wolności np. radnych i posłów i jednocześnie dokonał eliminacji wójta z możliwości piastowania urzędu w sytuacji skazania go na karę grzywny lub karę ograniczenia wolności.

Oczywiście w pełni popieram wymóg niekaralności tak kandydatów na wójta jak i urzędujących wójtów, niezależnie od rodzaju orzeczonej kary, jednakże nie popieram różnicowania wymogu niekaralności w zależności od tego z wyborami do jakiego organu mamy do czynienia.

 

Скачать файлы

Правила цитирования

Bułajewski, S. (2021). WÓJT (BURMISTRZ, PREZYDENT MIASTA) – PRZESTĘPCĄ?. Civitas Et Lex, 29(1), 7–16. https://doi.org/10.31648/cetl.6213

##plugins.themes.libcom.share##

##plugins.themes.libcom.BOCookieBarText##