Self-Education of a Preparation for Family Life Teacher in the Face of Challenges Posed by the Knowledge-Based Society

Anna Zellma

Katedra Teologii Pastoralnej i Katechetyki, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn


Abstract

In the knowledge-based society, education and science play a key role. Also, the significance of theoretical knowledge in training specialists in various professions is increasing. Self-education in professional life is considered important. Such educational activity also applies to Preparation for Family Life teachers who are under the obligation to expand their knowledge and to develop their skills. Professional career of Preparation for Family Life teachers is directly linked to the need of increasing the efficiency of teaching and educating, as well as introducing pupils to lifelong learning. Diligent fulfilment of professional duties, which result from being a teacher and educator, requires an active commitment to one’s professional development through self-education. Self-education of a Preparation for Family Life teacher concerns mainly knowledge-related and methodological issues. It results not only from curricular requirements and expectations of institutions responsible for education (e.g. headmasters, education office, Ministry of Education) and the society, but also from the established system of values, teachers’ own interests and professional experience. In practice, Preparation for Family Life teachers decide themselves on the issues, methods and means of self-education. The school as their workplace supports them in making the choices by motivating them to creative activity and by setting requirements for professional development.


Keywords:

self-education, the knowledge-based society, Preparation for Family Life of teacher, professional development, educational activity, Preparation for Family Life, creation, school


Banasiak J., Najważniejsza jest skuteczność. Praktyczne zarządzanie wiedzą w zespole, http://csjet.pl/zarzadzanie_wiedza.pdf (14.02.2015).

Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków 2001.

Beyer K., Od epoki agrarnej po gospodarkę opartą na wiedzy, http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/sip/sip30-2012/SiP-30-11.pdf (12.02.2015).

Chmielarz W., Społeczeństwo informacyjne w Polsce – wybrane aspekty, Ekonomiczno-Informatyczny Kwartalnik Teoretyczny 11 (2007).

Craig L., Moore L., Intellectual Capital in Enterprise Success: Strategy Revisited, Hoboken-New Jersey 2008.

Czarkowski J., Społeczeństwo oparte na wiedzy – nowe obszary zagrożenia wykluczeniem, Edukacja Dorosłych 2 (2009).

Drucker P.F., Myśli przewodnie Druckera, Warszawa 2002.

Drucker P.F., Zarządzanie w czasach burzliwych. Nowe wyzwania – nowe horyzonty, Kraków 1995.

Gmiterek-Zabłocka A., Dotarliśmy do badań zleconych przez MEN - jest trend: uczniowie i rodzice chcą edukacji seksualnej w szkole, http://www.tokfm.pl/Tokfm/1,103085,16618345,Dotarlismy_do_badan_zleconych_przez_MEN___jest_trend_.html (23.02.2015).

Grabowiec P., Społeczeństwo informacyjne – zakres i pojęcie, Przegląd Historyczno-Politologiczny 1 (2008), nr 1.

Gruchola M., Społeczeństwo wiedzy, Roczniki Wyższej Szkoły Biznesu i Administracji w Łukowie 3 (2007).

Jabłońska I., Studenci wobec wyzwań współczesnej rzeczywistości a proces autoedukacji, Edukacja 2007, nr 4.

Jak wygląda wychowanie do życia w rodzinie?, http://ekai.pl/wydarzenia/polska/x82107/jak-wyglada-wychowanie-do-zycia-w-rodzinie/ (23.02.2015).

Jankowski Dz., Autoedukacja wyzwaniem współczesności, Toruń 1999.

Jankowski Dz., Autoedukacja, w: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 1, Warszawa 2003.

Kędzierska B., Kompetencje informacyjne w kształceniu ustawicznym, Warszawa 2007.

Koch J., Społeczeństwo oparte na wiedzy – wyzwania dla Polski, http://www.wctt.pl/site_media/upload/downloads/aHRydC0yMDA/htrt-2009-iv_.pdf (10. 02.2015).

Kupisiewicz Cz., Kupisiewicz M., Słownik pedagogiczny, Warszawa 2009.

Lipski A., Co wiemy o „społeczeństwie wiedzy”?, http://www.ue.katowice.pl/uploads/media/11_A.Lipski__Co_wiemy_o_spoleczenstwie_wiedzy.pdf (10.02.2015).

Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1998.

Ponikiewska A., Wychowanie w czasach gender, http://wpolityce.pl/spoleczenstwo/83149-wychowanie-w-czasach-gender (23.02.2015).

Półturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli, Toruń 1999.

Prymak T., Autoedukacja szansą współczesnego człowieka, w: A. Karpińska, W. Wróblewska (red.), Kierunki rozwoju dydaktyki w dialogu i perspektywie, Warszawa 2011.

Rifkin J., Koniec pracy. Schyłek siły roboczej na świecie i początek ery postronkowej, Wrocław 2001.

Skibińska E.M., Autoedukacja studentów, Rocznik Andragogiczny 2006.

Skrzypek E., Jakościowy wymiar zarządzania wiedzą – teoria i praktyka, http://jmf.wzr.pl/pim/2012_3_1_38.pdf (12.02.2015).

Szempruch J., Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej, Kraków 2012.

Ślączka K. (red.), Społeczeństwo oparte na wiedzy w dobie globalizacji. Wybrane zagadnienia, Katowice 2003.

Tomaszczyk J., Społeczeństwo informacji i wiedzy, Praktyka i teoria Informacji Naukowej i Technicznej 18 (2010), nr 2.

Wiktorska-Święcka A., Kompetencje kluczowe jednostki jako element kapitału ludzkiego w zmieniającym się globalnym społeczeństwie wiedzy, w: D. Moroń (red.), Kapitał ludzki i społeczny. Wybrane problemy teorii i praktyki, Wrocław.

Witkowski L., Koniec kultury uczenia się?, w: M. Jaworska-Witkowska (red.), Jaka kultura? Sfera publiczna a spory o edukację, pedagogikę i zarządzanie, Szczecin 2008.

Wróblewska W., Autoedukacja studentów na uniwersytecie, Białystok 2008.

Zemło M., Społeczeństwo wiedzy – kwestia bliskiej czy odległej przyszłości?, Przegląd Socjologiczny 57 (2008), z. 3.

Published
2015-12-31

Cited by

Zellma, A. (2015). Self-Education of a Preparation for Family Life Teacher in the Face of Challenges Posed by the Knowledge-Based Society. Studia Warmińskie, 52, 201–213. https://doi.org/10.31648/sw.132

Anna Zellma 
Katedra Teologii Pastoralnej i Katechetyki, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn