Prognostyczna rola filozofii edukacji
Anzhela Boiko
The Department of Philosophy and Political Science, Cherkasy State Technological University, bul. Shevchenko 460, 18000 Cherkasyhttps://orcid.org/0000-0002-6414-2214
Abstrakt
W artykule omówiono prognostyczną funkcję filozofii edukacji. Ponadto wykorzystano współczesny materiał empiryczny, a także ważne omówienia problemów filozofii edukacji. Autor udowadnia, że nowoczesna edukacja odnosi się do wielu wymiarów, m.in. świadomego kształcenia i samokształcenia, technologii społecznych i kwestii związanych z rozwojem społeczeństwa, wskazuje również, że głównym wyzwaniem współczesnej edukacji jest umiejętne wykorzystanie teoretycznych idei i zasad. W konkluzji podkreśla, że filozoficzna refleksja wobec faktycznego kształtowania edukacji pełni funkcję prognostyczną, tzn. wyprzedza i warunkuje formułowanie praktycznych zasad i zaleceń na polu kształcenia. Zwraca uwagę, że odpowiednio ukształtowane systemy edukacji umożliwiają właściwe stymulowanie społeczeństwa do osiągania przez nie pożądanych i godziwych rezultatów.
Słowa kluczowe:
filozofia edukacji, funkcja prognostyczna, technologia społeczna, edukacjaBibliografia
Bazaluk O., The Philosophy of Cosmos: the Place of Human at the Scale of Earth and Cosmos. Chapter One, Philosophy and Cosmology 16 (2016), p. 28-32. Google Scholar
Bazaluk O., The Strategies of Systematization of the Theories of Education. The Main Meaning and Features of the Theories of Education of Plato’s and Isocrates’ Lines, Future Human Image 7 (2017), p. 13. Google Scholar
Burbules N., Raybeck N., Philosophy of Education. Current Trends // Encyclopedia of Education, Second Edition, J.W. Guthrie, ed. N.Y.: Macmillan 2003, R. 1880-1885. Google Scholar
Competence approach in the modern education: world experience and Ukrainian perspective: library in educational policy, ed. by O.V. Ovcharuk, Kiev 2004, p. 112. Google Scholar
Delor J., Education: hidden treasure, UNESCO 1996, p. 37. Google Scholar
Gordon D., Janet V., Revolution in education. To teach the world to study in a new way, Parvine 2003. Google Scholar
Gurevich P.S., Philosophy of education: theory and practice 2006 – #. 4 Conference “Higher education for XXI century”. Google Scholar
Ilin G.L., Philosophy of education (Idea of continuity), Мoscow 2002. Google Scholar
Lapshina V.S., Philosophy of education: on the way to the formation of a new field of knowledge, Philosophy and Society 4 (2013), p. 135-147. Google Scholar
Mannheim K., Diagnosis of Our Time, Moscow 1994. Google Scholar
Mihalina O.A., Topical Problems of the Development of Modern Western Education Philosophy, Journal Izvestiya Rossiyskogo Gosudarstvennogo Pedagogicheskogo Universiteta named after A.I. Gertsena 114 (2009), p. 103-111. Google Scholar
Philosophy of Education: An Anthology, ed. by R. Carren, Oxford: Blackwell Publishing 2006. Google Scholar
Sheler M., Forms knowledge and education, Selected works, Moscow 1994. Google Scholar
Svyrydenko D., Plagiarism challenges at Ukrainian science and education, Studia Warmińskie 53 (2016), p. 67-69. Google Scholar
Terepyshchyi S., The concept of “knowledge society” in the context of information era, Studia Warmińskie 53 (2016), p. 78-81. Google Scholar
The Department of Philosophy and Political Science, Cherkasy State Technological University, bul. Shevchenko 460, 18000 Cherkasy
https://orcid.org/0000-0002-6414-2214