The Chronobiology of Nutrition and its Impact on Physical and Mental Health and Spiritual Life of the Early Middle Ages Cenobites of the Rule of Benedict of Nursia
Olga Cyrek
Instytut Historii, Uniwersytet Rzeszowski, Al. Rejtana 16 C, 35-959 RzeszówAbstract
The article describes the eating habits of monks living according to the rule of Benedict of Nursia. The Italic organizer of the monastic life was a good teacher and an observer. He recognized the natural needs of man and his rule did not prescribe anything that exceeds human capabilities. Surely he knew the law and the basic chronobiology (the science dealing with the modern biological rhythms that occur in living organisms). It should follow nature and the biological clock if it wants to maintain good health of mind and body. However, in the community of monastic cenobites no one could follow his own individual needs, all had to be subordinate to the rights of the rules. They held to strictly seasonal food and sat down at the common table in accordance with the schedule. The type of diet that they had adapted to their way of life and their physical and mental activity. They ate simple meals, usually consisting of little processed food products (vegetables, fruits and bread). They ate all during the day. It made it easier to burn the energy they needed to do their job. In the evening they were preparing their bodies to rest. The cenobites tried to satisfy their natural needs and never stayed starving, so they did not feel deprivation and they could pray and work better. The taking care of your body also influenced the development of the spiritual life.
Keywords:
chronobiology, nutrition, diet, monasticism, spirituality, healthReferences
“Św. Cezary z Arles”, oprac. A. Żurek, Kraków 2002.
„Benedykt z Monte Cassino, jego wejście do historii, do kultu i czci”, w: „Aby we wszystkim Bóg był uwielbiony, Rozważania monastyczne”, pr. zb., Tyniec 1984.
„Reguła Cezarego z Arles”, w: „Starożytne reguły zakonne”, tłum. M. Starowieyski, PSP 26, Warszawa 1980.
„S. Caesarii Regula ad virgins”, PL 67, przekład polski w: Cezary z Arles, „Pisma monastyczne”, tłum. E. Czerny, M. Borkowska, J. Piłat, ŹrMon 2, Kraków 1994.
Böckmann A., „Perspektiven der Regula Benedicti. Ein Kommentar zum Prolog und den Kapiteln”, Münsterschwarzach 1968.
Bonnier G.I., “St. Augustine. Life and Controvesies”, Norwich 1986.
Brown P., „Augustyn z Hippony”, tłum. W. Radwański, Warszawa 1993.
Carosi P., „Il primo monastero Benedettino”, Roma 1956.
Chadwick H., „Augustyn”, tłum. T. Szafrański, Warszawa 2000.
Chaillan M., “Saint Césaire (470-543)”, Paris 1912.
Cichowski H., „Św. Augustyn jako teoretyk ascezy zakonnej”, Przegląd Teologiczny 11 (1930).
Corcoran G., “Saint Augustine on Slavery”, Roma 1985.
Dąbek T.M., „Święty Benedykt z Nursji”, Kraków 2004.
Derkse W., „>>Reguła<< Świętego Benedykta dla początkujących”, Kraków 2008.
Fry T. (red.), “The Rule of St. Benedict. In Latin and English with Notes”, Collegeville-Minnesota 1981.
Hanslik R., “Benedicti Regula”, Vindobonae 1977, Corpus scriptorum ecclesiasticorum latinorum (CSEL) 75.
Herwegen I., „Sinn und Geist der Benediktinerregel“, Einsiedeln 1944.
Holzherr G., “Reguła benedyktyńska w życiu chrześcijańskim”, Tyniec 1988.
Hozherr G., „Die Benediktsregel. Eine Anleitung zu christlichem Leben“, Dusseldorf 2000.
Jaspert B., “Die Regula Benedicti-Regula Magistri-Kontroverse”, Hildesheim 1975.
Kardong T.G., “Benedict’s rule. A Transation and Commentary”, Collegeville 1996.
Konturek S., „Rytmika funkcji fizjologicznych. Fizjologia człowieka”, Wrocław 2007.
Malnory A., “Saint Césaire évéque d'Arles 503-543: thèse présentée a la Faculté des Lettres de Paris”, Paris 1894.
Meer von der F., „Augustine the Bishop. The Life and work of Father of the Church”, London 1978.
Riché P., “Césaire d'Arles”, Paris 1958.
Sadowski B., „Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt”, Warszawa 2005.
Schmidt-Nielsen K., „Fizjologia zwierząt: adaptacja do środowiska”, Warszawa, 2008.
Starowieyski M. (red.), „Starożytne reguły zakonne”, PSP 26, Warszawa 1980.
Trape A., “Święty Augustyn. Człowiek –duszpasterz – mistyk”, tłum. J. Sulowski, Warszawa 1987.
Vogüé de A., “Cesareo de Arles y los origenes de las clausura de las monjas”, Studia Silensia 12 (1986).
Vogüe de A., “La Reglè de saint Benoît. Commentaire doctrinal et spiritual”, Paris 1977.
Vogüe de A., “La communauté et l’abaté dans la Reglè de saint Benoît”, Paris 1961.
Vogüé de A., “La Règle de Saint Benoît”, t. I-II, Paris 1971-1972, Sources Chrietiennes (SCh) 181-182.
Zümkeller A., „Das Moenchtum des heiligen Augustinus“, Wuerzburg 1968.
Instytut Historii, Uniwersytet Rzeszowski, Al. Rejtana 16 C, 35-959 Rzeszów