Description of the Death of Julian the Apostate in Some Christian and Non-Christian Literary Sources (IV-V Century)
Maria Piechocka-Kłos
Katedra Historii Kościoła i Dziedzictwa Kulturowego, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 OlsztynAbstract
This paper presents the description of death of Flavius Claudius Julian (Flavius Claudius Julianus, 361-363), named by later Christian writers “the Apostate”. The description was taken from selected Christian and non-Christian literary sources originating mainly from IV and V century. Leitmotiv for the research were the circumstances of the Emperor’s death and the attempt to identify the killer. The most important sources for this period chosen by the author to familiarize herself with the subject, were: Speech for the Julian glory (Mowa na cześć Juliana) and Speech in the defence of temples (Mowa w obronie świątyń) by Libanus of Antioch (314-395), History of Church by Socrates of Constantinople (ca. 380-450), History of Church by Sozomen (ca. 400-450) and History of Armenia by Faustus of Byzantium (IV/V century). In these writings concerning the death of Julian the Apostate, facts are mixed with legends – the sudden death of the Emperor at the hands of an unknown perpetrator during his Persian campaign, was more than enough to provoke speculation and legends.
Keywords:
Julian the Apostate, ancient history, Roman Empire, death, paganism, ChristianityReferences
Ammianus Marcellinus, „Dzieje rzymskie”, tłum. I. Lewandowski, t. 1, Warszawa 2002.
Baynes N.H., “Rome and Armenia in the Fourth Century”, EHR 25 (1910).
Baynes N.H., “The death of Julian the Apostate in a Christian legend”, Journal of Roman Studies 27 (1937).
Baynes N.H., “The Early Life of Julian the Apostate”, Journal of Hellenic Studies 45 (1925).
Bielas L., „Apostazja cesarza Juliana w świadectwach antycznych pisarzy i w nowożytnej historii”, Kraków 2002.
Browning R., “The Emperor Julian”, Berkeley-Los Angeles 1978.
Ceran W., „Kościół wobec antychrześcijańskiej polityki cesarza Juliana Apostaty”, Łódź 1980.
Cochrane Ch.N., „Chrześcijaństwo i kultura antyczna”, przekł. G. Pianko, Warszawa 1960.
Di Maio M., “The Emperor Julian` s Edicts of Religious Toleration”, Ancient World 20 (1989).
Jaczynowska M., „Dzieje Imperium Romanum”, Warszawa 1995.
Lacombrade Ch., „Kaiser Julian und die römische Tradition“, Darmstadt 1978.
Lauer M. (red.), „Des Faustus von Byzanz Geschichte Armeniens“, Köln 1879.
Libanios, „Mowa na cześć Juliana”, przekł. L. Małunowiczówna, w: Libanios, „Wybór mów”, Wrocław 1953.
Libanios, „Mowa w obronie świątyń”, przekł. L. Małunowiczówna, w: Libanios, „Wybór mów”, Wrocław 1953.
Mattingly H., “The Later Paganism”, Harvard Theological Revies 35 (1942).
Neumann C.J. (red.), „Juliani Imperatoris librorum contra Christianos quae supersunt”, Leipzig 1880.
Olszaniec Sz., „Julian Apostata jako reformator religijny”, Kraków 1999.
Olszaniec Sz., „Problem świątyni Apolla w Dafne jako przykład konfliktu religijnego w czasach Juliana”, Meander 7/8 (1995).
Pająkowska A., „Wstęp”, w: „Julian Apostata, List do filozofa Temistiosa”, przekł. A. Pająkowska, Poznań 2011.
Pająkowska A., „Wstęp”, w: „Julian Apostata, Misopogon, czyli Nieprzyjaciel brody”, przekł. A. Pająkowska, Poznań 2009.
Piechocka-Kłos M., „Prawodawstwo cesarskie i kościelne wobec kultu pogańskiego w IV-VI wieku”, Olsztyn 2010.
Raeder H., „Kaiser Julian als Philosoph und religiöser Reformator“, Darmstadt 1978.
Schultze V., „Altchristliche Stӓdte und Landschaften III”, Gütersloh 1930.
Sokrates Scholastyk, „Historia Kościoła”, tłum. S.J. Kazikowski, Warszawa 1986.
Sozomen, „Historia Kościoła”, tłum. S. Kazikowski, Warszawa 1980.
Szeląg T., „Kampanie galijskie Juliana Apostaty. Argentoratum 357”, Zabrze 2007.
Katedra Historii Kościoła i Dziedzictwa Kulturowego, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn