Translacja kultur wiedzy w kontekście sprawiedliwości epistemicznej
Lesya Panchenko
Dragomanov Ukrainian State UniversityNadiia Grygorova
National Pedagogical University «H. S. Skovoroda»Abstrakt
Autorki omawiają proces translacji kultury wiedzy, a także tekstu stworzonego na jej podstawie. Problem ten rozpatrywany jest na podstawie koncepcji paradygmatów wiedzy naukowej amerykańskiego historyka nauki Thomasa Kuhna oraz koncepcji kultur epistemicznych niemieckiej filozofki nauki Karin Knorr Cetiny. Badaczki zastanawiają się, jakie są przyczyny niesprawiedliwości epistemicznej, czyli
celowe lub niezamierzone straty wiedzy podczas jej przekazu na poziomie indywidualnym, wspólnotowym i instytucjonalnym. Celem analizy – na przykładzie kultury epistemicznej jako przedmiotu profesjonalnej translacji – ukazanie sprawiedliwości epistemicznej w translacji kultur wiedzy. Stwierdzono, że translacja tekstu naukowego z języka obcego lub na język obcy nie jest tylko kwestią lingwistyki, ale także tej nauki,
której zagadnienia podlegają translacji. Profesjonalna translacja tekstu naukowego
wymaga uwzględnienia całej integralności specyficznego doświadczenia akademickiego, które autor zainwestował w dany tekst naukowy. Ponadto ustanowienie sprawiedliwości epistemicznej dzięki adekwatnej translacji nie tylko tekstu naukowego, ale także kultury wiedzy (kultury epistemicznej), która stanowi jego fundament, zachowuje precyzję przekazu naukowego, ale również często zwraca uwagę na te aspekty badań naukowych, które wcześniej pozostawały niezauważone.
Słowa kluczowe:
kultura wiedzy, profesjonalna translacja, kultury epistemiczne, sprawiedliwość epistemiczna, niesprawiedliwość epistemicznaBibliografia
Bai Huiren, 2020, Epistemic Injustice and Scientific Knowledge Distribution, Filosofija. Sociologija, 3(31), pp. 217–224, https://doi.org/10.6001/fil-soc.v31i3.4269. Google Scholar
Bengtsson Anki, 2022, On epistemic justice in career guidance, British Journal of Guidance & Counselling, 4(50), Critical Perspectives in Career Guidance Research, https://doi.org/10.1080/03069885.2021.2016614. Google Scholar
Dauda Bege, Denier Yvonne, Dierickx Kris, 2016, What Do the Various Principles of Justice Mean Within the Concept of Benefit Sharing?, Journal of bioethical inquiry, 2(13), pp. 281–293, https://doi.org/10.1007/s11673-016-9706-4. Google Scholar
Dunne Gerry, 2023, Epistemic injustice in education, Educational Philosophy and Theory, 3(55), pp. 285–289, https://doi.org/10.1080/00131857.2022.2139238. Google Scholar
Groot Barbara, Hendrikx Annette, Bendien Elena, Woelders Susan, de Kock Lieke and Abma Tineke, 2023, In search of epistemic justice. Dialogical reflection of researchers on situated ethics in studies with people living with language and/or cognitive impairment, Journal of Aging Studies, 66, 101154, https://doi.org/10.1016/j.jaging.2023.101154. Google Scholar
Khan Muneerah and Ewuos Cornelius, 2024, Epistemic (in)justice, social identity and the Black Box problem in patient care, Medicine, Health Care and Philosophy, https://doi.org/10.1007/s11019-024-10194-y. Google Scholar
Knorr Cetina Karin, 1999, Epistemic Cultures: How the Sciences Make Knowledge, Harvard University Press, Cambridge. Google Scholar
Kuhn Thomas, 1962, The Structure of Scientific Revolutions. University of Chicago Press, Chicago. Google Scholar
Kurtulmuş Faik and Irzik Gürol, 2016, Justice in the Distribution of Knowledge, Episteme, 1(02), pp. 1-18, https://doi.org/10.1017/epi.2015.65. Google Scholar
Labisch Alfons, 2023, The Emergence of a Global Knowledge Network: Beginnings and Foundations of the Global Dissemination of Knowledge in Europe and China from Antiquity to Early Modern Times. Some Historical, Theoretical, and Methodological Annotations, Journal of Cultural Interaction in East Asia, 1(14), pp. 1-22, https://doi.org/10.1515/jciea-2023-0005. Google Scholar
Medvecky Fabien, 2018, Fairness in Knowing: Science Communication and Epistemic Justice, Science and engineering ethics, 5(24), pp. 1393–1408, https://doi.org/10.1007/s11948-017-9977-0. Google Scholar
Moes Floor, Houwaart E.S., Delnoij Diana M.J. and Horstman Klasien, 2019, Questions regarding ‘epistemic injustice’ in knowledge-intensive policymaking: Two examples from Dutch health insurance policy, Social Science & Medicine, 245, 112674, https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2019.112674. Google Scholar
Omodan Bunmi Isaiah, 2023, Unveiling Epistemic Injustice in Education: A critical analysis of alternative approaches, Social Sciences & Humanities Open, 1(8), 100699, https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2023.100699. Google Scholar
Peña-Guzmán D.M., Reynolds J.M., 2019, The Harm of Ableism: Medical Error and Epistemic Injustice, Kennedy Institute of Ethics journal, 3(29), pp. 205–242, https://doi.org/10.1353/ken.2019.0023. Google Scholar
Rosen L.T., 2021, Mapping out epistemic justice in the clinical space: using narrative techniques to affirm patients as knowers, Philosophy, ethics, and humanities in medicine, 1(29), https://doi.org/10.1186/s13010-021-00110-0. Google Scholar
Symons John, Alvarado Ramón, 2022, Epistemic injustice and data science technologies, Synthese, 2(200), pp. 1-26. Google Scholar
Thomas Aliki, Kuper Ayelet, Chin-Yee Benjamin and Park Melissa, 2020, What is „shared” in shared decision-making? Philosophical perspectives, epistemic justice, and implications for health professions education, Journal of evaluation in clinical practice, 2(26), pp. 409–418, https://doi.org/10.1111/jep.13370. Google Scholar
Dragomanov Ukrainian State University
National Pedagogical University «H. S. Skovoroda»