Integral Education in the Context of the Process of Secularization

Janusz Szulist

Nicolaus Copernicus University, Toruń (Poland)

Jarosław Babiński

Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw (Poland)


Abstrakt

The purpose of this article is to demonstrate the threat that secularization poses with respect to the education process. The modern time is characterized by a secular shift in social relations and in the very concept of the human person. The paper points explicitly to the consequences of the materialization and technologization of life and proposes an integral education model as an alternative for the increasingly secularized society. Every human being is endowed with personal dignity and inalienable rights whose complete justification can only be uncovered within the context of revealed knowledge. Personality formation, which outlines the general purpose of education, includes not only corporeal and spiritual factors, but also factors of a religious nature that encourage transformation in the sense of achieving ever higher levels of perfection. It is argued that the integral education model can be applied in the areas of learning and work. The touchstone of any human development that takes into account religious factors is humanization, which is defined as making the world more humane in a constant relationship to God.


Instytucje finansujące

"Weryfikacja artykułu - finansowane ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki na podstawie umowy nr RCN/SP/0292/2021/1 z dnia 1.11.2022 r.; kwota środków finansowych stanowiących pomoc przyznaną w ramach programu „Rozwój czasopism naukowych” 19 610 zł."


Augustine, Enarrationes in Psalmos.   Google Scholar

Babiński Jarosław, 2013, Ks. Franciszek Sawicki jako pedagog, Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie, 20(1-2), pp. 7–17.   Google Scholar

Babiński Jarosław, 2013, Teologia życia. Próba reinterpretacji dorobku ks. Franciszka Sawickiego, Bernardinum, Pelplin.   Google Scholar

Babiński Jarosław, 2014, Zniekształcenia i substytuty wiary, in: Wiara wobec współczesności, Ignacy Bokwa, Marek Jagodziński (eds.), Wydawnictwo UKSW, Warsaw, pp. 183–202.   Google Scholar

Benedict XVI, 2009a, Encyclical Letter Caritas in veritate, Libreria Editrice Vaticana, Vatican City.   Google Scholar

Benedict XVI 2009b, Message of His Holiness Benedict XVI to Participants in the Recitation of the Holy Rosary, in: The Holy See [online], access: 17.10.2021, .   Google Scholar

Benedict XVI, 2012, Address of His Holiness Pope Benedict XVI to the Members of the Diplomatic Corps Accredited to the Holy See, in: The Holy See [online], access: 20.11.2021, .   Google Scholar

Borecki Paweł, 2007, Państwo laickie. Współczesna rzeczywistość ustrojowa i perspektywa na przyszłość, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 2, pp. 61–79.   Google Scholar

Compendium of the Social Doctrine of the Church, 2004, Pontifical Council of Justice and Peace (ed.), Libreria Editrice Vaticana, Vatican City.   Google Scholar

Dłuska Karolina, 2019, Laicyzm: punkt docelowy czy ślepa uliczka, Nurt SVD, 1, pp. 150–160.   Google Scholar

Frączek Zofia, 1997, Opieka wychowawcza w perspektywie założeń pedagogiki personalistycznej, in: Gdy osobowość horyzontem wychowania, Janusz Homplewicz (ed.), WSP, Rzeszów, pp. 61-77.   Google Scholar

Gadacz Tadeusz, 2001, Wychowanie jako spotkanie, in: Wychowanie osobowe, Franciszek Adamski (ed.), Wydawnictwo Akademickie Żak, Kraków, pp. 81-92.   Google Scholar

Galarowicz Jan, 1992, Na ścieżkach prawdy. Wprowadzenie do filozofii, Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej, Kraków.   Google Scholar

Goliszek Piotr, 2013, Wychowanie personalistyczne – ocalić prawdę o osobie ludzkiej, in: Osoba a wychowanie, Krzysztof Guzowski, Anna Kostecka and Grzegorz Barth (eds.), Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin, pp. 53-63.   Google Scholar

Góźdź Krzysztof, 2006, Teologia człowieka. Z najnowszej antropologii niemieckiej, Wydawnictwo KUL, Lublin.   Google Scholar

Grabowski Marian, 2006, Historia upadku. Ku antropologii adekwatnej, Wydawnictwo WAM, Kraków.   Google Scholar

Hart Richard E., 1990, On Personalism and Education, The Personalist Forum 1(1), pp. 51–74.   Google Scholar

Jan Paweł II, 1989, Homilia podczas Mszy Świętej na Placu Zbawiciela w Warszawie z dnia 2 czerwca 1979 r., in: Jan Paweł II w Polsce 1979, 1983, 1987, Adam Wieczorek (ed.), Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa, pp. 36.   Google Scholar

Jankowski Wiesław, 1997, Znaczenie wychowania integralnego dla odnowy rodziny, Studia nad Rodziną, 1/1(1), pp. 73–84.   Google Scholar

Jeleńska Ludwika, 1930, Sztuka wychowania, Nasza Księgarnia, Warszawa.   Google Scholar

John Paul II, 1981, Encyclical Letter Laborem exercens, Libreria Editrice Vaticana, Vatican City.   Google Scholar

John Paul II, 1987, Encyclical Letter Sollicitudo rei socialis, Libreria Editrice Vaticana, Vatican City.   Google Scholar

John Paul II, 1994, Letter to Families from Pope John Paul II Gratissimam Sane, Libreria Editrice Vaticana, Vatican City, in: The Holy See [online], access: 12.10.2021, .   Google Scholar

Kiereś Barbara, 2009, O personalizm w pedagogice. Studia i szkice z teorii wychowania, Instytut Edukacji Narodowej, Lublin.   Google Scholar

Krąpiec Mieczysław A., 2001, Człowiek bytem osobowym, in: Wychowanie osobowe, Franciszek Adamski (ed.), Wydawnictwo Akademickie Żak, Kraków, pp. 21-47.   Google Scholar

Krukowski Józef, 1997, Państwo wyznaniowe czy świeckie?, in: Problemy współczesnego Kościoła, Marian Rusecki (ed.), Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin, pp. 9–28.   Google Scholar

Marczewski Marek, 2012, Sekularyzm, in: Encyklopedia Katolicka, vol. 17, col. 1377.   Google Scholar

Marek Zbigniew, 2017, Wychowanie integralne podstawą rozwoju osoby, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 12(1/43), pp. 31–47.   Google Scholar

Mariański Janusz, 2004, Laicyzacja, w: Encyklopedia Katolicka, vol. 10, col. 384.   Google Scholar

Mazanka Paweł, 2003, Źródła sekularyzacji i sekularyzmu w kulturze europejskiej, Wydawnictwo UKSW, Warszawa.   Google Scholar

Murray Thomas, 2009, What is the Integral in Integral Education? From Progressive Pedagogy to Integral Pedagogy, Intergal Review, 5(1), pp. 96–134.   Google Scholar

Nowak Marian, 2013, Pedagogika personalistyczna – wyzwanie i nadzieja dnia dzisiejszego, in: Osoba a wychowanie, Krzysztof Guzowski, Anna Kostecka and Grzegorz Barth (eds.), Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin.   Google Scholar

Paul VI, 1967, Encyclical Letter Populorum progression, Libreria Editrice Vaticana, Vatican City.   Google Scholar

Ryś Maria, 2011, Wychowanie do miłości, in: Wychowanie osobowe, Franciszek Adamski (ed.), Wydawnictwo Petrus, Kraków, pp. 164–181.   Google Scholar

Shook John, 2020, The Meaning of ‘Secular’ as a Scientific Concept, Secularism and Nonreligion, 9:1, pp. 1–11.
Crossref   Google Scholar

Szulist Janusz, 2009, W kierunku pełniejszego człowieczeństwa. Dobro wspólne jako wzorzec dla personalistycznych odniesień w rzeczywistości społeczno-politycznej, Bernardinum, Pelplin.   Google Scholar

Szulist Janusz, 2016, Teologia państwa w pismach Josepha Ratzingera (Benedykta XVI), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.   Google Scholar

Wstęp, 2013, in: Osoba a wychowanie, Krzysztof Guzowski, Anna Kostecka and Grzegorz Barth (eds.), Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin.   Google Scholar

Zacharuk Tamara, 2009, Christian Personalism as a Foundation for Inclusive Education, Rozprawy Naukowe, 3, pp. 51–61.   Google Scholar

Zecha Gerhard, 1995, Relatywizm wartości i przemiany wartościowania: uwagi krytyczne ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej filozofii wychowania, Studia Philosophiae Christianae, 31(1), pp. 177–87.   Google Scholar


Opublikowane
2022-11-25

Cited By /
Share

Szulist, J., & Babiński, J. (2022). Integral Education in the Context of the Process of Secularization. Forum Teologiczne, 23, 65–79. https://doi.org/10.31648/ft.8027

Janusz Szulist 
Nicolaus Copernicus University, Toruń (Poland)
Jarosław Babiński 
Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw (Poland)