The Symbolism of Fire in the Classic Judaic Criminal Law
Bogusław Sygit
Katedra Postępowania Karnego i Kryminalistyki, Zakład Kryminalistyki, Uniwersytet Łódzki, ul. Kopcińskiego 8/12, 90-232 ŁódźDamian Wąsik
Zakład Podstaw Prawa Medycznego, Collegium Medicum im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy, ul. Jagiellońska 13-15, 85-067 BydgoszczAbstract
Since the dawn of history, fire was given a mystical character. Fire was associated with strength, power, mystery and the supernatural. Fire is of particular importance in the Jewish tradition and culture. The main aim of the publication is to present the symbolism of fire in Judaic criminal law, which is understood as a law arising from the Torah and the Talmud. Authors describe the subject of the treatment of fire as a kind of punishment tool and as a murder weapon. In the first case, the publication focuses on permissible in Judaism form of capital punishment by burning. In the second case authors raise the question of the principles of criminal responsibility by the perpetrators of arson. Recalling the principle of Judaic criminal law the authors argue that arson, contrary to some opinions presented in literature, should be treated as a causative action of certain crimes, and not as a separate offense.
Keywords:
fire, criminal law of Judaism, death penalty, arsonReferences
„Wielki sennik babiloński”, Warszawa 1992.
Arlow J.A., “The Consecration of the Prophet”, w: M. Ostow (red.), “Judaism and Psychoanalysis”, New York 1982.
Benny P.B., “The criminal code of the Jews: according to the Talmud, Massecheth Synhedrin”, London 1886.
Biedermann H., „Leksykon symboli”, Warszawa 2003.
Duschak M., „Das mosaisch-talmudische strafrecht. Ein Beitrag zur Historischen Rechtswissenenschaft“, Wien 1869.
Grajewski J. (red.), „Prawo karne procesowe – część ogólna”, Warszawa 2007.
Harrington H.K., “Holiness. Rabinic Judaism and the Graeco-Roman world”, London-New York 2002.
Ladier S., „Proces karny w Talmudzie. Z zagadnień stosunku prawa procesowego do prawa karnego materjalnego w Talmudzie”, Lwów 1933.
Ladier S., „Przestępstwo, wina i kara w prawie talmudycznym”, Lwów 1935.
Mendelsohn S., “The Criminal Jurisprudence of the ancient Hebrews Compiled from the Talmud and other Rabbinical Writings, and Compared with Roman and English Penal Jurisprudence”, Baltimore 1891.
Newman G.R., “The Punishment Response”, New Jersey 1978.
Poniatowski Z. (red.), „Mały słownik religioznawczy”, Warszawa 1969.
Rabbi Mordechai Becher, “Gateway to Judaism: The What, How and Why of Jewish Life”, New York 2005.
Rayner J.D., “An Understanding of Judaism”, New York 1997.
Simon R.J., Blaskovich D.A., “A Comparative Analysis of Capital Punishment. Statutes, policies, frequencies, and public attitudes the world over”, Plymouth 2007.
Steinmetz D., “Punishment and Freedom: The Rabbinic Construction of Criminal Law”, University of Pennsylvania Press 2008.
Sygit B., „Historia prawa kryminalnego”, Toruń 2007.
Sygit B., „Kryminalizacja zachowań sprowadzających pożar”, w: S. Pikulski, M. Romańczuk-Grącka (red.), „Granice kryminalizacji i penalizacji”, Olsztyn 2013.
Sygit B., „Pożary w aspekcie prawnokarnym i kryminologicznym”, Warszawa 1981.
Sygit B., „Zbrodnia jako kategoria przestępstwa”, Toruń 2005.
Szczaniecki M., „Powszechna historia państwa i prawa”, Warszawa 1973.
Tokarczyk R., „Komparatystyka prawnicza”, Kraków 2005.
Wąsik D., „Przestępstwa seksualne w kulturze prawnej judaizmu a prawo karne współczesnego Izraela”, Studia Prawnoustrojowe 19 (2013).
Wąsik D., „Zeznania świadków w judaistycznym procesie karnym”, w: W. Cieślak, S. Steinborn (red.), „Profesor Marian Cieślak – osoba, dzieło, kontynuacje”, Warszawa 2013.
Katedra Postępowania Karnego i Kryminalistyki, Zakład Kryminalistyki, Uniwersytet Łódzki, ul. Kopcińskiego 8/12, 90-232 Łódź
Zakład Podstaw Prawa Medycznego, Collegium Medicum im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy, ul. Jagiellońska 13-15, 85-067 Bydgoszcz