Impact of Hellenism on Christian Anthropology

Piotr Liszka

Instytut Teologii Systematycznej, Katedra Eklezjologii i Sakramentologii, Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, ul. Katedralna 9, 50-328 Wrocław
https://orcid.org/0000-0003-4484-0768


Abstract

What makes Hellenism valuable is its attempt to adequately express the same contents in different cultures and languages. Hellenism imposed its own meanings on the terms used in other cultures and in scientific reflection. Hellenism as a cultural phenomenon means coexistence, or even mixture of various thoughts and expressions of various creeds. Not only may different patterns of thinking may impose a hindrance, but also become an opportunity for expressing new topics that could not be expressed in the former culture in full, or at all. That is why Hellenism may play an important role in understanding the Christian faith and transferring it to various differing cultural backgrounds. God makes use of human language and of human thinking for putting the truth across to people, a truth that by its essence is incomprehensible for man. The Hebrew language and Israel, descendants of Abraham were chosen to become the beginning of historical Revelation, which was a fundamental, but not necessarily sole stage. For the comprehension of the revealed message all instruments are useful in the form of different schools of thought, languages, cultures and specific sciences. The theologian applies all accessible tools for reading and understanding the contents of the faith. Thanks to this he enriches the reflection in light of the faith on the reality of the world.


Keywords:

Hellenism, Christianity, culture, Holy Scripture, language, anthropology, similarity


Ariès P., Człowiek i śmierć, Warszawa 1989.

Bartnik Cz.S., Dogmatyka Katolicka, t. 1, Lublin 2000.

Bartnik Cz.S., Personalizm, Lublin 2000.

Breuning W., Nauka o Bogu, Podręcznik Teologii Dogmatycznej. Traktat II, (or. Gotteslehre, Ferdinand Schoningh Verlag, Paderborn 1995), Kraków1999.

Coda P., Pentecostés, w: X. Pikaza, N. Silanes (red.), Diccionario Teológico. El Dios cristiano, Salamanca 1992.

Czapnik A., Wczesnośredniowieczne wizje podróży w zaświaty wobec śmierci, Advances in clinical and experimental medicine 2001, Vol. 10, Nr 2, Suppl.1, Nauka i Religia.

Czerski J., Metody interpretacji Nowego Testamentu, Opole 1997.

Fernandez Ardanaz S., El pensamiento religioso en la época hispanoromana, (r. I), w: M. Andrés Martinez (red.), Historia de la Teologia Española, t. 1, Desde sus orígenes hasta fines del siglo XVI, Madrid 1983.

Fernandzez Ardanaz S., A la bùsqueda del paradigma original del hombre. Gen 1,26 y 2,7 en los pensadores cristianos del s. II, Scriptorium Victoriense 35 (1988), nr 2.

Fernandzez Ardanaz S., Génnesis y Anagéennesis. Estudio del dinamismo humano en el diálogo Cristianismo-Helenismo, Vitoria 1990.

García Cordero M., La esperanza del más allá en el Nuevo Testamento, Ciencia Tomista 114 (1987), nr 373.

Grzegorz z Tours, Historia Francorum, 10, 13, G. Minois, Historia piekła, Warszawa 1996.

Guriewicz A., Kategorie kultury średniowiecznej, Warszawa 1976.

Janeczek S., Kowalczyk S., Iluminizm. I (Problematyka), w: S. Wielgus (red.), Encyklopedia katolicka, t. VII, Lublin 1997.

Korczyński M., Teologia kosmiczna w pismach Pseudo Dionizego Areopagity, Radom 1997.

Lafont G., Storia teologica della Chiesa. Itinerario e forme della teologia, Torino 1997.

Liszka P., Wpływ nauki o czasie na refleksję teologiczną, Warszawa 1992.

Nawara P., Kształtowanie się koncepcji przebóstwienia (θεωσις) w myśli teologiczno-filozoficznej wczesnego chrześcijaństwa, w: M. Manikowski (red.), Studia z filozoficznej tradycji chrześcijaństwa, Filozofia XXVIII, Wrocław 1998.

Orbe A., Antropología de San Ireneo, Madrid 1969.

Paszkowska T., Integrująca rola Słowa, RWKUL, Lublin 2000.

Sartori L., Considerazioni teologiche, Studia Patavina 3 (1987).

Špidlík T., Gargano I., Duchowość Ojców greckich i wschodnich, przeł. J. Dembska, Kraków1997.

Swieżawski S., Dzieje filozofii europejskiej XV, t. 6, Człowiek, Warszawa 1983.

Zañartu S., El concepto de ΖΩΗ en Ignacio de Antioqia, Madrid 1977.

Życiński J., W kręgu nauki i wiary, Kalwaria 1989.

Published
2016-12-31

Cited by

Liszka, P. (2016). Impact of Hellenism on Christian Anthropology. Studia Warmińskie, 53, 145–160. https://doi.org/10.31648/sw.95

Piotr Liszka 
Instytut Teologii Systematycznej, Katedra Eklezjologii i Sakramentologii, Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, ul. Katedralna 9, 50-328 Wrocław
https://orcid.org/0000-0003-4484-0768