The communication situation and the language of the original “Contemporary Music” series in Newonce Radio

Grażyna Stachyra

https://orcid.org/0000-0002-6396-112X


Abstract

The article investigates the language of the original music programme “Contemporary Music” in the Newonce Radio internet station. The problem is addressed to revise the linguistic consequences of the change in the communication situation in the modern-day
radio. Such a situation is understood here as a communication context that includes
technological matters and the evolution of the original programming formula. This
context is co-created by the following aspects: 1. Newonce Radio is not a separate
institution – a radio station per se, but one of the channels of the Newonce.media platform;
2. It broadcasts one-time original music programmes which are later available as
podcasts; 3. Original music programmes are hosted by the creators of audio industry
(not music journalists) who invite industry friends as guests. Having those aspects in
mind, the language of conversations between the presenters and the guests invited to the
studio was examined. Hence, the theory of media linguistics was applied as regards the
radio language variety, which made it possible to interpret the language of conversations
in the pragmatic approach and proved that: 1. Broadcasting a programme that afterwards
becomes a podcast leads to defining the communication space vaguely and distorting
the way the language used is adapted to the mode of conversation on the radio “live”
or performance in the recorded podcast; 2. Contesting the role of music journalists by
the presenters influences the genre determinants of the programme: its intrinsic control
character (the guests in the broad cast are friends of the hosts) and the status of the
programme host (equal to the guests).


Keywords:

radio, podcast, original music programme, communication situation, communication context, media linguistics


Altheide D.L., Snow R.P. (1979): Media Logic. Beverly Hills.   Google Scholar

Boniecka B. (1999): Lingwistyka tekstu: teoria i praktyka. Lublin.   Google Scholar

Black D.A. (2001): Internet Radio: A Case Study in Medium Specificity. „Media, Culture and Society” 23, s. 397–408.
Crossref   Google Scholar

Douglas S. (1999): Listening. [W:] Radio and the American Imagination, from Amos’n’Andy and Edward R. Murrow to Wolfman Jack and Howard Stern. New York.   Google Scholar

Gajda S. (2010): Nowe media w perspektywie lingwistycznej. [W:] Styl – dyskurs – media. Red. B. Bogołębska, M. Worsowicz. Łódź, s. 25–31.   Google Scholar

Kita M. (2012): Czy istnieje medialna odmiana językowa? [W:] Transdyscyplinarność badań nad komunikacją medialną. T. 1. Red. M. Kita, M. Ślawska. Katowice, s. 126–142.   Google Scholar

Laskowska E. (2014): Niektóre składniki sytuacji komunikacyjnej. [W:] Sytuacja komunikacyjna i jej parametry. „Być nadawcą – być odbiorcą”. Red. G. Sawicka, W. Czechowski. Toruń, s. 71–80.   Google Scholar

Nowacki M. (2009): Skit, czyli wywiad o mało określonej formie muzycznej, , dostęp: 19.07.2022.   Google Scholar

Ogonowska A., Skowronek B. (2005): „Język na nielegalu”, czyli wpływ multimediów na komunikację werbalną młodego pokolenia. O nową metodologię badań. [W:] Język@multimedia. Red. A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko. Wrocław, s. 297–309.   Google Scholar

Sawicka G. (2014): Język – wielokulturowość – tożsamość. [W:] Sytuacja komunikacyjna i jej parametry. „Być nadawcą – być odbiorcą”. Red. G. Sawicka, W. Czechowski. Toruń, s. 5–10.   Google Scholar

Skowronek B. (2013): Mediolingwistyka. Wprowadzenie. Kraków.   Google Scholar

Skowronek B. (2017): O definiowaniu mediów w mediolingwistyce. [W:] Studia lingwistyczno-   Google Scholar

kulturowe. Red. D. Filar, P. Krzyżanowski. Lublin, s. 713–726.   Google Scholar

Skowronek B. (2018): Mass media language varieties in the context of modern technological culture changes. “Media Linguistics” 5(3), s. 330–338. DOI: 10.21638/spbu22.2018.306, URL:
Crossref   Google Scholar

-technokultury/>, dostęp: 06.05.2022.   Google Scholar

Stachyra G. (2016): Podcasting w perspektywie specyfiki produkcji radiowej. „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna” 4(12), s. 71–89.
Crossref   Google Scholar

Żydek-Bednarczuk U. (2013): Dyskurs medialny. [W:] Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej. Red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk. Kraków.   Google Scholar

Wirtualnemedia (2021a): Smokowski, Schwertner, Bodnar, Podógrska, Szczyl i Gargamel z audycjami w newonce.radio, 10 kwietnia, , dostęp: 04.10. 2021.   Google Scholar

Wirtualnemedia (2021b): , 21 września, dostęp: 28.09.2021.   Google Scholar


Published
2023-12-20

Cited by

Stachyra, G. (2023). The communication situation and the language of the original “Contemporary Music” series in Newonce Radio. Prace Językoznawcze, 25(4), 81–96. https://doi.org/10.31648/pj.9354

Grażyna Stachyra 
https://orcid.org/0000-0002-6396-112X



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.