On problems of speech development – A study among five-year-old children from the city of Olsztyn

Magdalena Osowicka-Kondratowicz

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie UWM
https://orcid.org/0000-0002-0447-4954


Abstract

The article is a research report on the level of speech development of Olsztyn preschool children as compared to the average results of the reference group (the norm).
144 five-year-old children were assessed. The level of speech development was measured with standardized and normalized research tools, namely: to test articulation
– “100 wyrazowy test artykulacyjny” (Krajna 2008); to assess phonemic hearing – “Karty oceny słuchu fonemowego (KOSF)” (Gruba 2016); to evaluate the level of development of lexis and grammar – “Test rozwoju językowego TRJ” (Smoczyńska et al. 2015). Orofacial conditions were also checked. In general, the examined children coped much better with tasks concerning lexis and grammar development than phonetic and phonological ones. In the first case, there were not only more children whose level of language proficiency was assessed as typical of their age, but also the fewest children who were below the average.
Among the examined subsystems, the worst results were obtained as regards phonemic
hearing.


Keywords:

speech development, articulation, phonemic hearing


Bancerz M. (2022): Rozwój mowy dziecka na przykładzie pięciolatków z wybranych olsztyńskich przedszkoli. Praca magisterska napisana pod kierunkiem dr Magdaleny Osowickiej-Kondratowicz. Olsztyn.   Google Scholar

Borowiec A. (2008): Sprzężone zaburzenia w układzie ustno-twarzowym. Zasady współpracy w zespole terapeutycznym: ortodonta – logopeda – fizjoterapeuta. [W:] Metody terapii logopedycznej. Red. A. Domagała, U. Mirecka. Lublin, s. 1039–1062.   Google Scholar

Bryndal M. (2015): Fonologiczna interpretacja procesów doskonalenia wymowy dziecięcej na tle współczesnych teorii fonologicznych. Gliwice.   Google Scholar

Ciżewska M. (2022): Poziom rozwoju mowy dzieci pięcioletnich z Przedszkola Miejskiego nr 36 w Olsztynie. Praca magisterska napisana pod kierunkiem dr Magdaleny Osowickiej-Kondratowicz. Olsztyn.   Google Scholar

Czaplewska E. (2012): Diagnoza zaburzeń rozwoju mowy. [W:] Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. Red. E. Czaplewska, S. Milewski. Sopot, s. 65–120.   Google Scholar

Dudek A., Szamburski K. (2011): Wymowa międzyzębowa jako norma rozwojowa. „Poradnik Językowy” 9, s. 71–85.   Google Scholar

Dumińska K. (2022): Z zagadnień akwizycji mowy. Na przykładzie dzieci pięcioletnich z wybranych olsztyńskich przedszkoli. Praca magisterska napisana pod kierunkiem dr Magdaleny Osowickiej-Kondratowicz. Olsztyn.   Google Scholar

Gacka E. (2018): Zapobieganie nieprawidłowościom w rozwoju artykulacji u dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym. „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” 21, s. 125–140.
Crossref   Google Scholar

Głowacka P. (2021): Stan rozwoju mowy dzieci w wieku przedszkolnym w badaniach ilościowych. Praca magisterska napisana pod kierunkiem dr hab. Jolanty Panasiuk, prof. UWM. Olsztyn.   Google Scholar

Gruba J. (2016): Karty oceny słuchu fonemowego. Test do badania słuchu fonemowego u dzieci w wieku od trzech do siedmiu i pół lat. Gliwice.   Google Scholar

Gruba S. (2012): Ocena słuchu fonemowego u dzieci w wieku przedszkolnym. Katowice.   Google Scholar

Jastrzębowska G. (1998): Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej. Opole.   Google Scholar

Kania J.T. (2001): Szkice logopedyczne. Wyd. 2. Lublin.   Google Scholar

Kościelniak N. (2022): Stan rozwoju mowy pięciolatków z Przedszkola Miejskiego nr 32 w Olsztynie. Praca magisterska napisana pod kierunkiem dr Magdaleny Osowickiej-Kondratowicz. Olsztyn.   Google Scholar

Krajna E. (2002): Doskonalenie artykulacji u dzieci przedszkolnych – wybrane zagadnienia. „Logopedia” 31, s. 27–52.   Google Scholar

Krajna E. (2005): Rozwojowa norma fonetyczna – oczekiwania i fakty. „Logopeda”, s. 33–46.   Google Scholar

Krajna E. (2008): 100-wyrazowy test artykulacyjny. Gliwice.   Google Scholar

Krajna E., Bryndal M. (1999): 100-wyrazowy test artykulacyjny. Analiza słuchowa nagrań i próba normalizacji testu. „Audiofonologia” XIV, s. 137–174.   Google Scholar

Krasowicz-Kupis G., Wiejak K., Bogdanowicz M. (2015): Bateria Testów Fonologicznych (BTF). Warszawa.   Google Scholar

Kurkowski Z. (2002): Rola kontroli słuchowej w procesie artykulacji. „Logopedia” 31, s. 257–262.   Google Scholar

Lipowska M. (2001): Profil rozwoju kompetencji fonologicznej dzieci w wieku przedszkolnym. Kraków.   Google Scholar

Lorenc A. (2013): Diagnozowanie normy wymawianiowej. „Logopedia” 42, s. 61–86.   Google Scholar

Lorenc A. (2016): Kryteria diagnostyczne normy wymawianiowej. [W:] Logopedia artystyczna. Red. B. Kamińska, S. Milewski. Gdańsk, s. 168–193.   Google Scholar

Łobacz P. (1996): Polska fonologia dziecięca. Studia fonetyczno-akustyczne. Warszawa.   Google Scholar

Ostapiuk B. (2013): Dyslalia ankyloglosyjna. O krótkim wędzidełku języka, wadliwej wymowie i skuteczności terapii. Szczecin.   Google Scholar

Pluta-Wojciechowska D. (2019): Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia logopedyczna wybranych form zaburzeń. Bytom.   Google Scholar

Pluta-Wojciechowska D., Sambor B. (2016): O różnych typach skróconych wędzidełek języka, ich ocenie i interpretacji wyników badań w logopedii. „Logopedia” 45, s. 123–155.   Google Scholar

Prusakowska W. (2022): Diagnoza poziomu rozwoju językowego na przykładzie dzieci pięcioletnich z wybranych olsztyńskich przedszkoli. Praca magisterska napisana pod kierunkiem dr Magdaleny Osowickiej-Kondratowicz. Olsztyn.   Google Scholar

Rocławski B. (1994): Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka. Gdańsk.   Google Scholar

Smoczyńska M., Haman E., Czaplewska E., Maryniak E., Krajewski G., Banasik N., Kochańska M., Łuniewska M., Morstin M. (2015): Test Rozwoju Językowego TRJ. Warszawa.   Google Scholar

Sołtys-Chmielowicz A. (2007): Zaburzenia artykulacji – teoria i praktyka. Kraków.   Google Scholar

Stecko E. (2012): Zapiski z pracy logopedy. Wydawnictwo ES.   Google Scholar

Szczech A. (2022): Stan rozwoju mowy pięciolatków na przykładzie dzieci z wybranych olsztyńskich przedszkoli. Praca magisterska napisana pod kierunkiem dr Magdaleny Osowickiej-Kondratowicz. Olsztyn.   Google Scholar

Tatarczuk S. (2022): Diagnoza rozwoju mowy. Na przykładzie dzieci pięcioletnich z Niepublicznego Przedszkola „Patryk” w Olsztynie. Praca magisterska napisana pod kierunkiem dr Magdaleny Osowickiej-Kondratowicz. Olsztyn.   Google Scholar


Published
2023-12-20

Cited by

Osowicka-Kondratowicz, M. . (2023). On problems of speech development – A study among five-year-old children from the city of Olsztyn. Prace Językoznawcze, 25(4), 53–64. https://doi.org/10.31648/pj.9351

Magdalena Osowicka-Kondratowicz 
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie UWM
https://orcid.org/0000-0002-0447-4954