Pubblicato il: 2018-10-071

«L’etranger» dans l ’oeuvre de Paul Ricoeur

Franęois-Xavier Amherdt
Humanistyka i Przyrodoznawstwo
Sezione: Articoli
https://doi.org/10.31648/hip.1373

Abstract

Idea „obcego” u Paula Ricoeura łączy się ściśle z jego biografią oraz wymiarem etycznym jego dzieła. Sam Ricoeur doświadczył poczucia obcości, gdyż wiele lat przebywał poza Francją, wykładając w Chicago. Obcość związana była z dystansem wobec paryskiego środowiska filozoficznego zdominowanego przez Sartre’a oraz strukturalizm. W samym dziele „obcy” rozpatrywany jest w perspektywie gościnności oraz wspaniałomyślności. Ricoeur nawiązywał do tradycji biblijnej oraz do E. Levinasa. W porównaniu z tym ostatnim „inny” nie jest radykalną odwrotnością „ja”, lecz kimś podobnym do „ja”. Przyjęcie „obcego” posiada także konsekwencje społeczno-polityczne. Trzymając się realizmu, unika się ryzyka zamknięcia ideologicznego czy utopii „wiecznego pokoju” Kanta.

Regole di citazione

Amherdt, F.-X. (2018). «L’etranger» dans l ’oeuvre de Paul Ricoeur. Humanistyka I Przyrodoznawstwo, (13), 193–202. https://doi.org/10.31648/hip.1373

##plugins.themes.libcom.share##

Licenza


##plugins.themes.libcom.BOCookieBarText##