Dignity of the Child in a Foster Family (Inspired by Evangelium Vitae)
Renata Pomarańska
John Paul II Catholic University of LublinAbstract
The year 2025 marks the 30th anniversary of the publication of the encyclical Evangelium vitae by John Paul II. A document that is an appeal for respect for human life in every phase of its existence. Although the encyclical focuses mainly on bioethics and morality related to unborn life, the sick and the dying, it also contains messages that can be an inspiration for people caring for children deprived of parental care. The aim of the article is to analyze how the principles contained in Evangelium vitae, such as respect for the dignity of the human person, can serve as an inspiration for a foster family in which children should experience respect, love and safety. The article consists of three parts: the first discusses the forms of love in the foster family, the second concerns the protection of the dignity and physical life of the child, and the third focuses on caring for the child’s emotional, mental and spiritual development.
Keywords:
Evangelium vitae, John Paul II, foster family, child's welfareReferences
Bednarski Feliks Wojciech, 1981, Osobie jako osobie należna jest od osoby jako osoby afirmacja, „Roczniki Filozoficzne”, t. 29, nr 2, ss. 112-117. Google Scholar
Czekalski Rafał, 2008, Personalistyczna pedagogika wychowawcza Jana Pawła II, „Warszawskie Studia Teologiczne”, t. XXI, ss. 183-190. Google Scholar
Jackowska Ewa, 1980, Środowisko rodzinne a przystosowanie społeczne dziecka w młodszym wieku szkolnym, Warszawa: Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne. Google Scholar
Jan Paweł II, 1999, Evangelium vitae, w: K. Lubowiecki (red.) Posoborowe dokumenty Kościoła Katolickiego o małżeństwie i rodzinie, t. II, Kraków. Google Scholar
Jończyk Agata, 2018, Aksjologiczne podstawy prawnej ochrony życia dziecka poczętego, „Kościół i Prawo” 7(20), nr 1, ss. 201-219.
Crossref
Google Scholar
Kohn Alfie, 2013, Wychowanie bez nagród i kar. Rodzicielstwo bezwarunkowe, Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND. Google Scholar
Matejek Józefa, 2019, Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze – wybrane aspekty społeczno-prawne, „Polityka Społeczna”, nr 2, ss. 2-7. Google Scholar
Miller Lisa, 2016, The Spiritual Child, Picador, USA. Google Scholar
Nagórny Janusz, 1998, Wartość życia ludzkiego z perspektywy encykliki „Evangelium vitae”, „Roczniki Teologiczne”, t. XLV, nr 3, ss. 19-38. Google Scholar
Pala Amadeusz, 2019, Godność–wolność–miłość: struktura dynamizmu życia osobowego człowieka w ujęciu Karola Wojtyły, „Logos i Ethos”, t. 25, nr 2, ss. 7–25. Google Scholar
Proniewski Andrzej, 2021, Godność dziecka nieredukowalną wartością ontyczno-wychowawczą, w: E. Kryńska, Ł. Kalisz, A. Suplicka (red.), Dziecko w historii-między godnością a zniewoleniem, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, t. 1, ss. 117-136.
Crossref
Google Scholar
Ruszkowska Marzena, 2013, Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze, Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich. Google Scholar
Schaffer H. Rudolph, 2007, Psychologia dziecka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Google Scholar
Sitarz Mirosław, 2019, Obowiązki rodziny zastępczej a katolicka nauka społeczna, „Teka Komisji Prawniczej PAN Oddział w Lublinie”, t. XII, , nr 1, s. 237–247 https://doi.org/10.32084/tekapr.2019.12.1-17.
Crossref
Google Scholar
Skibska Joanna, 2012, Środowisko rodzinne jako czynnik warunkujący rozwój dziecka, „Przekraczanie Granic”, nr 2, ss. 109–116. Google Scholar
Tryjarska Barbara, 2010, Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Google Scholar
Wojtyła Karol, 2001, Miłość i odpowiedzialność, Lublin: TN KUL. Google Scholar
Zohar Danah and Marshall Ian, 2001, Inteligencja duchowa. Najwyższa z inteligencji (P. Turski, tłum), Dom Wydawniczy Rebis. Google Scholar
Żabczyńska Ewa, 1999, Problemy rozwojowe sierot społecznych a oczekiwania rodzin adopcyjnych, w: Adopcja. Teoria i praktyka, red. K. Ostrowska, E. Milewska, Wyd. Centrum Medyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, Warszawa. Google Scholar
John Paul II Catholic University of Lublin