Why Death is not so Bad?
Marcin Ferdynus
Wydział Filozofii, Katedra Etyki, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Al. Racławickie 14, 20-950 Lublinhttps://orcid.org/0000-0003-0176-1023
Abstract
The paper aims at answering the question why death is not so bad. The author argues that death need not be as bad as Thomas Nagel, or Jeff McMahan say it would be. According to the author death is not absolute evil, there is also no better and worse death. There is also no reason to think that death is good (valuable) only in this sense as Bernard Williams, or Leon Kass say it would be. Death is good, because thanks to it human person can actualization his potentialities (knowledge, desires, love), reaching the fullness of life.
Keywords:
death, immortality, Nagel, McMahan, Williams, Kass, KrąpiecReferences
Augustyn św., 1987, Wyznania, tłum. Zygmunt Kubiak, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa. Google Scholar
Chyrowicz Barbara, 2013, Jeszcze dłużej niech żyje nam..., Znak, nr 698-699, s. 22-27. Google Scholar
Chyrowicz Barbara, 2015, Bioetyka. Anatomia sporu, Wydawnictwo Znak, Kraków. Google Scholar
Drewermann Eugen, 2000, Zstępuję na Barkę Słońca. Medytacje o śmierci i zmartwychwstaniu, tłum. Marian L. Kalinowski, Wydawnictwo Uraeus, Gdynia. Google Scholar
Fischer John M., 2016, Dlaczego nieśmiertelność nie jest taka zła?, tłum. Marcin Iwanicki, Roczniki Filozoficzne, nr 64, s. 153-170, DOI: http://dx.doi.org/10.18290/rf.2016.64.1-11 (03.07.2018). Google Scholar
Kagan Shelly, 2012a, Death, Yale University Press, New Haven, London. Google Scholar
Kagan Shelly, 2012b, Is Death Bad for You?, http://www.chronicle.com/article/Is-Death-Bad-for-You-/131818 (13.11.2017). Google Scholar
Kass Leon, 2004, Life, Liberty and the Defense of Dignity. The Challenge for Bioethics, Encounter Books, New York, London. Google Scholar
Krąpiec Mieczysław A., 2005, Ja-Człowiek, Wydawnictwo KUL, Lublin. Google Scholar
Krąpiec Mieczysław A., 2008, Śmierć, w: Andrzej Maryniarczyk (red.), Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 9, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin, s. 334-339. Google Scholar
Krąpiec Mieczysław A., 2009, Człowiek jako osoba, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin. Google Scholar
Malczewski Jacek, 2007, O prywacyjnej koncepcji zła śmierci, Diametros, nr 11, s. 1-9, DOI: http://dx.doi.org/10. 13153/diam.11.2007.265 (02.07.2018). Google Scholar
McMahan Jeff, 1988, Death and the Value of Life, Ethics, nr 99, s. 32-61. Google Scholar
McMahan Jeff, 2012, Etyka zabijania, tłum. Joanna Bednarek, Katarzyna Kuś, Wydawnictwo PWN, Warszawa. Google Scholar
Nagel Thomas, 1997a, Śmierć, tłum. Adam Romaniuk, w: T. Nagel, Pytania ostateczne, Fundacja Aletheia, Warszawa, s. 11-21. Google Scholar
Nagel Thomas, 1997b, Widok znikąd, tłum. Cezary Cieśliński, Fundacja Aletheia, Warszawa. Google Scholar
Noonan Jeff, 2013, The Life-Value of Death. Mortality, Finitude, and Meaningful Lives, Journal of Philosophy of Life, nr 3, s. 1-23. Google Scholar
Pyka Marek, 2004, Thomas Nagel o śmierci i sensie życia, Sztuka Leczenia, nr 10, s. 41-47. Google Scholar
Swift Jonathan, 1982, Podróże do wielu odległych narodów świata, tłum. Maciej Słomczyński, Wydawnictwo Literackie, Kraków. Google Scholar
Williams Bernard, 1999, Sprawa Makropulos: refleksje nad nudą nieśmiertelności, tłum. Tomasz Duliński, w: Williams Bernard, Ile wolności powinna mieć wola?, Fundacja Aletheia, Warszawa, s. 65-87. Google Scholar
Zhavoronkov Alex, 2014, Pokolenie wiecznej młodości. O postępach w biomedycynie i technologiach przedłużania życia, tłum. Krzysztof Mazurek, Wydawnictwo M, Kraków. Google Scholar
Ziemiński Ireneusz, 2007, Twoja śmierć. Próba eksplikacji doświadczenia śmierci, Diametros, nr 11, s. 111-141, DOI: http://dx.doi.org/10.13153/diam.11.2007.270 (02.07.2018). Google Scholar
Ziemiński Ireneusz, 2010, Metafizyka śmierci, Wydawnictwo WAM, Kraków. Google Scholar
Wydział Filozofii, Katedra Etyki, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin
https://orcid.org/0000-0003-0176-1023