Noeoklasyczny model człowieka ekonomicznego – wybrane aspekty

Oksana Petinova

Katedra Filozofii, Socjologii i Zarządzania zasobami społecznymi i kulturalnymi, Południowo-Ukraiński Państwowy Uniwersytet Pedagogiczny im. K.D. Ushinsky’ego (Odessa), Ukraina
https://orcid.org/0000-0002-1871-1201


Abstrakt

Artykuł jest poświęcony kwestii, w jaki sposób i czym się kieruje człowiek (konsument), dokonując poszczególnych wyborów, które mają na celu maksymalizowanie osiąganych zysków. Problem jest analizowany w paradygmacie neoklasycznego modelu „homo œconomicus” („człowieka ekonomicznego”). Ukazany jest także historyczny rozwój tego modelu w kontekście koewolucji myśli społeczno-filozoficznej oraz ekonomicznej. Autorka zauważa, że neoklasyczny model „człowieka ekonomicznego” jest nabudowany na dwóch fundamentalnych założeniach. Po pierwsze, zakłada się, że człowiek (konsument) dysponuje wyczerpującą wiedzą odnośnie do cen towarów i usług, a także przewidywanych ich zmian w najbliższej przyszłości. Po drugie, zakłada się, że człowiek (konsument) zawsze dokonuje racjonalnych wyborów, przy czym racjonalność oznacza dążenie do maksymalizowania zysków i równocześnie minimalizowania strat. Autorka zauważa, że zgodnie z neoklasycznym modelem „homo œconomicus” wybory człowieka w obszarze ekonomii zmierzają zawsze do maksymlnego zaspokojenia potrzeb przy możliwie najmniejszych kosztach.


Słowa kluczowe:

homo economicus, wiedza, racjonalność, racjonalny wybór, ryzyko, niepewność, użyteczność, maksymalizacja użyteczności


Hayek Friedrich, 1978, New Studies in Philosophy, Politics, Economics and the History of Ideas, London, VII.

Kahneman Daniel, 1979, Prospect Theory: An Analysis of Decision under Risk, Vol. 47, No. 2, р. 263-291.

Kesej Juraj, Sedlak Vladimir, 2018, Security of Europe in the Context of Migration Causes, Politicke vedy, Vol. 21, No. 2, p. 159-177.

Kyvliuk Olga and Svyrydenko Denys, 2017, Academic Mobility as "Brain Drain" Phenomenon of Modern Higher Education, Studia Warminskie, Issue 54, p. 361-371.

Muth John, 1961, Rational Expectations and the Theory of Price Movements, Econometrics. Vol. 29, No. 3, р. 315-335.

Neumann John, 1953, Theory of Games and Economic Behavior, Princeton Univ. Press, VIII.

Terepyshchyi Sergii, 2017, Educational Landscape as a Concept of Philosophy of Education, Studia Warmińskie, Issue 54, p. 373-383.

Автономов Владимир, 1998, Модель человека в экономической науке. Экономическая школа, СПб, вып. 2.

Алле Морис, 1994, Поведение рационального человека в условиях риска: критика постулатов и аксиом американской школы, THESIS, вып. 5, с. 217-241.

Бернулли Даниил, 1999, Опыт новой теории измерения жребия. Вехи экономической мысли. В 6 т. Т. 1. Теория потребительского поведения и спроса, Экономическая школа, СПб, с. 11-27.

Блауг Марк, 2009, 100 великих экономистов до Кейнса, Экономическая школа, СПб.

Ватник Павел, 2008, Даниил Бернулли – экономист, Финансы и Бизнес, № 2, с. 188-194.

Верховин Владимир, 1994, Экономическое поведение как предмет социологического анализа, Социологические исследования, № 10, с. 120-126.

Институциональная экономика, 2001, под рук. акад. Д. С. Львова. Москва, Инфра-М.

Канеман Даниэль, 2003, Рациональный выбор, ценности и фреймы, Психологический журнал, Т. 24, № 4, с. 31-42, http://baguzin.ru/wp/wp-content/uploads/2015/03/Даниэль-Канеман-Амос-Тверски.-Рациональный-выбор-ценности-и-фреймы.docx (12.08.2016).

Найт Фрэнк, 2003, Риск, неопределенность и прибыль, Москва, Дело.

Саймон Герберт, 2004, Науки об искусственном, Изд. 2-е. Москва, Едиториал УРСС.

Стиглер Джордж, 1995, Экономическая теория информации, Теория фирмы, Экономическая школа, СПб., с. 507-529.

Терепищий Сергій Олександрович, 2016, Сучасні освітні ландшафти. Київ, Фенікс.

Филатов Владимир, 2012, Модели человека в социальных науках, Эпистемология & философия науки, Т. XXXI, № 1, с. 125-140.

Фридмен Милтон, 1994, Методология позитивной экономической науки, THESIS, Вып. 4, с. 20-52.

Opublikowane
2018-12-31

Cited By /
Share

Petinova, O. (2018). Noeoklasyczny model człowieka ekonomicznego – wybrane aspekty. Studia Warmińskie, 55, 131–145. https://doi.org/10.31648/sw.3067

Oksana Petinova 
Katedra Filozofii, Socjologii i Zarządzania zasobami społecznymi i kulturalnymi, Południowo-Ukraiński Państwowy Uniwersytet Pedagogiczny im. K.D. Ushinsky’ego (Odessa), Ukraina
https://orcid.org/0000-0002-1871-1201