Wyzwania związane z utratą kapitału edukacyjnego na Ukrainie przez pryzmat zagrożeń tożsamości

Oksana Yakymchuk

Dragomanov Ukrainian State University


Abstrakt

Wizja przyszłości nie jest jasna dla Ukraińców. Jednak pomimo wyzwań nie należy tracić rozwagi w odniesieniu do perspektyw, które zafunkcjonują w powojennym świecie. Wojna wywołała wiele problemów, do których należy także zaliczyć
utratę kapitału ludzkiego i edukacyjnego z powodu masowych wyjazdów obywateli
Ukrainy za granicę. Na większą uwagę zasługuje kategoria edukacyjna migrantów, w skład której wchodzą uczniowie, studenci, nauczyciele, naukowcy itp. Ta kategoria obywateli Ukrainy jest istotna dla dalszego istnienia tożsamości ukraińskiej. Jest ona także wyrazem narodu, gwarancją jego dalszego dobrobytu. Ukraina obecnie traci kapitał edukacyjny nie tylko z powodu okoliczności zewnętrznych, ale także z powodu desynchronizacji wartości obywateli oraz formalizmu działań instytucji państwowych.
Patetyczne deklaracje i apele odwołujące się do zrozumienia zaistniałej sytuacji nie są
wystarczającym argumentem, zwłaszcza gdy weźmie się pod uwagę naturalną skłonność człowieka do poszukiwań bardziej zoptymalizowanego i komfortowego środowiska
dla realizacji swoich celów życiowych. Dlatego też należy zwrócić uwagę na tę kwestię nie tylko w kontekście jej badania na poziomie teoretycznym (filozoficznym), ale także z perspektywy wypracowania praktycznych działań, które mogą zmienić sytuację, aby zabezpieczyć przyszłość przed rozproszeniem i utratą tożsamości ukraińskiej.


Słowa kluczowe:

kapitał edukacyjny, tożsamość, filozofia edukacji, doksologia, habitus, odbudowa powojenna, edukacja ukraińska


Ares Nancy, Cochell Laura, 2021, The role of cultural capital in claims to educational sovereignty, Journal of Curriculum Studies, 54(1), pp. 18–37, https://doi.org/10.1080/00220272.2021.1909143.   Google Scholar

Bourdieu Pierre, 2013, Outline of a Theory of Practice (Cambridge Studies in Social and Cultural Anthropology), Cambridge University Press. Bourdieu Pierre, Passeron, Jean-Claude, 1977, Reproduction in education, society and   Google Scholar

culture, London: Sage Publications.   Google Scholar

Goffman Erving, 1956, The Presentation of Self in Everyday Life, University of Edinburgh Social Sciences Research Centre.   Google Scholar

Gorodnichenko Yuriy, Kudlyak Marianna, Şahin Ayşegül, 2022, The effect of the war on human capital in Ukraine and the path for rebuilding, IZA Policy Paper, No. 185. https://www.econstor.eu/handle/10419/273694 (15.05.2024).   Google Scholar

Hall James, Allan Alexandra, Tomlinson Michael, Kelly Anthony, Lindorff Ariel, 2020, Negative capital: a generalised definition and application to educational effectiveness and equity, Oxford Review of Education, 47(3), pp. 316–334. https://doi.org/10.1080/03054985.2020.1835626.   Google Scholar

Official website of the Educational Ombudsman of Ukraine, 2024, https://eo.gov.ua/ (6.04.2024).   Google Scholar

Poludyonnyi Illya, Livin Mark, 2024, What is war like? Psychological experience of a full-scale invasion, Kyiv: Nash Format.   Google Scholar

Rosengren Mats, 2008, Doxologi (en essä om kunskap). Åstorp: Retorikförlaget.   Google Scholar

Thomson Pat, 2016, Educational Leadership and Pierre Bourdieu, London: Routledge, https://doi.org/10.4324/9780203818213.   Google Scholar


Opublikowane
2024-12-31

Cited By /
Share

Yakymchuk, O. (2024). Wyzwania związane z utratą kapitału edukacyjnego na Ukrainie przez pryzmat zagrożeń tożsamości. Studia Warmińskie, 61, 173–181. https://doi.org/10.31648/sw.10793

Oksana Yakymchuk 
Dragomanov Ukrainian State University