Hybrydowy kompromis – transkulturowa tożsamość na przykładzie przeniesionych uczelni wyższych na Ukrainie
Serhii Terepyshchyi
Department of Social Philosophy, Philosophy of Education and Educational Policy, National Pedagogical Dragomanov University, Sukhomlinskoho str. 30, 08401 Pereyaslav-Khmel'nyts'kyi, Ukrainehttps://orcid.org/0000-0002-1623-419X
Vasyl Dunets
The National Centre “Junior Academy of Sciences of Ukraine”, Degtiarivska Str. 38-44 01001 Kyiv, Ukrainehttps://orcid.org/0000-0003-1231-5379
Kalach Dmytro
Department of History of Ukraine and Philosophy, Vinnytsia National Agrarian University, Soniachna St.,3, 21008 Vinnytsia, Ukrainehttps://orcid.org/0000-0001-9581-0134
Abstrakt
System szkolnictwa wyższego na Ukrainie reguluje ustawa O szkolnictwie wyższym z 2002 r., w 2014 r. została ona znowelizowana i ta obowiązuje do dziś. W jej ramach określono nową politykę państwa w sferze edukacji, wypracowano nową strukturę szkolnictwa wyższego oraz zawarto zalecenia w odniesieniu do programów nauczania i ich wdrażania. Podjęto też decyzję o przebudowie sieci szkół wyższych i nową ich typizację, a także nadanie uczelniom większej autonomii w wielu zakresach. Największe problemy ze szkolnictwem wyższym wiążą się z sytuacją w regionie Krymu i Donbasu, bowiem wielu studentów i nauczycieli nie może kontynuować pracy i nauki w macierzystych uczelniach. Stąd podjęto decyzję o przetransferowaniu uczelni do innych miast. Nie są to przedsięwzięcia krótkotrwałe i łatwe. Autorzy, analizując ten problem, podkreślają, że sytuację przeniesionych (ewakuowanych) uniwersytetów zawsze należy rozpatrywać z perspektywy dwóch miast: tego, z którego uczelnię ewakuowano i tego, do którego została ona przeniesiona. W tym procesie zaangażowanych jest wiele osób, ale o ile w niejednym przypadku można ocalić zasoby materialne uczelni, trudniej jest zadbać o pojedynczego człowieka. Autorzy zauważają, że de facto nawet przy najbardziej sprzyjających okolicznościach niemożliwa jest pełna integracja uczelni po przeniesieniu w nowe miejsce, nawet jeśli wcześniej była ona spójnym organizmem. Jednak w obecnej sytuacji jest to jedyna i właściwa droga, umożliwiająca podjęcie studiów i utrzymanie miejsc pracy. Swoje analizy autorzy oparli na przeprowadzonej w 2018 r. ankiecie ze studentami z sześciu przeniesionych uczelni wyższych. Zasygnalizowane przez autorów problemy dotyczą w rzeczywistości aż 18 uniwersytetów i kilku instytucji naukowych, czyli około trzech i pół tysiąca pracowników naukowych i pedagogicznych oraz prawie czterdziestu tysięcy studentów.
Słowa kluczowe:
wyzwania hybrydowości, tożsamość międzykulturowa, przeniesione uniwersytetyBibliografia
Bekerman Zvi and Zembylas Michalinos, 2017, Mediating Collective Memories and Official Histories in Conflict-Affected Societies: Pedagogical Responses to “Individual” Narratives and Competing Collective Memories, In International Perspectives on Teaching Rival Histories, Palgrave Macmillan, London, p. 133-153.
Dufulon Serge, 2017, We Are European Citizens, Are We Not? Keys to a Real Citizenship, Politicke vedy, Vol. 20, No. 4, p. 14-29.
Gomilko Olga, Svyrydenko Denys and Terepyshchyi Serhii, 2016, Hybridity in the Higher Education of Ukraine: Global Logic or Local Idiosyncrasy?, Philosophy and Cosmology, No. 17, p. 177-199.
Mettler Suzanne, 2005, Soldiers to citizens: The GI Bill and the making of the greatest generation, Oxford University Press on Demand.
Milton Sansom and Barakat Sultan, 2016, Higher education as the catalyst of recovery in conflict-affected societies, Globalisation, Societies and Education, No. 14 (3), p. 403-421.
Pherali Tejendra, 2016, Education: Cultural reproduction, revolution and peacebuilding in conflict-affected societies, In The Palgrave Handbook of Disciplinary and Regional Approaches to Peace, Palgrave Macmillan, London, p. 193-205.
Rouet Gilles, 2014, Turbulences, European Neighbourhood Policy and European Identity, Politické vedy, Vol. 17, No. 2, p. 9-27.
Rouet Gilles and Usiak Jaroslav, 2017, Identities, Democracy, Borders, Politické vedy, Vol. 20, No. 4, p. 8-13.
Terepyshchyi Serhii, 2016, The concept of "knowledge society" in the context of information era, Studia Warmińskie, Vol. 53, p. 77-84.
Terepyshchyi Serhii, 2017, Educational Landscape as a Concept of Philosophy of Education, Studia Warmińskie, Vol. 54, p. 373-383.
Terepyshchyi Serhii, 2015, Futurology as a Subject of Social Philosophy, Studia Warmińskie, Vol. 52, p. 63-74.
Звіт Національної системи моніторингу ситуації з внутрішньо переміщеними осбами, 2018, http://www.iom.org.ua/sites/default/files/nms_round_10_ukr_press.pdf (22.10.2018).
Окупований Донбас: економіка, демографія, групи впливу, Стратегії для України, 2017, Дослідження проведене: Центр вивчення Росії та окупованих територій, www.dsnews.ua/static/longread/donbas/page1808339.html (22.10.2018).
Department of Social Philosophy, Philosophy of Education and Educational Policy, National Pedagogical Dragomanov University, Sukhomlinskoho str. 30, 08401 Pereyaslav-Khmel'nyts'kyi, Ukraine
https://orcid.org/0000-0002-1623-419X
The National Centre “Junior Academy of Sciences of Ukraine”, Degtiarivska Str. 38-44 01001 Kyiv, Ukraine
https://orcid.org/0000-0003-1231-5379
Department of History of Ukraine and Philosophy, Vinnytsia National Agrarian University, Soniachna St.,3, 21008 Vinnytsia, Ukraine
https://orcid.org/0000-0001-9581-0134