Nature of Religious Truth
Karol Jasiński
Katedra Prawa Kanonicznego i Filozofii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 OlsztynAbstract
This paper is an attempt to show religion as some kind of existential truth. It consists of three parts. The first part discussed the specifics of religious knowledge (revelation by signs as a source of religious truth, the way of the assertion of the truth by trust and commitment of life) and the dynamic nature of religious truth (connected with the experience of an individual). The second part presents an existential conception of truth (commitment of the individual in conducting of the particular way of life leading to its transformation, recovering to man the meaning of his life, experiencing the authenticity of his existence). The third part shows the connections between the existential truth and the religious one (the main purpose of the religious truth is to form the personal being leading to establish a personal relationship with God).
Keywords:
religious knowledge, truth, existence, man, God, sense of lifeReferences
Bierdiajew M., Głoszę wolność. Wybór pism, tłum. H. Paprocki, Warszawa 1999.
Buber M., Das Wort, das gesprochen wird, w: M. Buber, Werke. Erster Band. Schriften zur Philosophie, München und Heidelberg 1962.
Buber M., Die chassidische Botschaft, w: M. Buber, Werke. Dritter Band. Schriften zum Chassidismus, München und Heidelberg 1963.
Buber M., Die Erwählung Israels, w: M. Buber, Werke. Zweiter Band. Schriften zur Bibel, München und Heidelberg 1964.
Buber M., Elemente des Zwischenmenschlichen, w: M. Buber, Werke. Erster Band. Schriften zur Philosophie, München und Heidelberg 1962.
Buber M., Ich und Du, w: M. Buber, Werke. Erster Band. Schriften zur Philosophie, München und Heidelberg 1962.
Buber M., Nachlese, Heidelberg 1966.
Buber M., On Judaism, New York 1967.
Dzikowska K., Ver-Antworten. Martin Buber über Sprache und Dichtung, Poznań 2006.
Gorczyca J., Wartości potrzebują świadectwa, Przegląd Powszechny 9 (1994).
Guardini R., Bóg daleki, Bóg bliski, tłum. J. Koźbiał, Poznań 1991.
Heller M., Sens życia i sens Wszechświata. Studia z teologii współczesnej, Tarnów 2002.
Heller M., Wszechświat i Słowo, Kraków 1994.
Jędraszewski M., Relacje międzypodmiotowe w świetle dyskusji między Martinem Buberem a Emmanuelem Levinasem, Poznańskie Studia Teologiczne 6 (1986).
Judycki S., Fenomenologia i filozofia dialogu - aspekty historiozoficzne, w: A. Bronk (ed.), Filozofować dziś. Z badań nad filozofią najnowszą, Lublin 1995.
Niećko-Bukowska B., O niepewności prawdy, Investigationes Linguisticae 22 (2010).
Pieper J., O miłości, nadziei i wierze, tłum. I. Gano i K. Michalski, Poznań 2000.
Pieper J., O trudnościach wiary – dzisiaj. Rozprawy i mowy, tłum. T. Kononowicz, P. Waszczenko, Warszawa 1994.
Scheler M., Problemy religii, tłum. A. Węgrzecki, Kraków 1995.
Siemianowski A., Śmierć i perspektywa nadziei, Bydgoszcz 2009.
Stępień A.B., Wstęp do filozofii, Lublin 2001.
Szulakiewicz M., Filozofia jako hermeneutyka, Toruń 2012.
Toeplitz K., Nad Kierkegaardem i egzystencjalizmem, w: S. Kierkegaard, Okruchy filozoficzne. Chwila, tłum. K. Toeplitz, Warszawa 1988.
Zatorski W., Refleksje o Kościele i prawdziwości wiary, Znak 7 (2003).
Zdybicka Z.J., Człowiek i religia. Zarys filozofii religii, Lublin 1993.
Katedra Prawa Kanonicznego i Filozofii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn