Ways of expressing emotions in propagandistic communications verbal-visual (on the example of the covers of opinion weeklies)
Abstract
The aim of the article is to describe the mechanisms of expressing emotions (and therefore valuating) in ideologized verbal-visual communications (texts), which constitute a definite, usually unambiguous, axiological interpretation of the world. The covers of newsweeklies, which are propaganda communications/ texts, are aimed not at changing attitudes or views of the recipient, but at accepting or rejecting the implicated axiological-emotive opinions. Relations between emotions and values are showed in the article from the point of view of psychology of emotions (in the introductory part) and linguistic communication (in the analytical part). First of all, the structure of the visual-verbal layer of the covers was analyzed, which is mostly based on a simple predicative scheme (X is Y), creating propaganda word-picture labels. In the end of article, attention was paid to the names of emotions and visual symbols of emotions contained on the covers. Analytical and exemplification material are the front pages of four newsweeklies from 2016 and 2017: “Newsweek”, “Polityka”, “Do Rzeczy”, “W Sieci” (“Sieci Prawdy”).
Keywords:
press discourse, propaganda labels, emotions, valuatingReferences
Arystoteles, 1988, Retoryka. Poetyka, przeł., wstęp, oprac. H. Podbielski, Warszawa: PWN. Google Scholar
Awdiejew A., 2008, Ideologia, postawa a komunikacja, w: Ideologie w słowach i obrazach, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Google Scholar
Awdiejew A., Habrajska G., 2006, Typologia emotywnych aktów mowy, w: Wyrażanie emocji, red. K. Michalewski, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Google Scholar
Batko A., 2005, Sztuka perswazji, czyli język wpływu i manipulacji, Gliwice: Wydawnictwo Helion. Google Scholar
Bralczyk J., 2007, O języku propagandy i polityki, Warszawa: Wydawnictwo TRIO. Google Scholar
Dobrzyńska T., 1994, Mówiąc przenośnie… Studia o metaforze, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN. Google Scholar
Grabias S., 1981, O ekspresywności języka, Lublin: Wydawnictwo UMCS. Google Scholar
Graszewicz M., Lewiński D., 2007, O nieistnieniu manipulacji, w: Mechanizmy perswazji i manipulacji. Zagadnienia ogólne, red. G. Habrajska, Łask: Oficyna Wydawnicza Leksem. Google Scholar
Habrajska G., 2008, Przeżywanie ideologii, w: Ideologie w słowach i obrazach, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Google Scholar
Habrajska G., Nakłanianie, perswazja, manipulacja językowa, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, Łódź 2005, nr 7. Google Scholar
Jupowicz-Ginalska A., 2017, Frontowe okładki i e-okładki polskich magazynów a reakcje czytelników, „Studia Medioznawcze” 4 (71), s. 99-119. Google Scholar
Kamińska-Szmaj I., 2004, Propaganda, perswazja, manipulacja – próba uporządkowania pojęć, w: Manipulacja w języku, red. P. Krzyżanowski, P. Nowak, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Google Scholar
Karwat M., 2007, O złośliwej dyskredytacji. Manipulowanie wizerunkiem przeciwnika, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Google Scholar
Oatley K., Jenkins J.M., 2005, Zrozumieć emocje, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Google Scholar
Piekot T., 2016, Mediacje semiotyczne. Słowo i obraz na usługach ideologii, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno. Google Scholar
Pisarek W., 1979, Język służy propagandzie, Kraków: RSW Prasa – Książka – Ruch. Google Scholar
Protkanis A., Aronson E., 2003, Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Google Scholar
Rusinek M., 2012, Retoryka obrazu. Przyczynek do percepcyjnej teorii figur, Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/ Obraz Terytoria. Google Scholar
Tokarz M., 2006, Argumentacja. Perswazja. Manipulacja, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Google Scholar
Tomaszewski T., (red.), 1995, Psychologia ogólna. Pamięć. Uczenie się. Język, Warszawa: Wydawnictwo PWN. Google Scholar
Warchala J., 2004, Horyzonty manipulacji: perswazja, manipulacja, interpretacja, w: Manipulacja w języku, red. P. Krzyżanowski, P. Nowak, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Google Scholar
Wiatrowski P., 2010, Morfologiczne i leksykalne wykładniki negatywnych emocji w „Przewodniku Katolickim” z lat 1895–2005, Poznań: Wydawnictwo Rys. Google Scholar
Wojciszke B., 2002,Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Google Scholar
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.