Sposoby wyrażania emocji w propagandowych przekazach werbalno-wizualnych (na przykładzie okładek tygodników opinii)

Ewa Szkudlarek-Śmiechowicz

Uniwersytet Łódzki
https://orcid.org/0000-0002-3385-6898


Анотація

Celem artykułu jest opis mechanizmów wyrażania mocji (więc i wartościowania) w zideologizowanych przekazach werbalno-wizualnych, stanowiących określoną, najczęściej jednoznaczną, interpretację aksjologiczną otaczającego świata. Okładki tygodników opinii jako przekazy propagandowe są nastawione nie na zmianę postaw czy światopoglądu odbiorcy, ale na akceptację lub odrzucenie implikowanych sądów  aksjologiczno-emotywnych. Relacje między emocjami a wartościami są ujęte w artykule z punktu widzenia psychologii emocji (w części wprowadzającej) oraz komunikacji językowej (w części analitycznej). Analizie poddano przede wszystkim strukturę  warstwy wizualno-werbalnej okładek, która jest w większości oparta na prostym schemacie predykatywnym (X jest / to / to jest Y), tworzącym propagandowe  etykiety słowno-obrazowe. W zakończeniu zwrócono uwagę na nazwy emocji i wizualne symbole emocji zawarte na okładkach. Materiałem analitycznym i egzemplifikacyjnym są  frontowe strony czterech tygodników opinii z 2016 i 2017 roku: „Newsweeka”, „Polityki”, „Do Rzeczy”, „W Sieci” („Sieci Prawdy”).


Ключові слова:

dyskurs prasowy, etykietowanie, emocje, wartościowanie


Arystoteles, 1988, Retoryka. Poetyka, przeł., wstęp, oprac. H. Podbielski, Warszawa: PWN.   Google Scholar

Awdiejew A., 2008, Ideologia, postawa a komunikacja, w: Ideologie w słowach i obrazach, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.   Google Scholar

Awdiejew A., Habrajska G., 2006, Typologia emotywnych aktów mowy, w: Wyrażanie emocji, red. K. Michalewski, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.   Google Scholar

Batko A., 2005, Sztuka perswazji, czyli język wpływu i manipulacji, Gliwice: Wydawnictwo Helion.   Google Scholar

Bralczyk J., 2007, O języku propagandy i polityki, Warszawa: Wydawnictwo TRIO.   Google Scholar

Dobrzyńska T., 1994, Mówiąc przenośnie… Studia o metaforze, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN.   Google Scholar

Grabias S., 1981, O ekspresywności języka, Lublin: Wydawnictwo UMCS.   Google Scholar

Graszewicz M., Lewiński D., 2007, O nieistnieniu manipulacji, w: Mechanizmy perswazji i manipulacji. Zagadnienia ogólne, red. G. Habrajska, Łask: Oficyna Wydawnicza Leksem.   Google Scholar

Habrajska G., 2008, Przeżywanie ideologii, w: Ideologie w słowach i obrazach, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.   Google Scholar

Habrajska G., Nakłanianie, perswazja, manipulacja językowa, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, Łódź 2005, nr 7.   Google Scholar

Jupowicz-Ginalska A., 2017, Frontowe okładki i e-okładki polskich magazynów a reakcje czytelników, „Studia Medioznawcze” 4 (71), s. 99-119.   Google Scholar

Kamińska-Szmaj I., 2004, Propaganda, perswazja, manipulacja – próba uporządkowania pojęć, w: Manipulacja w języku, red. P. Krzyżanowski, P. Nowak, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.   Google Scholar

Karwat M., 2007, O złośliwej dyskredytacji. Manipulowanie wizerunkiem przeciwnika, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.   Google Scholar

Oatley K., Jenkins J.M., 2005, Zrozumieć emocje, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.   Google Scholar

Piekot T., 2016, Mediacje semiotyczne. Słowo i obraz na usługach ideologii, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.   Google Scholar

Pisarek W., 1979, Język służy propagandzie, Kraków: RSW Prasa – Książka – Ruch.   Google Scholar

Protkanis A., Aronson E., 2003, Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.   Google Scholar

Rusinek M., 2012, Retoryka obrazu. Przyczynek do percepcyjnej teorii figur, Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/ Obraz Terytoria.   Google Scholar

Tokarz M., 2006, Argumentacja. Perswazja. Manipulacja, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.   Google Scholar

Tomaszewski T., (red.), 1995, Psychologia ogólna. Pamięć. Uczenie się. Język, Warszawa: Wydawnictwo PWN.   Google Scholar

Warchala J., 2004, Horyzonty manipulacji: perswazja, manipulacja, interpretacja, w: Manipulacja w języku, red. P. Krzyżanowski, P. Nowak, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.   Google Scholar

Wiatrowski P., 2010, Morfologiczne i leksykalne wykładniki negatywnych emocji w „Przewodniku Katolickim” z lat 1895–2005, Poznań: Wydawnictwo Rys.   Google Scholar

Wojciszke B., 2002,Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.   Google Scholar

##plugins.themes.libcom.download##


Опубліковано
2019-04-25

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Szkudlarek-Śmiechowicz, E. (2019). Sposoby wyrażania emocji w propagandowych przekazach werbalno-wizualnych (na przykładzie okładek tygodników opinii). Prace Językoznawcze, 21(2), 189–209. https://doi.org/10.31648/pj.3920

Ewa Szkudlarek-Śmiechowicz 
Uniwersytet Łódzki
https://orcid.org/0000-0002-3385-6898



Ліцензія

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.uk