The communication situation and the language of the original “Contemporary Music” series in Newonce Radio
Grażyna Stachyra
https://orcid.org/0000-0002-6396-112XAbstract
The article investigates the language of the original music programme “Contemporary Music” in the Newonce Radio internet station. The problem is addressed to revise the linguistic consequences of the change in the communication situation in the modern-day
radio. Such a situation is understood here as a communication context that includes
technological matters and the evolution of the original programming formula. This
context is co-created by the following aspects: 1. Newonce Radio is not a separate
institution – a radio station per se, but one of the channels of the Newonce.media platform;
2. It broadcasts one-time original music programmes which are later available as
podcasts; 3. Original music programmes are hosted by the creators of audio industry
(not music journalists) who invite industry friends as guests. Having those aspects in
mind, the language of conversations between the presenters and the guests invited to the
studio was examined. Hence, the theory of media linguistics was applied as regards the
radio language variety, which made it possible to interpret the language of conversations
in the pragmatic approach and proved that: 1. Broadcasting a programme that afterwards
becomes a podcast leads to defining the communication space vaguely and distorting
the way the language used is adapted to the mode of conversation on the radio “live”
or performance in the recorded podcast; 2. Contesting the role of music journalists by
the presenters influences the genre determinants of the programme: its intrinsic control
character (the guests in the broad cast are friends of the hosts) and the status of the
programme host (equal to the guests).
Keywords:
radio, podcast, original music programme, communication situation, communication context, media linguisticsReferences
Altheide D.L., Snow R.P. (1979): Media Logic. Beverly Hills. Google Scholar
Boniecka B. (1999): Lingwistyka tekstu: teoria i praktyka. Lublin. Google Scholar
Black D.A. (2001): Internet Radio: A Case Study in Medium Specificity. „Media, Culture and Society” 23, s. 397–408.
Crossref
Google Scholar
Douglas S. (1999): Listening. [W:] Radio and the American Imagination, from Amos’n’Andy and Edward R. Murrow to Wolfman Jack and Howard Stern. New York. Google Scholar
Gajda S. (2010): Nowe media w perspektywie lingwistycznej. [W:] Styl – dyskurs – media. Red. B. Bogołębska, M. Worsowicz. Łódź, s. 25–31. Google Scholar
Kita M. (2012): Czy istnieje medialna odmiana językowa? [W:] Transdyscyplinarność badań nad komunikacją medialną. T. 1. Red. M. Kita, M. Ślawska. Katowice, s. 126–142. Google Scholar
Laskowska E. (2014): Niektóre składniki sytuacji komunikacyjnej. [W:] Sytuacja komunikacyjna i jej parametry. „Być nadawcą – być odbiorcą”. Red. G. Sawicka, W. Czechowski. Toruń, s. 71–80. Google Scholar
Nowacki M. (2009): Skit, czyli wywiad o mało określonej formie muzycznej, , dostęp: 19.07.2022. Google Scholar
Ogonowska A., Skowronek B. (2005): „Język na nielegalu”, czyli wpływ multimediów na komunikację werbalną młodego pokolenia. O nową metodologię badań. [W:] Język@multimedia. Red. A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko. Wrocław, s. 297–309. Google Scholar
Sawicka G. (2014): Język – wielokulturowość – tożsamość. [W:] Sytuacja komunikacyjna i jej parametry. „Być nadawcą – być odbiorcą”. Red. G. Sawicka, W. Czechowski. Toruń, s. 5–10. Google Scholar
Skowronek B. (2013): Mediolingwistyka. Wprowadzenie. Kraków. Google Scholar
Skowronek B. (2017): O definiowaniu mediów w mediolingwistyce. [W:] Studia lingwistyczno- Google Scholar
kulturowe. Red. D. Filar, P. Krzyżanowski. Lublin, s. 713–726. Google Scholar
Skowronek B. (2018): Mass media language varieties in the context of modern technological culture changes. “Media Linguistics” 5(3), s. 330–338. DOI: 10.21638/spbu22.2018.306, URL:
Crossref
Google Scholar
-technokultury/>, dostęp: 06.05.2022. Google Scholar
Stachyra G. (2016): Podcasting w perspektywie specyfiki produkcji radiowej. „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna” 4(12), s. 71–89.
Crossref
Google Scholar
Żydek-Bednarczuk U. (2013): Dyskurs medialny. [W:] Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej. Red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk. Kraków. Google Scholar
Wirtualnemedia (2021a): Smokowski, Schwertner, Bodnar, Podógrska, Szczyl i Gargamel z audycjami w newonce.radio, 10 kwietnia, , dostęp: 04.10. 2021. Google Scholar
Wirtualnemedia (2021b): , 21 września, dostęp: 28.09.2021. Google Scholar
https://orcid.org/0000-0002-6396-112X