Przedstawiono ewolucję europejskiej myśli filozoficznej – od filozofii i antropocentrycznej etyki, przez filozofię i biocentryczną etykę, aż do ekofilozofii i ekologicznej (uniwersalistycznej) etyki.
Fenomen społecznej zależności, charakterystyczny dla wszystkich żyjących istot, jak również ich związek z materią nieożywioną był widoczny w europejskiej tradycji kultury już w starożytności (Hezjod, cynicy, cyrenaicy) i średniowieczu (Św. Franciszek z Asyżu, Św. Tomasz z Akwinu, Stanisław ze Skarbimierza) występuje również w czasach nowożytnych (J. Bodin, M. Montaigne, J. J. Rousseau, J. G. Herder…).
Idea harmonii między wartościami świata przyrody a wartościami ludzkiej cywilizacji i kultury jest szczególnie dobrze widoczna w filozoficznych i etycznych trendach XX wieku, w których obrębie starogrecki postulat wewnętrznej harmonii wszechświata został przemieniony w ekofilozofię i ekoetykę, nadające boski charakter wszelkim formom życia.
Скачать файлы
Правила цитирования
##plugins.themes.libcom.share##
Лицензия
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-NonCommercial» («Атрибуция — Некоммерческое использование») 4.0 Всемирная.