Arystotelesowska koncepcja „terapeutycznej” funkcji tragedii na przykładzie trylogii tebańskiej (Króla Edypa, Edypa w Kolonie, Antygony) Sofoklesa

Zdzisław Kieliszek

Katedra Prawa Kanonicznego i Filozofii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn
https://orcid.org/0000-0002-0723-5422

Ewa Gocłowska

Naukowe Studenckie Koło Filozoficzne, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn
https://orcid.org/0000-0002-6953-716X


Abstrakt

Artykuł jest poświęcony analizie porównawczej koncepcji idealnej tragedii przedstawionej przez Arystotelesa w Poetyce i dzieł Sofoklesa składających się na „trylogię tebańską” (Króla Edypa, Edypa w Kolonie i Antygony). W artykule najpierw zostały zarysowane najważniejsze dokonania Sofoklesa. Następnie został przedstawiony Arystoteles jako twórca idealnego modelu tragedii. Dalej, porównawczo ukazano Arystotelesowską koncepcję katharsis, będącą kluczowym elementem jego wizji idealnego utworu tragicznego i odpowiadające jej w dziełach Sofoklesa konstrukcje fabuły i charakterów postaci. Na podstawie przeprowadzonych analiz można dojść do wniosku, że Arystoteles nazwał i usystematyzował zasady, które Sofokles wcześniej od niego stosował na scenie teatru w celu doświadczenia przez widza katharsis, czyli wywołania i oczyszczenia oglądających z uczuć litości i trwogi. Ponadto, okazuje się, że zarówno w teorii Arystotelesa, jak i dziełach Sofoklesa z uczuciem litości jest związany układ zdarzeń tworzących fabułę tragedii, zaś z litością odpowiednio zbudowane charaktery.


Słowa kluczowe:

Sofokles, Arystoteles, Poetyka, „trylogia tebańska”, Król Edyp, Edyp w Kolonie, Antygona


Arystoteles, 1989, Poetyka, przeł. i oprac. Henryk Podbielski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław.

Berthold Margot, 1980, Historia teatru, przeł. Danuta Żmij-Zielińska, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa.

Kiereś Henryk, 1994, Klasyczna teoria sztuki, w: Tomasz Rakowski (red.), U źródeł tożsamości kultury europejskiej, Lubelska Szkola Filozofii Chrześcijańskiej KUL,
Lublin, s. 201–218.

Kiereś Henryk, 2007, Dramat i teatr a „Poetyka” Arystotelesa, Człowiek w kulturze, nr 19, s. 141–154.

Kostkiewiczowa Teresa, 2013, Poetyka dawniej i dziś, Tematy i Konteksty, nr 3, s. 35–44.

Podbielski Henryk, 1989, Wstęp do: Arystoteles, Poetyka, w: Arystoteles, Poetyka, przeł. i oprac. Henryk Podbielski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław, s. III–CV.

Reale Giovanni, 2002, Historia filozofii starożytnej, t. 5, przeł. Edward Iwo Zieliński, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin.

Rybak Magdalena, 2009, Wielogłos: Czym jest poezja i kto jest poetą?, Wyspa – Kwartalnik Literacki, nr 1, http://kwartalnikwyspa.pl/wieloglos-czym-jest-poezja-i-kto-jest-poeta (12.03.2018).

Sofokles, 2003, Król Edyp. Edyp w Kolonie. Antygona, przeł. Kazimierz Morawski, oprac. Elżbieta Zarych, Zielona Sowa, Kraków.

Sosnowski Leszek, 2011, Emocjonalizm Arystotelesa i znaczenie pojęcia „katharsis”, Estetyka i Krytyka, nr 2, s. 139–149.
Pobierz


Opublikowane
2018-12-31

Cited By /
Share

Kieliszek, Z., & Gocłowska, E. (2018). Arystotelesowska koncepcja „terapeutycznej” funkcji tragedii na przykładzie trylogii tebańskiej (Króla Edypa, Edypa w Kolonie, Antygony) Sofoklesa. Studia Warmińskie, 55, 7–23. https://doi.org/10.31648/sw.3059

Zdzisław Kieliszek 
Katedra Prawa Kanonicznego i Filozofii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn
https://orcid.org/0000-0002-0723-5422
Ewa Gocłowska 
Naukowe Studenckie Koło Filozoficzne, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn
https://orcid.org/0000-0002-6953-716X