PROCES RECENZJI

Procedura recenzowania:

Recenzenci wypełniają formularz recenzencki, który obejmuje zagadnienia merytoryczne, dotyczące problemów badawczych i ich oryginalności, ocenę stosowanych metod badawczych i prawidłowości doboru literatury oraz ocenę tekstu pod względem poprawności językowej, edycyjnej i jasności przekazu. Jednolity dokument (formularz recenzencki), dostępny na stronie internetowej „Prac Językoznawczych”, pozwala na ustandaryzowanie ocen. Uwzględnienie tych samych parametrów prowadzi do obiektywizacji recenzji.

Oprócz elementów ocenianych obligatoryjnie, ujętych w formularzu recenzji, recenzent może przedstawić dodatkowe uwagi w formie uzupełnienia formularza lub komentarzy do manuskryptu. Wypełniony formularz i dodatkowe uwagi, jeśli takie wystąpią, są – po usunięciu danych osobowych recenzenta (ze względu na zachowanie anonimowości) – udostępniane autorom tekstów. Recenzji i uwag recenzentów nie udostępnia się publicznie.

Recenzenci, jeśli podejrzewają plagiat, powinni wskazać publikacje, które nie zostały zacytowane w manuskrypcie, chociaż wykorzystano pochodzące z nich treści lub koncepcje. Każda wzmianka dotycząca poprzednich badań powinna być opatrzona odnośnikiem do źródła. Redaktor naczelny powinien być powiadomiony o dużym podobieństwie recenzowanego materiału do innych publikacji znanych recenzentowi a niewymienionych w tekście.

Recenzja ma formę pisemną i kończy się jednoznacznym wnioskiem o dopuszczeniu artykułu do publikacji lub jego odrzuceniu. Recenzję przedstawia się na formularzu redakcyjnym. Recenzje negatywne muszą zawierać uzasadnienie opinii o odrzuceniu tekstu. W przypadku szczegółowych uwag dopuszczalne jest nanoszenie ich w komentarzach do manuskryptu. W takich przypadkach zobowiązuje się recenzentów do usunięcia metadanych, które mogą wskazywać na ich autorstwo.

Recenzje są poufne. Ich twórcy nie powinni ujawniać ich treści innym osobom. Jedynymi osobami upoważnionymi do poznania ich treści są: redaktor naczelny, redaktor zeszytu, członkowie kolegium redakcyjnego. Wymienione osoby są zobowiązane do poufności. Zakazane jest wykorzystywanie przez nie informacji, koncepcji lub danych uzyskanych z recenzowanego manuskryptu.

Konflikt interesów

Redakcja dba o to, by nie powoływać recenzentów pomiędzy którymi a autorami występuje konflikt interesów, czyli: bezpośrednie relacje osobiste (pokrewieństwo, związki prawne, konflikt), relacje podległości zawodowe lub była prowadzona bezpośrednia współpraca naukowa. Jeśli recenzent podejrzewa na podstawie tekstu lub innych przesłanek (np. poruszanej problematyki), kto może być autorem tekstu i uznaje, że zachodzi konflikt interesów jest zobowiązany do niezwłocznego powiadomienia o tym redakcji. Redakcja rozstrzyga wątpliwości i, zachowując anonimowość autora, informuje recenzenta o tym, czy rzeczywiście zachodzi konflikt interesów. Jeśli tak, tekst jest kierowany do kolejnego recenzenta.

Formularz recenzji

KRYTERIUM

TAK

NIE

UWAGI

Czy tytuł artykułu odpowiada jego zawartości?

 

 

 

Czy objętość artykułu odpowiada randze jego zawartości?

 

 

 

Czy artykuł wnosi nową wiedzę do nauki?

 

 

 

Czy struktura artykułu jest poprawna?

 

 

 

Czy stosowana metoda opisu jest właściwa?

 

 

 

Czy język artykułu jest poprawny i odpowiada kryteriom stosowanym w wypowiedziach naukowych?

 

 

 

Czy literatura jest właściwie dobrana i poprawnie cytowana?

 

 

 

Czy streszczenie jest adekwatne do tekstu artykułu?

 

 

 

Czy podano właściwe słowa kluczowe?

 

 

 

Czy artykuł kwalifikuje się do druku?

 

 

 

 

Inne uwagi: