Cooperation of the Police and Family in Prevention of Cyberviolence among Children and Teenagers- a Possibility or Utopia?

Anna Zellma

Katedra Katechetyki i Pedagogiki, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn


Abstract

In recent years various initiatives that aim at limiting and eliminating the threats connected with cyberviolence were taken. Supporting children and teenagers in responsible usage of new information technology seems to be very important. This task deserves particular parents’ attention. However, parents need help in fulfilling this task. From among different forms of support given to the family, cooperation with the police can fulfill a significant role. More and more frequently, police officers engage in diverse actions to prevent cyberviolence among children and teenagers. The analyses undertaken in this article concentrate on the following questions: is cooperation with the police and family in prevention of cyberviolence among children and teenagers possible?, isn’t it utopian?, what should be done to make such cooperation possible? A problem defined in this way requires presenting the possibilities and limitations in cooperation of the police and family in preventing cyberviolence among children and teenagers. Keeping that in mind, the notion of “cyberviolence” was described. Afterwards, the phenomenon of cyberviolence among children and teenagers was characterized. In this context the attention was paid to specific initiatives of the police and numerous legal, organizational, and social limitations.


Keywords:

cyberviolence, the police, the family, children, teenagers, minors, prevention, cooperation, upbringing, education, new information technology


„Bezpieczeństwo dzieci w internecie. Raport z badań jakościowych i ilościowych”, http://fdn.pl/badania-fdn (7.01.2014).

Banasiak M., „Współpraca rodziców ze szkołą w kontekście reform edukacji w Polsce”, Toruń 2013.

Bassam A., Piwowarska K., „Cyberprzemoc w życiu młodzieży ponadgimnazjalnej: komunikat z badań”, w: A. Bassam, K. Czerwiński, D. Wosik (red.), „Internet w psychologii”, Toruń 2011.

Bednarek J., „Cyberagresja nowym i groźnym patologicznym procesem”, w: A. Rejzner (red.), „Systemowe rozwiązanie problemu przemocy i agresji w szkole”, Warszawa 2011.

Bębas S., „Patologie społeczne w sieci”, Toruń 2013.

Groth J., „Cyberstalking – perspektywa psychologiczna”, Forum Oświatowe 2 (2010).

Groth J., „Cyberstalking – perspektywa psychologiczna”, Forum Oświatowe 2 (2010).

Hołyst B., „Psychologia kryminalistyczna”, Warszawa 2004.

http://dzieckowsieci.fdn.pl/ (20 I 2014).

http://dzieckowsieci.fdn.pl/materialy-edukacyjne-programu-dziecko-w-sieci (4.02.2014).

http://fdn.pl/ (4.02.2014).

http://fdn.pl/kursy/ (5.02.2014).

http://helpline.org.pl/o-nas (4.02.2014).

http://www.gazetakaszubska.pl/46419/policjanci-spotkali-sie-z-rodzicami-gimnazjalistow (7.02.2014).

http://www.kujawsko-pomorska.policja.gov.pl/_portal/13347386234f8e7ebf39c6d/Szkolenie_w_ramach_programu_%22safeNET%22.html (04.02.2014).

http://www.radom24.pl/artykul/czytaj/16243 (4.02.2014).

Kosińska J., „Prawnokarna problematyka stalkingu”, Prokuratura i Prawo 10 (2008).

Kowalski R.M., Limber S.P., Agatson P.W., „Cyberprzemoc wśród dzieci i młodzieży”, przekł. A. Wicher, Kraków 2010.

Kozak S., „Patologie komunikowania w Internecie. Zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży”, Warszawa 2011.

Latos A., „Zjawisko przemocy rówieśniczej z wykorzystaniem nowych technologii informacyjnych”, http://edunet.tarnow.pl/res/edunet_portal/przemoc_r_wie_nicza_z_wykorzystaniem_nowych_technologii_informacyjnych.pdf (7.02.2014).

Macander D., „Nauczyciel i uczeń w obliczu cyberprzemocy”, Głos Pedagogiczny 30 (2011).

Modrzejewska D., Szczepanik R., Wawrzyniak J. (red.), „Kompleksowe podejście w działaniach profilaktycznych”, w: „Różne spojrzenia na przemoc”, Łódź 2008.

Nowak M., „Stop cyberprzemocy! – (Dobra praktyka)”, Meritum 2 (2010).

Plis J., „Cybertalking. Podstawowe problemy prawnokarnej ochrony”, w: S. Bębas, J. Plis, J. Bednarek (red.), „Patologie w cyberświecie”, Radom 2012.

Pyżalski J., „Agresja elektroniczna i cyberbulling jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży”, Kraków 2012.

Pyżalski J., „Polscy nauczyciele i uczniowie a agresja elektroniczna – zarys teoretyczny i najnowsze wyniki badań”, w: M. Jędrzejko, D. Sarzała, „Człowiek i uzależnienia”, Pułtusk-Warszawa 2010.

Sarzała D., „Cyberagresja – nowe wyzwanie dla edukacji i wychowania”, Łódzkie Studia Teologiczne 18 (2009).

Słomka-Michalak K., „Cyberprzemoc: przegląd badań”, w: Z. Bartkowicz, A. Węgliński, A. Lewicka (red.), „Powinności i kompetencje w wychowaniu osób niedostosowanych społecznie”, Lublin 2010.

Smith P.K., Mahdavi J., Carvalho M., Fisher S., S. Russell S., Tippet N., “Cyberbullying: Its nature and impact in secondary school pupils”, The Journal of Child Psychology and Psychiatry 49 (4) (2008).

Sobierajska W., „Cyberprzemoc w doświadczeniach Helpline.org.pl”, Cyberprzemoc 8 (1) (2009).

Uflik-Jaworska I., „Cyberbullying, cyberprzemoc czy cybermobbing?”, w: D. Bis, A. Rynio (red.), „Media w wychowaniu chrześcijańskim”, Lublin 2010.

Uflik-Jaworska I., „Cyberprzemoc czy cybermobbing? Kontrowersje terminologiczne i charakterystyka zjawiska”, w: B. Szmigielska (red.), „Psychologiczne konteksty Internetu”, Kraków 2009.

Wiszowaty E., „Etyka policji. Między prawem, moralnością i skutecznością”, Warszawa 2011.

Zieja A., „Cyberprzemoc jako zagrożenie dla współczesnej młodzieży – w kontekście adolescencji norm społecznych”, w: I. Pufal-Struzik (red.), „Młodzież a patologie i zagrożenia społeczne”, Kielce 2011.

Published
2014-12-31

Cited by

Zellma, A. (2014). Cooperation of the Police and Family in Prevention of Cyberviolence among Children and Teenagers- a Possibility or Utopia?. Studia Warmińskie, 51, 203–216. https://doi.org/10.31648/sw.164

Anna Zellma 
Katedra Katechetyki i Pedagogiki, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn