Prevention of Children's Addiction to Computer Games in the Program Assumptions and in Selected Polish Textbooks for Teaching Religion
Adam Bielinowicz
University of Warmia and Mazury in Olsztyn (Poland)Abstract
The problem of addiction to computer games affects an increasing number of children. Religious education, with its unique perspective, can play a key role in preventing this phenomenon, as it conveys universal values that can serve as a counterbalance to the virtual world of games. The article presents content regarding the prevention of children’s addiction to computer games contained in documents on programming religious education in Polish schools and in methodological textbooks published by the “Jedność” Publishing House in Kielce, the “Święty Wojciech” Publishing House in Poznań and the Publishing House “Wydawnictwo Katechetyczne” in Warsaw. It then presents conclusions and postulates regarding the indicated content.
Keywords:
religious education, catechesis, addiction, computer games, preventionReferences
Adamek Dorota at al., 2020, Miejsca pełne BOGActw. Przewodnik metodyczny. Klasa IV szkoły podstawowej, Wydawnictwo Jedność, Kielce. Google Scholar
Adamek Dorota at al., 2020, Poznaję Boży świat. Przewodnik metodyczny. Klasa I szkoły podstawowej, Wydawnictwo Jedność, Kielce. Google Scholar
Adamek Dorota at al., 2020, Tak! Jezus mnie kocha. Przewodnik metodyczny do nauczania religii dzieci sześcioletnich, Wydawnictwo Jedność, Kielce. Google Scholar
Adamek Dorota at al., 2021, Odkrywam królestwo Boże. Przewodnik metodyczny. Klasa II szkoły podstawowej, Wydawnictwo Jedność, Kielce. Google Scholar
Adamek Dorota at al., 2022, Poznaję Jezusa. Przewodnik metodyczny. Klasa III szkoły podstawowej, Wydawnictwo Jedność, Kielce. Google Scholar
Adamek Dorota at al., 2022, Szczęśliwi, którzy czynią dobro. Przewodnik metodyczny. Klasa VII szkoły podstawowej, Wydawnictwo Jedność, Kielce. Google Scholar
Adamek Dorota at al., 2022, Szczęśliwi, którzy czynią dobro. Przewodnik metodyczny. Klasa VI szkoły podstawowej, Wydawnictwo Jedność, Kielce. Google Scholar
Banasik Kamil at al., 2020, Błogosławieni, którzy ufają Jezusowi. Przewodnik metodyczny. Klasa VIII szkoły podstawowej, Wydawnictwo Jedność, Kielce. Google Scholar
Banasik Kamil at al., 2020, Szczęśliwi, którzy szukają prawdy. Przewodnik metodyczny. Klasa V szkoły podstawowej, Wydawnictwo Jedność, Kielce. Google Scholar
Bartoszyńska Justyna, Gąsiorek Magdalena, 2023, 8 Religia. Poradnik metodyczny. Ósma klasa szkoły podstawowej. Mocą Ducha Świętego zmieniamy świat, Wydawnictwo Święty Wojciech, Poznań. Google Scholar
Bębas Sylwester, 2015, Pozytywne i negatywne aspekty grania w gry komputerowe, Zabawy i Zabawki. Studia Antropologiczne, vol. 13, p. 108-124. Google Scholar
Biesiekierska Lidia at al., 2020, Spotkania dzieci Bożych. Przewodnik metodyczny do podręcznika do nauki religii dla dziecka pięcioletniego, Wydawnictwo Jedność, Kielce. Google Scholar
Błachowiak Magdalena, Cywińska Longina, Frela Maria, Lemek Katarzyna, 2021, 2 Religia. Poradnik metodyczny. Druga klasa szkoły podstawowej. Chcemy poznać Pana Jezusa. Wydawnictwo Święty Wojciech, Poznań. Google Scholar
Cywińska Longina, Frela Maria, Lemek Katarzyna, 2020, 1 Religia. Poradnik metodyczny. Pierwsza klasa szkoły podstawowej. Pan Bóg jest naszym Ojcem, Wydawnictwo Święty Wojciech, Poznań. Google Scholar
Cywińska Longina, Frela Maria, Lemek Katarzyna, 2020, Religia. Poradnik metodyczny dzieci sześcioletnie. Kocham Pana Jezusa, Wydawnictwo Święty Wojciech, Poznań. Google Scholar
Cywińska Longina, Frela Maria, Lemek Katarzyna, 2022, 3 Religia. Poradnik metodyczny. Trzecia klasa szkoły podstawowej. Pan Jezus nas karmii, Wydawnictwo Święty Wojciech, Poznań. Google Scholar
Cywińska Longina, Frela Maria, 2023, 4 Religia. Poradnik metodyczny. Czwarta klasa szkoły podstawowej. Pan Jezus jest naszym życiem, Wydawnictwo Święty Wojciech, Poznań. Google Scholar
Cywińska Longina, Frela Maria, 2023, Religia. Poradnik metodyczny dzieci pięcioletnie. Ufamy Panu Jezusowi, Wydawnictwo Święty Wojciech, Poznań. Google Scholar
Czyżewski Mariusz at al., 2020, Bóg nas szuka. Poradnik metodyczny Archidiecezji Warmińskiej do nauczania religii w klasie V, Wydawnictwo Katechetyczne, Warszawa. Google Scholar
Czyżewski Mariusz at al., 2021, Jezus nas zbawia. Poradnik metodyczny Archidiecezji Warmińskiej do nauczania religii w klasie VI, Wydawnictwo Katechetyczne, Warszawa. Google Scholar
Czyżewski Mariusz at al., 2022, Kościół wskazuje nam drogę. Poradnik metodyczny Archidiecezji Warmińskiej do nauczania religii w klasie VII, Wydawnictwo Katechetyczne, Warszawa. Google Scholar
Gałuszka Damian, 2017, Gry wideo w perspektywie edukacji pozaformalnej i formalnej, Państwo i społeczeństwo, vol. 17, no. 3, p. 71-84. Google Scholar
Gąsiorek Magdalena, Jabłoński Jerzy, 2020, 5 Religia. Poradnik metodyczny. Piąta klasa szkoły podstawowej. Bóg szuka człowieka, Wydawnictwo Święty Wojciech, Poznań. Google Scholar
Gąsiorek Magdalena, Jabłoński Jerzy, 2021, 6 Religia. Poradnik metodyczny. Szósta klasa szkoły podstawowej. Jezus nas zbawia, Wydawnictwo Święty Wojciech, Poznań. Google Scholar
Gąsiorek Magdalena, Jabłoński Jerzy, 2022, 7 Religia. Poradnik metodyczny. Siódma klasa szkoły podstawowej. Bóg wskazuje nam drogę, Wydawnictwo Święty Wojciech, Poznań. Google Scholar
Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, 2018, Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa. Google Scholar
Konferencja Episkopatu Polski, 2018, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa. Google Scholar
Kurpiński Dariusz, Snopek Jerzy, 2020, Radosne dzieci Boże. Poradnik metodyczny dla katechetów i rodziców do nauczania religii dziecka trzyletniego. Przewodnik metodyczny do podręcznika do nauki religii dla dziecka czteroletniego, Wydawnictwo Jedność, Kielce. Google Scholar
Łobacz Małgorzata, 2014, Zagrożenia wychowania integralnego w przeciwdziałaniu współczesnym zagrożeniom duchowym dzieci i młodzieży, w: Wychowanie integralne w edukacji katolickiej. Idee-twórcy-instytucje, Loyola Opiela, Ewelina Świdrak, Małgorzata Łobacz (eds.), Wydawnictwo KUL, Lublin, p. 111-133. Google Scholar
Polny Michał at al., 2023, Duch Święty nas uświęca. Poradnik metodyczny Archidiecezji Warmińskiej do nauczania religii dla klasy VIII, Wydawnictwo Katechetyczne, Warszawa. Google Scholar
Rayzacher-Majewska Aneta at al., 2017, Jesteśmy dziećmi Bożymi. Poradnik metodyczny do nauczania religii w przedszkolu w grupie pięciolatków, Wydawnictwo Katechetyczne, Warszawa. Google Scholar
Szewczyk Robert R. at al., 2020, W imię Ojca i Syna i Ducha Świętego. Poradnik metodyczny Archidiecezji Warmińskiej do nauczania religii w klasie I, Wydawnictwo Katechetyczne, Warszawa. Google Scholar
Szewczyk Robert R. at al., 2021, To jest mój Syn umiłowany. Poradnik metodyczny Archidiecezji Warmińskiej do nauczania religii w kl. II, Wydawnictwo Katechetyczne, Warszawa. Google Scholar
Szewczyk Robert R. at al., 2022, Kto spożywa moje Ciało, ma życie. Poradnik metodyczny Archidiecezji Warmińskiej do nauczania religii w klasie III, Wydawnictwo Katechetyczne, Warszawa. Google Scholar
Szewczyk Robert R. at al., 2023, Trwajcie w miłości mojej! Poradnik metodyczny Archidiecezji Warmińskiej do nauczania religii dla klasy IV, Wydawnictwo Katechetyczne, Warszawa. Google Scholar
Śmigiera Beata at al., 2017, Z Panem Jezusem. Poradnik metodyczny do nauczania religii w przedszkolu w grupie sześciolatków, Wydawnictwo Katechetyczne, Warszawa. Google Scholar
Wójtowicz Kazimierz, 1991, Przyczynki, Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej TUM, Wrocław. Google Scholar
University of Warmia and Mazury in Olsztyn (Poland)