Horyzontalno-wertykalna orientacja w przestrzeni i jej rola w metaforycznym ujęciu zjawiska inflacji na przykładzie niemieckiej prasy gospodarczej

Marta Anna Gierzyńska

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie UWM
https://orcid.org/0000-0002-0594-9325


Abstrakt

Ekonomia i jej zagadnienia nie od dziś budzą powszechne zainteresowanie społeczne.
Dotyczy to także zagadnienia inflacji, której wpływ na funkcjonowanie gospodarki
jest systematycznie omawiany w aktualnych doniesieniach medialnych wielu krajów.
Aby zrozumieć istotę i rozwój inflacji, dokonano analizy artykułów zaczerpniętych
z niemieckiej prasy gospodarczej pod kątem koncepcji schematu obrazowania Johnsona
(1987). Badane metafory pojęciowe bazują na schemacie drogi oraz schemacie skali,
opierając się w ten sposób na horyzontalnej i wertykalnej konceptualizacji tego zjawiska,
co dowodzi, że podstawowe i bezpośrednie doświadczenia ludzkie znajdują odbicie
w odbiorze i rozumieniu treści specjalistycznych. Wywód teoretyczny podkreśla zmieniające
się podejście wobec obecności i roli metafory w dyskursie fachowym i naukowym oraz
odnosi się do opisu najważniejszych założeń kognitywnej teorii metafory Lakoffa
i Johnsona (1980), istotnych dla części empirycznej artykułu.


Słowa kluczowe:

metafora pojęciowa, języki fachowe, kognitywna teoria metafory, schemat obrazowania, inflacja


Baldauf Ch. (1997): Metapher und Kognition. Grundlagen einer neuen Theorie der Alltagsmetapher. Frankfurt am Main.   Google Scholar

Bąk P. (2019): Zur Metapher der Metasprache aus translationswissenschaftlicher Sicht am Beispiel der „Geschichte der neueren Sprachwissenschaft“ von Gerhard Helbig. [In:] Beiträge zur Allgemeinen und Vergleichenden Sprachwissenschaft. E. Błachut, A. Gołębiowski (Hrsg.). Wrocław, S. 29–56.   Google Scholar

Berg W. (1978): Uneigentliches Sprechen. Zur Pragmatik und Semantik von Metapher, Metonymie, Ironie, Litotes und rhetorischer Frage. Tübingen.   Google Scholar

Black M. (1983): Mehr über die Metapher. [In:] Theorie der Metapher. A. Haverkamp (Hrsg.). Darmstadt, S. 55–80.   Google Scholar

Gierzyńska M. (2022): Metaphorische Konzeptualisierung von Covid-19 am Beispiel eines populärwissenschaftlichen Online-Berichts. „Acta Neophilologica” XXIV (2), S. 73–88.   Google Scholar

Gierzyńska M. (2023): Kann die Metapher den wirtschaftlichen Wandel widerspiegeln? Zur metaphorischen Konzeptualisierung von Inflation in der deutschen Wirtschaftspresse. [In:] Wende? Wenden! – Linguistische Annäherungen. A. J. Szczęk, A. Dargiewicz (Hrsg.).   Google Scholar

Göttingen, S. 147–167.   Google Scholar

Fluck H.R. (1996): Fachsprachen: Einführung und Bibliographie. Tübingen.   Google Scholar

Hülsse R. (2003): Sprache ist mehr als Argumentation. Zur wirklichkeitskonstituierenden Rolle von Metaphern. „Zeitschrift für Internationale Beziehungen”. 10 Jahrg., Heft 2, S. 211–246.   Google Scholar

Ickler T. (1997): Die Disziplinierung der Sprache – Fachsprachen in unserer Zeit. Tübingen.   Google Scholar

Jäkel O. (1994): „Wirtschaftswachstum“ oder „Wir steigern das Bruttosozialprodukt: Quantitäts-Metaphern aus der Ökonomie-Domäne“. [In:] Unternehmenskommunikation: Linguistische Analysen und Beschreibungen. T. Bungarten (Hrsg.). Tostedt, S. 84–101.   Google Scholar

Jäkel O. (1997): Metaphern in abstrakten Diskurs-Domänen. Eine kognitiv-linguistische Untersuchung anhand der Bereiche Geistestätigkeit, Wirtschaft und Wissenschaft. Frankfurt am Main.   Google Scholar

Johnson M. (1987): The Body in the Mind. The bodily basis of meaning, imagination and reason. Chicago.   Google Scholar

Johnson M., Lakoff G. (1980): Metaphers we live by. London–Chicago.   Google Scholar

Johnson M., Lakoff G. (2002): Why cognitive lingustics requires embodied realism. „Cognitive Linguistics“ 13(3), S. 245–263.   Google Scholar

Keller R. (1995): Zeichentheorie: zu einer Theorie semiotischen Wissens. Tübingen.   Google Scholar

Kövecses Z. (2005): Metaphor in culture. Cambridge.   Google Scholar

Lawley J. (2017): Metaphor, embodiment and tacit learning. [In:] Becoming a teacher: The dance between tacit and explicit knowledge. V. Švec, J. Nehyba, P. Svojanovský et al. (Hrsg.). Brünn, S. 106–114.   Google Scholar

Liebert W.-A. (1992): Metaphernbereiche der deutschen Alltagssprache. Kognitive Linguistik und die Perspektiven einer Kognitiven Lexikographie. Frankfurt am Main.   Google Scholar

Lutter A. (2016): Metaphern und Analogien der Wirtschaft. Konzeptuelle Wirtschaftsmetaphori und ihre Bedeutung für ökonomisches Lernen. „Zeitschrift für ökonomische Bildung” Heft 5, S. 150–168.   Google Scholar

Ötsch W. (2018): Bilder in der Geschichte der Ökonomie: Das Beispiel der Metapher von der Wirtschaft als Maschine. „Working Paper Serie” Nr. Ök-42, S. 1–42.   Google Scholar

Richard I.A. (1983): Die Metapher. [In:] Theorie der Metapher. A. Haverkamp (Hrsg.). Darmstadt, S. 31–52.   Google Scholar

Roelcke T. (2005): Fachsprachen. Berlin.   Google Scholar

Slintáková S. (2010): Die Finanzkrise in Metaphern zur Funktion der Metapher in Wirtschaftstexten. „Brünner Beiträge zur Germanistik Und Nordistik” Nr. 15, S. 65–83.   Google Scholar

Stawikowska-Marcinkowska A. (2020): Konzeptuelle Metapher am Beispiel der deutschen Börsenberichte im Rahmen des Fachsprachenunterrichts der Lodzer Germanistik. [In:] Germanistinnen und Germanisten im Beruf. B. Grzeszczakowska-Pawlikowska, A. Stawikowska-Marcinkowska (Hrsg.). Kraków–Łódź, S. 99–113.   Google Scholar

Stegu M. (1996): Die Metapher in der Sprache der Wirtschaft. [In:] Stil in Fachsprachen. B. Spillner (Hrsg.). Frankfurt am Main, S. 69–80.   Google Scholar

Strzelecka G. (2020): Die Krise in der Phrase: Das Bild der wirtschaftlichen Lage in ausgewählten Phrasen aus der Wirtschaftspresse des ausgehenden 19. Jahrhunderts. [In:] Deutsche Phraseologie und Parömiologie im Kontakt und im Kontrast II. Beiträge der 2. internationalen Tagung zur Phraseologie und Parömiologie in Wrocław/Polen, 23–25. Mai 2019. A. Gondek, A. Jurasz, M. Kałasznik, J. Szczęk (Hrsg.). Hamburg, S. 127–146.   Google Scholar

Weinrich H. (1976): Sprache in Texten. Stuttgart.   Google Scholar

Wunderlich D. (1982): Sprache und Raum – 2 Teil. „Studium Linguistik“ 13, S. 36–59.   Google Scholar

Zill R. (2010): Kreative Migranten oder: Warum die Wissenschaft keine Angst vor der Analogie haben muss. „BBAW/Schriftenreihen/Gegenworte“ Heft 9, S. 55–58.   Google Scholar

, Zugriff am 17.12.2022.   Google Scholar

, Zugriff am 17.12.2022.   Google Scholar

, Zugriff am 17.12.2022.   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-03-30

Cited By /
Share

Gierzyńska, M. A. (2024). Horyzontalno-wertykalna orientacja w przestrzeni i jej rola w metaforycznym ujęciu zjawiska inflacji na przykładzie niemieckiej prasy gospodarczej. Prace Językoznawcze, 26(1), 39–54. https://doi.org/10.31648/pj.9890

Marta Anna Gierzyńska 
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie UWM
https://orcid.org/0000-0002-0594-9325