Popular culture on the covers of popular science literature
Dorota Piekarczyk
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lubliniehttps://orcid.org/0000-0002-8859-7897
Abstract
This article is an attempt to determine why, how, and to what extent elements of popular
culture become part of popular science communication, which belongs to higher-level,
scientific discourse. The role of popular culture in contemporary society is first discussed.
The focus then shifts to the ways in which its elements are used nowadays on the covers
of popular science publications: by doing so, publishers invite the readers to engage
in the process of reading. The technique is used in two main variants. A popular scientific
publication may be presented as a form of ludic entertainment, which brings it closer to mass culture but lowers its informative value. Alternatively, the elements of popular
culture may be subjected to the publication’s scientific aims so that science (and generally
scholarship) is portrayed as interesting, attractive, exciting, pleasant and easy to follow.
The two techniques are correlated with two models of assumed readers: those interested
in popular culture or those who expect a more solid, scientific treatment of an issue.
Keywords:
popular culture, popular science publications, linguistics, cover, persuasionReferences
Burszta W. (2002): Kultura popularna jako wspólnota uczuciowa. „Kultura Popularna” nr 0, s. 11–18. Google Scholar
Cyboran B. (2008): Nauczyciele akademiccy a popularyzacja wiedzy. Kraków. Google Scholar
Dobroczyński B. (2004): III Rzesza popkultury i inne stany. Kraków. Google Scholar
Gajda S. (1982): Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym. Warszawa-Wrocław. Google Scholar
Gajda S. (1990): Współczesna polszczyzna naukowa: język czy żargon. Opole. Google Scholar
Golka M. (2008): Socjologia kultury. Warszawa. Google Scholar
Jagodziński T. (2002): Przekleństwo inforozrywki. „Znak” nr 2(251), s. 5–12. Google Scholar
Kamińska-Szmaj I., Piekot T., Poprawa M. (red.) (2010): Tabloidyzacja języka i kultury. „Oblicza Komunikacji” nr 3. Wrocław. Google Scholar
Kita M. (1998): Wywiad prasowy. Język – gatunek – interakcja. Katowice. Google Scholar
Kłoskowska A. (1983): Socjologia kultury. Warszawa. Google Scholar
Krajewski M. (2005): Kultury kultury popularnej. Poznań. Google Scholar
Loewe I. (2007): Gatunki paratekstowe w komunikacji medialnej. Katowice. Google Scholar
Nieciuński W. (2007): Konsumpcjonizm i kultura masowa. Krytyczna refleksja. „Problemy Polityki Społecznej” nr 10, s. 81–88. Google Scholar
Piekarczyk D. (w druku): (Nie)oceniaj książki po okładce. Teksty na okładkach publikacji popularnonaukowych. Google Scholar
Piontek D. (2011): Komunikowanie polityczne i kultura popularna. Tabloidyzacja informacji o polityce. Poznań. Google Scholar
Postman N. (2002): Zabawić się na śmierć: Dyskurs publiczny w epoce show-businessu. Tłum. L. Niedzielski. Warszawa. Google Scholar
Rychlewski M. (2013): Książka jako towar. Książka jako znak. Studia z socjologii literatury. Gdańsk. Google Scholar
Starzec A. (1999): Współczesna polszczyzna popularnonaukowa. Opole. Google Scholar
Świtała M. (2005): Zachowanie konsumentów i marketing na rynku książki. Warszawa. Google Scholar
Wenderlich P. (2015): Kultura masowa – aktywni konsumenci, bierni obywatele? Implikacje w sferze publicznej. „Świat Idei i Polityki”. T. 14, s. 413–430. Google Scholar
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
https://orcid.org/0000-0002-8859-7897
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.