References to St Augustine in Expositio Symboli Apostolorum by Jan of Kwidzyn
Maria Piechocka-Kłos
Katedra Filozofii i Prawa Kanonicznego, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztynhttps://orcid.org/0000-0002-5909-5521
Abstract
The investigations presented in this paper research concern the Latin manuscript of the Expositio Symboli Apostolorum by Jan of Kwidzyn (b. 1343, d. 1417). The Commentary was probably written between 1399 and 1401 in Kwidzyn, and qualifies as a theological and practical commentary in terms of genres of mediaeval literature. Expositio Symboli consists of a prologue and twelve articles with an appendix. The paper aims to demonstrate how often the work refers to the writings of St Augustine and his thought and provides the particular sources of such references and their purpose. It has been established that Jan of Kwidzyn, whose Commentary is a vessel for his theological views, made relatively frequent use of fragments of the works of St Augustine and his conceptions, with approximately 80 references to over 20 texts by St Augustine in the form of quotations and paraphrases. The paper itself represents an innovative contribution. The findings of this study constitute a substantial addition to medieval studies, as they yield new knowledge about Jan of Kwidzyn as a significant medieval theologian in both Polish and international science.
Keywords:
Jan of Kwidzyn, St Augustine, Expositio Symboli Apostolorum manuscript, reference, late Middle AgesReferences
Bielak Włodzimierz, 2002, Devotio moderna w polskich traktatach duszpasterskich powstałych do połowy XV wieku, Wydawnictwo KUL, Lublin. Google Scholar
Biskup Radosław, 2020, O ustroju, strukturze i składzie osobowym krzyżackich kapituł katedralnych w średniowiecznych Prusach, in: Studia z dziejów Diecezji Pomezańskiej w 775. rocznicę jej utworzenia. Materiały z V Sympozjum Dorotańskiego w Kwidzynie (23.06.2018), Bernardinum, Pelpin, p. 101-117. Google Scholar
Borzyszkowski Marian, 1968, Problematyka Jana z Kwidzyna, Studia Warmińskie, vol. 5, p. 111-199. Google Scholar
Glauert Mario, 2003, Das Domkapitel von Pomesanien (1284-1527), Prussia Sacra, vol. 1, Toruń. Google Scholar
Głowiński Michał, 1986, O Intertekstualności, Pamiętnik Literacki: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej, vol. 77/4, p. 75-100. Google Scholar
Górski Konrad, 1964, Aluzja literacka (Istota zjawiska i jego typologia), in: Konrad Górski, Z historii i teorii literatury. Seria 2, Ossolineum, Warsaw. Google Scholar
Hartmann Sieglinde, Wenta Jarosław, Vollmann-Profe Gisela, 2008, Mittelalterliche Kultur und Literatur im Deutschordensstaat in Preussen: Leben und Nachleben, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń. Google Scholar
Hipler Franz, 1864-1866, Meister Johannes Marienwerder und die Klausnerin Dorothea von Montau, Zeitschrift für die Geschichte und Alterhumskunde Ermlands, vol. 3, p. 166-299. Google Scholar
Jan z Kwidzyna, Prolog. Expositio symboli apostolorum, w: Borzyszkowski Marian, 1974, Materiały do historii teologii średniowiecznej w Polsce, Akademia Teologii Katolickiej, Warsaw. Google Scholar
Joannes Marienwerder, Expositio Symboli Apostolorum, Biblioteka Gdańska PAN, ms, cat. no.: Ms_ 1977. Google Scholar
Joannes Marienwerder, Expositio Symboli Apostolorum, Biblioteka Jagiellońska, manuskrypt 299 n. 163a 0 175b. Google Scholar
Kaliszuk Jerzy, 2010, Johannes Marienwerder, in: Graeme Dunphy (ed.), The Encyclopedia of the Medieval Chronicle, Leiden, Boston : Bril, 1081. Google Scholar
Kamiński Stanisław, 1989, Jak filozofować. Studia z metodologii filozofii klasycznej, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin, 1989. Google Scholar
Karczewski Marek, 2021a, Pismo Święte i odwieczne Słowo Boga w "Expositio Symboli Apostolorum" Jana z Kwidzyna, Biblica et Patristica Thoruniensia, vol. 14/3, p. 287-304.
Crossref
Google Scholar
Karczewski Marek, 2021b, Expositio Symboli Apostolorum Jana z Kwidzyna jako źródło badań nad średniowieczną teologią i egzegezą biblijną, Studia Elbląskie, vol. 22, pp. 329-346. Google Scholar
Marias Julian, 1979, Gatunki literackie w filozofii, przeł. Albert Labuda, Pamiętnik Literacki: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej, vol. 70/2, p. 309-320. Google Scholar
Ojcewicz Grzegorz, 2016, Śmiertelna pobożność. Święta Dorota z Mątów: mity i rzeczywistość, GregArt, Szczytno. Google Scholar
Pisanski Georg Christoph, 1886, Entwurf der preussischen Literärgeschichte in vier Büchern: Mit einer notiz über den autor und sein buch. 1790, hrsg. Rudolf Philippi, Verlag der Hartungschen druckerei, Königsberg. Google Scholar
Schleiff Arnold, 1941, Die Bedeutung Johann Marienwerders für Theologie und Frömmigkeit im Ordensstaat Preussen, Zeitschrift für Kirchengeschichte, vol. 60, p. 50-60. Google Scholar
Toeppen Max (hrsg.), 1863, Das Leben der heiligen Dorothea von Johannes Marienwerder. Einleitung, Scriptores rerum Prussicarum 2, Leipzig, p. 179-350. Google Scholar
Wenta Jarosław, 1994, Jan z Kwidzyna, in: Stanisław Gierszewski, Zbigniew Nowak (ed.), Słownik Biograficzny Pomorza Nadwiślańskiego, vol. II, Wydawnictwo Gdańskie, Gdańsk, p. 288-289. Google Scholar
Winter Eduard, 1964, Frühhumanismus. Seine Entwicklung in Böhmen und deren europäische Bedeutung für die Kirchenreformbestrebungen des 14. Jahrhunser, Berlin.
Crossref
Google Scholar
Wiśniewski Jan, 2014, Niektóre aspekty pobożności błogosławionej Doroty z Mątów, in: Janusz Hochleitner (ed.), Kwidzyńska rekluza. Uniwersalne i regionalne przejawy kultu bł. Doroty z Mątów Wielkich, Drukarnia W&P Malbork, Kwidzyn, p. 53-76. Google Scholar
Żukowska Kamila, 2018, Intymna ścieżka: Późnośredniowieczna pobożność jako kontekst dla Reformacji, Zagadnienia Rodzajów Literackich, vol. 60/4, p. 159-173. Google Scholar
Katedra Filozofii i Prawa Kanonicznego, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn
https://orcid.org/0000-0002-5909-5521