Ontyczno-funkcjonalny status narodu a podstawowe idee liberalizmu i komunitaryzmu

Zdzisław Kieliszek

Katedra Prawa Kanonicznego i Filozofii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn
https://orcid.org/0000-0002-0723-5422


Abstrakt

W artykule pojęcie narodu jest odniesione do ideałów liberalizmu i komunitaryzmu. Zwięźle są też zaprezentowane liberalizm i komunitaryzm. Ukazany jest również ontyczny oraz funkcjonalny status narodu, który jest naturalną społecznością gwarantującą człowiekowi wolność oraz możliwość zrealizowania się jako istota społeczna. Na podstawie przeprowadzonych analiz autor dochodzi do przekonania, że wskazane byłoby dowartościowanie fenomenu narodu zarówno przez zwolenników liberalizmu, jak i komunitaryzmu. Oznacza to, że zwolennicy liberalizmu, w imię realizacji własnego podstawowego ideału, jakim jest ochrona ludzkiej wolności, powinni właściwą sobie niechęć wobec różnych form społeczeństwa, które zazwyczaj postrzegają jako zagrożenie dla ludzkiej wolności, zastąpić wsparciem poszczególnych narodów w rozwoju. Natomiast komunitarianie, akcentując rolę różnych form społeczeństwa w ludzkim życiu, na pierwsze miejsce wśród nich powinni wysunąć naród, gdyż w ludzkim sposobie istnienia odrywa on rolę, której nie może spełnić żadna inna forma społeczeństwa.


Słowa kluczowe:

naród, liberalizm, komunitaryzm, wolność, kultura


Anderson B., Wspólnoty wyobrażone: rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, przeł. S. Amsterdamski, Kraków 1997.   Google Scholar

Arystoteles, Polityka, I, 1, 9, przeł. L. Piotrowicz, Warszawa 2002.   Google Scholar

Barbera R., Gdyby burmistrzowie rządzili światem, tłum. H. Jankowska, K. Makaruk, Warszawa 2014.   Google Scholar

Bartyzel J., Wartość wspólnoty. Filozofia polityczna komunitaryzmu, http://myslkonserwatywna.pl/prof-bartyzel-wartosc-wspolnoty-filozofia-polityczna-komunitaryzmu (21.05.2016).   Google Scholar

Berlin I., Dwie koncepcje wolności, w: I. Berlin, Cztery eseje o wolności, Warszawa 1994, s. 178-233.   Google Scholar

Chojnacka K., Państwo narodowe – przyszłość czy przeżytek?, Studia Ekonomiczne/Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach 210 (2015), s. 60-62.   Google Scholar

Etzioni A. (red.), The Essential Communitarian Reader, New York 1998.   Google Scholar

Frazer E., The Problems of Communitarian Politics. Unity and Confl ict, Oxford 1999.   Google Scholar

Fukuyama F., Koniec historii, tłum. T. Bieroń i M. Wichrowski, Poznań 1996.   Google Scholar

Fukuyama F., Ostatni człowiek, tłum. T. Bieroń, Poznań 1997.   Google Scholar

Gellner E., Narody i nacjonalizm, przeł. T. Hołówka, Warszawa 2009.   Google Scholar

Gray J., Liberalizm, tłum. R. Dziubecka, Kraków 1994.   Google Scholar

Holmes S., Anatomia antyliberalizmu, przeł. J. Szacki, Kraków 1998.   Google Scholar

Kenrick D.T., Neuberg S.L., Cialdini R.B., Psychologia społeczna: rozwiązane tajemnice, przeł. A. Nowak, O. Waśkiewicz, M. Trzebiatowska i M. Orski, Gdańsk 2006.   Google Scholar

Kieliszek Z., Naród jako „dom” człowieka, w: J.J. Pawlik (red.), Dom – Rodzina - Małżeństwo, Olsztyn 2013, s. 104-108.   Google Scholar

Kowalczyk S., Liberalizm i jego filozofia, Katowice 1995.   Google Scholar

Koźmiński K., Komunitaryzm jako liberalizm odpowiedzialny – filozofia dobra Charlesa Taylora, Anthropos? 18-19 (2012), s. 152-155.   Google Scholar

Krąpiec M.A., Ja-człowiek, Lublin 1991.   Google Scholar

Łucka D., Marzenie o wspólnocie: Retrospektywna fikcja czy wizja przyszłości? Komunitariańska koncepcja wspólnoty, Studia Socjologiczne 4 (2011), s. 27-45.   Google Scholar

Majka J., Filozofia społeczna, Wrocław 1982.   Google Scholar

Malendowski W., Spory i konflikty międzynarodowe. Aspekty prawne i polityczne, Wrocław 2000.   Google Scholar

Metron T., Nikt nie jest samotną wyspą, tłum. M. Morstin-Górska, Kraków 1960.   Google Scholar

Ohmae K., The end of the nation state: the rise of regional economies, New York 1995.   Google Scholar

Pawlak Z., Współczesny liberalizm i jego filozoficzne fundamenty, Ateneum Kapłańskie 2-3 (1999), s. 243-257.   Google Scholar

Pietrzyk-Reeves D., Idea społeczeństwa obywatelskiego. Współczesna debata i jej źródła, Toruń 2012.   Google Scholar

Przybysz P., Dwa modele człowieka. O sporze liberalizm-komunitaryzm, Arka 3 (1994), s. 22-39.   Google Scholar

Sobek U., Nacjonalizm – wybór czy fatalizm Europy, Zeszyty Naukowe Zakładu Europeistyki Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie 3 (8) (2008), s. 78-82.   Google Scholar

Sztokholmski Międzynarodowy Instytut Badań nad Pokojem, Przyszłe bezpieczeństwo Europy – katalog problemów. Raport Niezależnej Grupy utworzonej pod auspicjami Sztokholmskiego Międzynarodowego Instytutu Badań nad Pokojem (SIPRI), Sztokholm 1996, Sprawy Międzynarodowe 1 (1997).   Google Scholar

Śpiewak P., Poszukiwanie wspólnot, w: Komunitarianie. Wybór tekstów, przeł. P. Rymarczyk i T. Szubka, Warszawa 2004, s. 5.   Google Scholar

Tam H., Communitarianism. An Agenda for Politics and Citizenship, New York 1998.   Google Scholar

Tarasiewicz P., Spór o naród, Lublin 2003.   Google Scholar

Zweig F., Zmierzch czy odrodzenie liberalizmu, Lwów-Warszawa 1938.   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2017-12-31

Cited By /
Share

Kieliszek, Z. (2017). Ontyczno-funkcjonalny status narodu a podstawowe idee liberalizmu i komunitaryzmu. Studia Warmińskie, 54, 9–20. https://doi.org/10.31648/sw.27

Zdzisław Kieliszek 
Katedra Prawa Kanonicznego i Filozofii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn
https://orcid.org/0000-0002-0723-5422