Cooperation of a Religion Teacher with a Family Assistant for the Benefit of a Child
Anna Zellma
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie Wydział Teologiihttps://orcid.org/0000-0002-3612-3454
Abstract
Problem situations which appear in the contemporary family have an impact on the functioning and development of a child. They breed new challenges concerning a religion teacher’s caring, education and prophylaxis-related activities. They require cooperation with various entities, including a family assistant. These activities are driven by care for the child’s comprehensive development, well-being, and safety. A religion teacher can reinforce a family assistant’s professional and diverse activities. This is done by improving the child’s living conditions and leisure time, reinforcing their self-assessment, modelling positive attitudes, organising help in studying, and motivating them to participate in oratory or socio-therapeutic common room activities. Valuable activities include thematic workshops for children, choir
meetings and holiday trips. These activities must include direct contact of a religion teacher with parents of children from problem families. Such families should also receive help with the proper religious education of their children. These actions require religion teachers to be constantly present by accompanying children from
dysfunctional families and to have the right personality predispositions and pedagogic
skills. They breed new challenges concerning the preliminary and permanent formation, in which the status of practical solutions regarding a religion teacher’s cooperation with
the family assistant should be enhanced.
Keywords:
religion teacher, family assistant, cooperation, child, dysfunctional family, education, caring, preventionReferences
Arczewska Magdalena, 2017, Praca socjalna z rodziną – kontekst współpracy służb społecznych w środowisku lokalnym na rzecz dobra dziecka. Perspektywa asystentów rodziny, Praca Socjalna, nr 3, s. 48–64. Google Scholar
Becker-Pestka Daria, Dubis Małgorzata, Różyńska Sandra, 2018, Rodzina dysfunkcyjna i patologiczna w przestrzeni życiowej młodych, Exante, Wrocław. Google Scholar
Biernat Tomasz, Przeperski Jarosław, 2015, Zintegrowane wsparcie rodziny w środowisku lokalnym: Centrum dla Rodzin, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń. Google Scholar
Czechowska-Bieluga Marta, 2020, Pracownik socjalny i asystent rodziny w systemie wspierania rodziny, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio J – Paedagogia-Psychologia, nr 1, s. 73–82. Google Scholar
Czechowska-Bieluga Marta, Sordyl-Lipnicka Barbara, 2020, Rola zawodowa asystentów rodziny w świetle analiz jakościowych, Praca Socjalna, nr 5, s. 79–98. Google Scholar
Duda Małgorzata, Wojtanowicz Katarzyna, 2018, Asystentura rodziny jako istotny komponent współczesnego poradnictwa rodzinnego, w: Beata Szluz, Anna Szluz (red.), Poradnictwo w dyskursie interdyscyplinarnym, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, s. 13–28. Google Scholar
Dunajska Anna, Dunajska Daria, Klein Beata, 2011, Asystentura w pomocy społecznej. Poradnik dla Pracowników socjalnych, Verlag Dashofer, Warszawa. Google Scholar
Dybowska Ewa, Wojtanowicz Katarzyna, 2020, Wspieranie rodziny z perspektywy asystenta rodziny, Praca Socjalna, nr 5, s. 45–58. Google Scholar
Frączek Zofia, 2021, Dysfunkcjonalność i problemy współczesnej polskiej rodziny w świetle danych statystycznych i wspierających działań państwa, Kultura – Przemiany – Edukacja, t. 9, s. 149–169. Google Scholar
Hyży Katarzyna, 2020, Rola zawodowa asystenta rodziny – przegląd badań, Annales Universitatis Mariae Curie – Skłodowska Lublin – Polonia”, nr 1, s. 120–134. Google Scholar
Janowska Joanna, 2020, Poradnik asystenta rodziny, Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie, Kraków. Google Scholar
Konferencja Episkopatu Polski, 2001, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, WAM, Kraków. Google Scholar
Konferencja Episkopatu Polski, 2018, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa. Google Scholar
Kongregacja ds. Duchowieństwa, 1998, Dyrektorium ogólne o katechizacji, Pallottinum, Poznań. Google Scholar
Krasiejko Izabela, 2011, Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny. Przykład Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach, Wydawnictwo Naukowe Śląsk, Katowice. Google Scholar
Krasiejko Izabela, 2012, Metodyka działania asystenta rodziny. Różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice. Google Scholar
Krasiejko Izabela, 2013, Zawód asystenta rodziny w procesie profesjonalizacji. Wstęp do teorii i praktyki nowego zawodu, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń. Google Scholar
Krasiejko Izabela, 2014, Etapy metodycznego działania asystenta z rodziną w ujęciu Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach, Podlaski Przegląd Społeczny, nr 3, s. 19–31. Google Scholar
Krasiejko Izabela, 2016a, Asystentura rodziny. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne, Wydawnictwo Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa. Google Scholar
Krasiejko Izabela, 2016b, Asystent rodziny – towarzysz czy interwent? Praca Socjalna, nr 2, s. 86–101. Google Scholar
Krasiejko Izabela, 2019, Pedagogiczne działania asystenta rodziny skierowane do dzieci i młodzieży, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, nr 1, s. 44–58. Google Scholar
Krasiejko Izabela, 2019, Rodzina z dziećmi. Rodzina dysfunkcyjna, Difin, Warszawa. Google Scholar
Krasiejko Izabela, 2022, Asystentura w centrum usług społecznych, Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa. Google Scholar
Lenart Angelika, 2019, Rodziny dysfunkcyjne w pracy asystenta rodziny, Roczniki Pedagogiczne, nr 11 (numer specjalny), s. 271–280. Google Scholar
Łabendowicz Stanisław, 2011, Współpraca katechetów z rodzicami, szkołą i parafią, Zeszyty Formacji Katechetów, nr 1, s. 61–70. Google Scholar
Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, Rozstrzygnięcie Programu asystent rodziny na rok 2022, https://www.gov.pl/web/rodzina/rozstrzygniecie-programu-asystentrodziny-na-rok-2023 (10.12.2022). Google Scholar
Misiaszek Kazimierz, 2014, Czy i na ile jest możliwa dzisiaj współpraca rodziców i nauczycieli na rzecz integralnego wychowania ucznia?, Teologia i Moralność, t. 9, nr 2, s. 7–22. Google Scholar
Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 13 stycznia 2022 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dziennik Ustaw, 2022, poz. 447. Google Scholar
Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji, 2020, Dyrektorium o katechizacji, Jedność, Kielce. Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach, Dziennik Ustaw 1992, nr 36, poz. 155 z późn. zm. Google Scholar
Szpunar Małgorzata, 2020, Balansowanie w roli zawodowej asystenta rodziny – od zdystansowanej troski do potrzasku instytucjonalnego, Praca Socjalna, nr 5, s. 59–78. Google Scholar
Świderska Mariola, 2013, Asystent rodziny – współczesna forma pomocy rodzinie, Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, Łódź. Google Scholar
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, Dziennik Ustaw, 2017, poz. 59 z późn. zm. Google Scholar
Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (tekst jednolity), Dziennik Ustaw, 2022, poz. 447. Google Scholar
Zaborowska Agnieszka, 2015, Asystentura rodziny – społeczny i instytucjonalny kontekst zawodu w opinii asystentów rodzin, Problemy Polityki Społecznej, nr 3, s. 117–128. Google Scholar
Zellma Anna, 2013, Profesjonalny rozwój nauczyciela religii, Wydział Teologii UWM, Olsztyn. Google Scholar
Zellma Anna, 2022, Accompanying the Catechised in Their Holistic Development, Roczniki Teologiczne, z. 11, s. 5–22. Google Scholar
Zellma Anna, Wiszowaty Edward, 2017, O Policję bliższą ludziom. Inspiracje pedagogiczne w pracy funkcjonariuszy, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie, Szczytno. Google Scholar
Żukiewicz Arkadiusz, 2011, Asystent rodzinny: profesja i pomoc. Odniesienia do etycznych aspektów ingerencji w życie rodzinne, w: Arkadiusz Żukiewicz (red.), Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki i pomocy do wsparcia, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, s. 9–26. Google Scholar
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie Wydział Teologii
https://orcid.org/0000-0002-3612-3454