Symbolika ognia w prawie karnym judaizmu
Bogusław Sygit
Katedra Postępowania Karnego i Kryminalistyki, Zakład Kryminalistyki, Uniwersytet Łódzki, ul. Kopcińskiego 8/12, 90-232 ŁódźDamian Wąsik
Zakład Podstaw Prawa Medycznego, Collegium Medicum im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy, ul. Jagiellońska 13-15, 85-067 BydgoszczAbstrakt
Od zarania dziejów żywiołowi ognia nadawano charakter mistyczny. Ogień kojarzony był z siłą, potęgą, tajemnicą i siłami nadprzyrodzonymi. Judaizm i chrześcijaństwo, pośród innych religii, są przykładem takiego ujmowania tego zjawiska. Zasadniczym celem publikacji jest prezentacja symboliki ognia w judaistycznym prawie karnym rozumianym jako prawo wynikające z Tory i Talmudu. Autorzy poruszają tematykę w dwóch ujęciach – ognia jako narzędzia kary oraz ognia jako narzędzia zbrodni. W pierwszym przypadku skupiono się na dopuszczalnej w judaizmie formie wykonywania kary śmierci przez spalenie, w drugim natomiast poruszono zagadnienie dotyczące zasad ponoszenia odpowiedzialności karnej przez sprawców podpaleń. Powołując się na zasady judaistycznego prawa karnego autorzy dowodzą m.in., że podpalenie, wbrew niektórym poglądom prezentowanym w doktrynie, powinno być traktowane jako czynność sprawcza niektórych zbrodni, nie zaś jako odrębny typ przestępstwa.
Słowa kluczowe:
ogień, prawo karne judaizmu, kara śmierci, podpalenieBibliografia
„Wielki sennik babiloński”, Warszawa 1992.
Arlow J.A., “The Consecration of the Prophet”, w: M. Ostow (red.), “Judaism and Psychoanalysis”, New York 1982.
Benny P.B., “The criminal code of the Jews: according to the Talmud, Massecheth Synhedrin”, London 1886.
Biedermann H., „Leksykon symboli”, Warszawa 2003.
Duschak M., „Das mosaisch-talmudische strafrecht. Ein Beitrag zur Historischen Rechtswissenenschaft“, Wien 1869.
Grajewski J. (red.), „Prawo karne procesowe – część ogólna”, Warszawa 2007.
Harrington H.K., “Holiness. Rabinic Judaism and the Graeco-Roman world”, London-New York 2002.
Ladier S., „Proces karny w Talmudzie. Z zagadnień stosunku prawa procesowego do prawa karnego materjalnego w Talmudzie”, Lwów 1933.
Ladier S., „Przestępstwo, wina i kara w prawie talmudycznym”, Lwów 1935.
Mendelsohn S., “The Criminal Jurisprudence of the ancient Hebrews Compiled from the Talmud and other Rabbinical Writings, and Compared with Roman and English Penal Jurisprudence”, Baltimore 1891.
Newman G.R., “The Punishment Response”, New Jersey 1978.
Poniatowski Z. (red.), „Mały słownik religioznawczy”, Warszawa 1969.
Rabbi Mordechai Becher, “Gateway to Judaism: The What, How and Why of Jewish Life”, New York 2005.
Rayner J.D., “An Understanding of Judaism”, New York 1997.
Simon R.J., Blaskovich D.A., “A Comparative Analysis of Capital Punishment. Statutes, policies, frequencies, and public attitudes the world over”, Plymouth 2007.
Steinmetz D., “Punishment and Freedom: The Rabbinic Construction of Criminal Law”, University of Pennsylvania Press 2008.
Sygit B., „Historia prawa kryminalnego”, Toruń 2007.
Sygit B., „Kryminalizacja zachowań sprowadzających pożar”, w: S. Pikulski, M. Romańczuk-Grącka (red.), „Granice kryminalizacji i penalizacji”, Olsztyn 2013.
Sygit B., „Pożary w aspekcie prawnokarnym i kryminologicznym”, Warszawa 1981.
Sygit B., „Zbrodnia jako kategoria przestępstwa”, Toruń 2005.
Szczaniecki M., „Powszechna historia państwa i prawa”, Warszawa 1973.
Tokarczyk R., „Komparatystyka prawnicza”, Kraków 2005.
Wąsik D., „Przestępstwa seksualne w kulturze prawnej judaizmu a prawo karne współczesnego Izraela”, Studia Prawnoustrojowe 19 (2013).
Wąsik D., „Zeznania świadków w judaistycznym procesie karnym”, w: W. Cieślak, S. Steinborn (red.), „Profesor Marian Cieślak – osoba, dzieło, kontynuacje”, Warszawa 2013.
Katedra Postępowania Karnego i Kryminalistyki, Zakład Kryminalistyki, Uniwersytet Łódzki, ul. Kopcińskiego 8/12, 90-232 Łódź
Zakład Podstaw Prawa Medycznego, Collegium Medicum im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy, ul. Jagiellońska 13-15, 85-067 Bydgoszcz