Nowożytna idea postępu Jeana A. Condorceta

Ryszard Podgórski

Katedra Aksjologicznych Podstaw Edukacji, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. ks. Feliksa Szrajbera 11, 10-007 Olsztyn
https://orcid.org/0000-0002-4584-0105


Abstrakt

Wiek XVIII otwiera się na postęp poznawczy (epistemologia), który staje się rdzeniem postępu historycznego. Sprecyzował je bliżej Robert Turgot (1727-1781). Wiele wniósł w pojęcie „postępu” odczyt Turgota pt. Discours sur l´histoire universalle z 1750 r., w którym przedstawił szeroki program badań historycznych, przedmiotem którego jest ludzkość zmierzająca do doskonałości. Program Turgota realizował zaprzyjaźniony z nim Jean Antoine de Condorcet (1743-1794). Wykładnię swojego programu postępu historycznego zawarł w E squisse d´un tableau historique des progrés de l´esprit humain (Szkic obrazu postępu ducha ludzkiego poprzez dzieje). Był to rok 1794 i w tym roku Condorcet został uwięziony. J.A. de Condorcet zaproponował świecki mechanizm postępu, który miał się odbywać poprzez rozwój wiedzy i nauki. W swym zarysie rozwoju ludzkości Condorcet podkreślał, że postęp ludzkości następuje dzięki wysiłkom ludzi bez ingerencji czynników boskich. Człowiek bowiem posiada zdolność do doskonalenia się dzięki własnemu rozumowi. Dzieje ludzkości rysują się w jego filozofii jako proces linearny, ciągły, przebiegający po wznoszącej się linii, przy czym opis postępu obejmuje nie tylko czasy minione, ale również przyszłość. W ten sposób Condorcet przedstawił perspektywę dalszego rozwoju ludzkości w kierunku ustroju zgodnego z prawem natury i całkowitej eliminacji cierpień. Właśnie ten pogląd Condorceta będzie przyświecał Augustowi Comte’owi (1798-1857) przy budowaniu „filozofii pierwszej” oraz Claude’owi Adrienowi Helvétiusowi (1715-1771) i Paulowi Henry’emu d´Holbachowi (1723-1789).


Słowa kluczowe:

empiryzm, scjentyzm, matematyzacja, industrializm, filozofia postępu


Berman H.J., Reid C.J., Max Weber as legal historian, in: S. Turner (ed.), The Cambridge Companion to Weber, Cambridge 2000, p. 230.   Google Scholar

Comte A., Metoda pozytywna w szesnastu wykładach, abbrev. by J. Rigolage, translated by W. Wojciechowska, Warszawa 1961.   Google Scholar

Condorcet A.N., Szkic obrazu postępu ducha ludzkiego poprzez dzieje, transl. by E. Hartleb and J. Strzelecki, Warszawa 1957.   Google Scholar

Drozdowicz Z., Filozofia Oświecenia, Poznań 2006.   Google Scholar

Filozofia Francuska XIX wieku, Selection made by B. Skarga, Warszawa 1978.   Google Scholar

Kołakowski L., Filozofia pozytywistyczna, Warszawa 2009.   Google Scholar

Krasnodębski Z., Genealogia idei postępu, http://www.omp.org.pl/pokazZalacznik.php?idZalaczniki=11 (11.07.2016).   Google Scholar

Kuderowicz Z., Filozofia nowożytnej Europy, Warszawa 2014.   Google Scholar

Nisbet R., History and Idea of Progress, New York 1980.   Google Scholar

Podgórski R.A., Historia myśli społecznej. Od antyku do współczesności, Poznań 2012.   Google Scholar

Rossi P., Zatonięcia bez świadka. Idea postępu, transl. by A. Dudzińska-Facca, Warszawa 1998.   Google Scholar

Russel B., Dzieje zachodniej filozofii, Warszawa 2012.   Google Scholar

Skarga B., Comte. Renan. Claude Bernard, Warszawa 2013.   Google Scholar


Opublikowane
2017-12-31

Cited By /
Share

Podgórski, R. (2017). Nowożytna idea postępu Jeana A. Condorceta. Studia Warmińskie, 54, 59–67. https://doi.org/10.31648/sw.30

Ryszard Podgórski 
Katedra Aksjologicznych Podstaw Edukacji, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. ks. Feliksa Szrajbera 11, 10-007 Olsztyn
https://orcid.org/0000-0002-4584-0105