Konkurencja jako czynnik rozwoju społecznego
Olena Aleksandrova
Department of Philosophy, Borys Grinchenko Kyiv University, Marshala Tymoszenko St. 13-b, 04212, Kyiv, Ukrainehttps://orcid.org/0000-0003-0030-1367
Yurii Omelchenko
Department of Philosophy, Borys Grinchenko Kyiv University, Marshala Tymoszenko St. 13-b, 04212, Kyiv, Ukrainehttps://orcid.org/0000-0001-8502-6573
Olena Popovich
Department of Philosophy and Sociology, Mariupol State University, Budivelnykiv Ave. 129a, Mariupol, Ukrainehttps://orcid.org/0000-0002-1411-3909
Abstrakt
Artykuł jest poświęcony zjawisku konkurencji. Prowadzona przez autorów analiza ma na celu ukazanie powiązań pomiędzy poszczególnymi faktorami, które składają się na zjawisko konkurencji. Autorzy skupili się także na ukazaniu roli zjawiska konkurencji w rozwoju społeczeństwa. Wyróżnili w analizowanym obszarze następujące pojęcia: przedmiot konkurencji, obiekt konkurencji, konkurencja, otoczenie konkurencyjne, rozwój społeczny (postęp), konkurencyjność indywidualna, systemy społeczne, materialne i idealne formacje, relacje konkurencyjne, walka konkurencyjna, rodzaje konkurencji, funkcje konkurencji. Natomiast wpływ konkurencji na rozwój społeczeństwa odnotowali w następujących funkcjach tego zjawiska: regulacyjnej, pośredniej, kontrolującej, generującej, pobudzającej i ochronnej. Z kolei z punktu widzenia kształtowania się porządku publicznego w społeczeństwie można wyróżnić kilka rodzajów konkurencji: współpracująca, rywalizująca, partnerska, konfliktowa i konfrontacyjna. Rola konkurencji w społeczeństwie jest zatem istotna, bowiem dzięki temu zjawisku dochodzi do redystrybucji ograniczonych zasobów społecznych, poprzez które odbywa się regulacja procesów społeczno-ekonomicznych, politycznych oraz kulturowych.
Słowa kluczowe:
konkurencja, przedmiot konkurencji, obiekt konkurencji, rozwój społeczny, walka konkurencyjna, rodzaje konkurencji, funkcje konkurencjiBibliografia
Bazaluk Oleg and Svyrydenko Denys, 2017, Philosophy of War and Peace: In Search of New European Security Strategy. Anthropological Measurements of Philosophical Research, Vol. 12, p. 89-99.
Bransky Vladimir, 2000, Theoretical Foundations of Social Synergetics, Voprosy Filosofii, Vol. 4, pp. 112-129.
Coser Lewis Alfred, 1956, The Functions of Social Conflict, Glencoe, IL: Free Press, pp. 151-157.
Egorov Igor Aleksandrovich, 2000, The Principle of Freedom as the Basis of the General Theory of Regulation, Voprosy Filosofii, Vol. 3, pp. 3-24.
Haytun Sergey, 2000, Social Evolution. Entropy and the Market, Obshchestvennyye Nauki i Sovremennost', No. 6, pp. 94-109.
Lorenz Konrad, 1967, On Aggression, New York: Harcourt, Brace & World, 306 p.
Petinowa Oksana, 2016, Принцип розумного эгоизма как идейный фундамент представлений о человеке в контексте экономических связей (Egoizm rozumny jako ideowy obraz człowieka a stosunki ekonomiczne), Studia Warmińskie, No. 53, pp. 85-97.
Shmelev Alexander, 1997, Efficient competition. Experience in Designing a Unifying Concept. M.: Publishing House Magistr, 56 p.
Terepiszczy Sergiusz, 2015, Futurology as a subject of social philosophy, Studia Warmińskie, No. 52, p. 63-74.
Wozniak Steve, Radio Svoboda Interview, https://informator.news/nastupna-hlobalnyj-konflikt-mozhe-staty-kibervijnoyu-voznyak (1.10.2017).
Department of Philosophy, Borys Grinchenko Kyiv University, Marshala Tymoszenko St. 13-b, 04212, Kyiv, Ukraine
https://orcid.org/0000-0003-0030-1367
Department of Philosophy, Borys Grinchenko Kyiv University, Marshala Tymoszenko St. 13-b, 04212, Kyiv, Ukraine
https://orcid.org/0000-0001-8502-6573
Department of Philosophy and Sociology, Mariupol State University, Budivelnykiv Ave. 129a, Mariupol, Ukraine
https://orcid.org/0000-0002-1411-3909