POJĘCIE „ATMOSFERY” JAKO PERSPEKTYWA DUCHOWEGO OTWARCIA WSPÓŁCZESNEJ RODZINY

Łukasz Bernard Sawicki

Pontificio Ateneo Sant'Anselmo, Rzym, Włochy


Abstrakt

Niniejszy tekst jest próbą zastosowania ostatnio analizowanego w pewnych kręgach filozoficznych pojęcia „atmosfery” do pastoralnie rozumianej duchowości. W tym celu pierwsza część tekstu przedstawi ogólny zarys rozumienia samego pojęcia „atmosfery”. Na tej podstawie w części drugiej ukazane zostaną te aspekty owego pojęcia, które mogą być przydatne w opisie doświadczenia duchowego. W ostatniej, trzeciej części zaproponowane zostaną możliwości i perspektywy wykorzystania duchowego „potencjału” pojęcia „atmosfery” w doświadczaniu i kształtowaniu duchowych przeżyć rodziny – zarówno w aspekcie egzystencjalnym, jak i teologicznym czy pastoralnym.


Słowa kluczowe:

rodzina, atmosfery, duchowość, Amoris laetitia


Böhme Gernot, 1995, Atmosphäre: Essays zur neuen Ästhetik, Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main   Google Scholar

Böhme Gernot, 2006, Architektur und Atmosphäre, Brill, München.   Google Scholar

Böhme Gernot, 2010, Atmosfere, estasi, messe in scena. L’estetica come teoria generale della percezione, Marinotti, Cortina d’Ampezzo.   Google Scholar

Brookman, W.R., 2015, Orange Proverbs and Purple Parable, Wipf&Stock Publishers, Eugene (OR).   Google Scholar

Franciszek, 2016, Posynodalna Adhortacja Apostlska „Amoris Laetitia” in: The Holy See [online], access: 29.12.2023   Google Scholar

Franciszek, 2017, Konstytucja Apostolska „Veritatis Gaudium” in: The Holy See [online], access: 29.12.2023,   Google Scholar

  Google Scholar

Griffero Tonino, 2010, Atmosferologia. Estetica degli spazi emozionali, Mimesis Edizioni, Rome-Bari.   Google Scholar

Kotler Philip, Atmospherics as a Marketing Tool, w: Journal of Retailing, Winter 1973–1974, ss. 48–64.   Google Scholar

Maier Roberto, 2011, Esistere come abitare. La teologia in ascolto do Martin Heidegger e di Emmanuel Lévinas, tesi di licenza alla Facoltà Teologica dell’Italia Settentrionale.   Google Scholar

Sawicki Łukasz, The Spiritual Potential of Moods, in Global Journal of Human Social Sciences (14.02.2020), access: 29.12.2023; https://socialscienceresearch.org/index.php/GJHSS/article/view/3310/3-The-Spiritual-Potential_JATS_NLM_xml.   Google Scholar

Schaffer Raymond Murray, 1993, The Soundscape: Our Sonic Environment and the Tuning of the World, Destiny Books, Merrimac (MA).   Google Scholar

Schmitz Hermann, 2014, Atmosphären, Verlag Karl Abel, München.   Google Scholar

Schmitz Hermann, Müllan Rudolf Owen, Slaby Jan, (2011), Emotions Outside the Box: The New Phenomenology of Feeling and Corporeality, w: Phenomenology and the Cognitive Sciences 10 (2), ss. 241-259.
Crossref   Google Scholar

Swaminathan Vanitha, 2009, When Brand Personality Matters: The Moderating Role of Attachment Styles, in: Journal of Consumer Research, 35(6), 985–1002. https://doi.org/10.1086/593948
Crossref   Google Scholar

Tellenbach, Hubertus, 2013, L’aroma del mondo. Gusto, olfatto e atmosfere, Marinotti, Cortina d’Ampezzo.   Google Scholar

Voorn Ronald J.J., 2013, What's this thing called love? Exploring the relationship between brand love, personality, and the propensity to anthropomorphize. Master thesis, University of Twente.   Google Scholar

Wijaya Bambang Sukma, “Dimensions of Brand Image: A Conceptual Review from the Perspective of Brand Communication”, European Journal of Business and Management ISSN (Paper) 2222-1905 ISSN (Online) 2222-2839. 5. 55-65, 2013.   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-11-12

Cited By /
Share

Sawicki, Łukasz B. (2024). POJĘCIE „ATMOSFERY” JAKO PERSPEKTYWA DUCHOWEGO OTWARCIA WSPÓŁCZESNEJ RODZINY. Forum Teologiczne, 25, 25–37. https://doi.org/10.31648/ft.9758

Łukasz Bernard Sawicki 
Pontificio Ateneo Sant'Anselmo, Rzym, Włochy