The Participation of Bishops in the Process of Destruction of the Pagan Temples in the East of the Empire in the late Roman Empire (IV-V centuries)

Maria Piechocka-Kłos

Katedra Historii Kościoła i Dziedzictwa Kulturowego, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn


Abstract

All the attention  of the author in the text The Participation of Bishops in the Process of Destruction of the Pagan Temples in the East of the Empire in the late Roman Empire (IV-V centuries) focuses on the presentation of the bishops participation in the destruction of pagan temples throughout the Roman Empire in the fourth and fifth centuries. This testing relates to the eastern part of the empire only. In this respect, the author analyzes the historical, legal and literary sources. Without doubt, the bishops (George, Mark, Eleuzjos, Titus, Marcel, Theophilus, Porphyry, John Chrysostom) played a significant role in the destruction of pagan temples in the East, sometimes even taking the initiative in this action, but there is no evidence that at this time they took over the function of the civil power, even at the local level. It can be assumed that the tolerance policy for the pagans was very important, but only if they do not infringe law and public order.


Keywords:

bishop, pagan temple, the Roman Empire, the history of ancient, pagan religion


Ammianus Marcellinus, „Dzieje Rzymskie”, tłum. I. Lewandowski, t. 1, Warszawa 2002.

Augustyn, „O państwie Bożym: przeciw poganom ksiąg XXII”, tłum. W. Kornatowski, Warszawa 1977.

Dębiński A., „Ustawodawstwo karne rzymskich cesarzy chrześcijańskich w sprawach religijnych”, Lublin 1990.

Deichmann F.W., „Christianisierung der Monumente“, RACh 2, Stuttgart 1954.

Euzebiusz z Cezarei, „Życie Konstantyna”, tłum. T. Wnętrzak, ŹMT 44, Kraków 2007.

Fowden G., “Bishops and Temples in the Eastern Roman Empire A. D. 320-435”, JTS 29 (1978).

Gaudemet J., „La formation du droit séculier et du droit de l’Eglise aux IV et V siècles”, Paris 1979.

Gaudemet J., „La législation au IV siècle: programme d’ anquête”, Perugia 1975.

Gaudemet J., „Quelques aspects de la politique législative au V siècle”, Milano 1971.

Gregorius (Grzegorz z Nazjanzu), „Epigrammata 30”, w: PG 38.

Grzegorz z Nazjanzu, „Mowa 4, Napiętnowanie cesarza Juliana”, w: „Mowy wybrane”, Warszawa 1967.

Hahn J., Emmel S., Gotter U. (red.), “From Temple to Church. Destruction and Renewal of Local Cultic Topografy in Late Antiquity”, Brill 2008.

Joannou P.P., „La législation imperiale et la christianisation de l’Empire Romain /311-476/“, Roma 1972.

Jones A.H.M., “The Later Roman empire 284-602”, Oxford 1964.

Libanios, „Mowa 30”, w: „Wybór mów”, przekł. L. Małunowiczówna, Wrocław 1953.

Marek Diakon, „Żywot świętego Porfiriusza biskupa Gazy”, tłum. I. Milewski, Gdańsk 2003.

Matthews J.F., “Symmachus and the Oriental cults”, JRS 63 (1973).

Petit P., “Libanius et la vie municipale a Antioche au IV siècle après J. C.”, Paris 1955.

Petit P., “Sur la date du >>Pro templis<< de Libanius”, Byzantion 21 (1951).

Piechocka-Kłos M., „Prawodawstwo cesarskie i kościelne wobec kultu pogańskiego w IV-VI wieku”, Olsztyn 2010.

Seeck O., „Regesten der Kaiser und Päpste für die Jahre 311 bis 476 n. Chr.“, Stuttgart 1919.

Sokrates Scholastyk, „Historia Kościoła”, tłum. S.J. Kazikowski, Warszawa 1986.

Sozomen, „Historia Kościoła”, tłum. S. Kazikowski, Warszawa 1980.

Theodoret von Cyrus, „Kirchengeschichte“, München 1926.

Vittinghoff F., „Eusebius als Verfasser der >>Vita Konstantini<<”, RhM 96 (1953).

Zosimos, „Nowa historia”, tłum. H. Cichocka, Warszawa 1993.

Published
2012-12-31

Cited by

Piechocka-Kłos, M. (2012). The Participation of Bishops in the Process of Destruction of the Pagan Temples in the East of the Empire in the late Roman Empire (IV-V centuries). Studia Warmińskie, 49, 313–327. https://doi.org/10.31648/sw.271

Maria Piechocka-Kłos 
Katedra Historii Kościoła i Dziedzictwa Kulturowego, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn