Nowoczesna uczelnia w świetle wyzwań związanych z kształceniem ustawicznym: kwestie filozofii edukacji

Natalia Semeniuk

Department of Social Philosophy, Philosophy of Education and Education Policy, National Pedagogical Dragomanov University, Pirogova 9, 01601 Kyiv, Ukraine
https://orcid.org/0000-0002-6086-0489


Abstrakt

Filozoficzna analiza działania współczesnego uniwersytetu prowadzi do wniosku, że jest on miejscem komercyjnie ukierunkowanej edukacji i kształcenia lokalnych specjalistów w danej dziedzinie. Ponadto okazuje się, że współczesny uniwersytet może być: elitarny, masowy, niszowy, regionalny, pragmatyczny, ekologiczny i in. Autorka zauważa, że komercjalizacja edukacji bezpośrednio sprzężona jest ze wzrostem wpływu technologii na dynamikę rozwoju kulturowego, globalizację i informatyzację danego społeczeństwa. W związku z tym wydaje się, że wolność poszukiwań naukowych, niezależność nauki i edukacji schodzą na dalszy plan, gdyż współczesna uczelnia skupia się przede wszystkim na osiąganiu efektów naukowych i edukacyjnych, które są komercyjnie pożądane i możliwe do pragmatycznego wykorzystania. Autorka utrzymuje, że w dłuższej perspektywie czasu taki trend funkcjonowania współczesnego uniwersytetu, jeśli się utrzyma, okaże się zgubny, gdyż nie służy zrównoważonemu rozwojowi zarówno człowieka jako osoby, jak i ludzkiego społeczeństwa.


Słowa kluczowe:

edukacja, uniwersytet, kształcenie ustawiczne, heutagogika, światowy rynek usług edukacyjnych, misja społeczna, dywersyfikacja, synergia, autonomia


Arthur James, 2017, The First Modern University: the University of Birmingham, British Journal of Educational Studies, Vol. 65, Issue 2, pp. 183-200, https://doi.org/10.1080/00071005.2016.1227426.

Badley Graham, 2016, The pragmatic university: a feasible utopia?, Studies in Higher Education, Vol. 41, Issue 4, pp. 631-641, https://doi.org/10.1080/03075079.2014.942269.

Barber Michael, Donnelly Katelyn, Rizvi Saad, 2013, An avalanche is coming. Higher education and the revolution ahead, The Institute for public policy research.
Bazaluk Oleg, Fatkhutdinov Vasyl, Svyrydenko Denys, 2018, The Potential of Systematization of the Theories of Education for Solving of Contradictions of Ukrainian Higher Education Development, Studia Warmińskie, Vol. 55, pp. 63-79, https://doi.org/10.31648/sw.3062.

Bilyk Valentyna, Sheremet Inessa, 2019, A New View of the Nature of Reality and the Teaching Higher-Level Cognitive Strategies, Philosophy and Cosmology, Volume 22, pp. 92-100, https://doi.org/10.29202/phil-cosm/22/7.

Bowman, William, 2016, Friedrich Nietzsche: Herald of a New Era, Hazar Press.

Derrida Jacques, 2005, Politics of Friendship, Verso.

Eco Umberto, 1989, The Open Work, Harvard University Press.

Jones Gill, Fleming Scott, Laugharne Janet, 2018, The challenge of enterprise/innovation: a case study of a modern university, Journal of Further and Higher Education, https://doi.org/10.1080/0309877X.2018.1517865.

Kerr Clark, 1963, The Uses of the University, 5th edition, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts.

McLaren Colin A., 1975, The management of modern university records, Journal of Educational Administration and History, Vol. 7, Issue 1, pp. 51-56, https://doi.org/10.1080/0022062750070106.

MacRury Iain, 2007, Institutional creativity and pathologies of potential space: The modern university, Psychodynamic Practice. Individuals, Groups and Organisations, Vol. 13, Issue 2, pp. 119-140, https://doi.org/10.1080/14753630701273058.

Moodie Gavin, 2017, Wisdom’s workshop: the rise of the modern university by James Axtell, History of Education, Vol. 46, Issue 6, pp. 868-870, https://doi.org/10.1080/0046760X.2017.1346148.

Możgin Wiktor, 2019, The Condition of a Modern University − Is There a Problem?, Future Human Image, Vol. 11, pp. 56-65, https://doi.org/10.29202/fhi/11/6.

Pavlova Olena, 2018, Politically-Technological Potential of Cultural Practices in Ukrainian Perspective, Ukrainian Policymaker, Vol. 2, pp. 20-26, httsp://doi.org/10.29202/up/2/3.

Savenkova Liudmyla, Svyrydenko Denys, 2018, Academic Mobility and Academic Migration Issues: the Case of Ukrainian Higher Education, Interdisciplinary Studies of Complex Systems, No. 13, pp. 57-65, https://doi.org/10.31392/iscs.2018.13.057.

Shore Cris, Taitz Mira, 2012, Who ‘owns’ the university? Institutional autonomy and academic freedom in an age of knowledge capitalism, Globalisation, Societies and Education, Vol. 10, Issue 2, pp. 201-219, https://doi.org/10.1080/14767724.2012.677707.

Selleck Richard J.W., 1999, The modern university and its discontents, The European Legacy. Toward New Paradigms, Vol. 4, Issue 6: Ideas and Beliefs of the Victorians, pp. 100-104, https://doi.org/10.1080/10848779908580015.

Tull Ashley, 2007, Higher Ground: Ethics and Leadership in the Modern University, Journal of College and Character, Vol. 8, Issue 2, https://doi.org/10.2202/1940-1639.1170.

Vokey Daniel, 2011, Debating moral education: rethinking the role of the modern university, Journal of Moral Education, Vol. 40, Issue 1, pp. 134-136, https://doi.org/10.1080/03057240.2011.541997.

Wach Krzysztof, Wojciechowski Liwiusz, 2016, Entrepreneurial Intentions of Students in Poland in the View of Ajzen’s Theory of Planned Behaviour, Entrepreneurial Business and Economics Review, Vol. 4 (1), pp. 83-94, https://doi.org/10.15678/EBER.2016.040106.

Whyte William, 2016, Wisdom’s Workshop: the rise of the modern university, Social History, Vol. 41, Issue 3, pp. 351-352, https://doi.org/10.1080/03071022.2016.1175108.

Zhang Yingqiang, Fang Hualiang, 2018, From Living Space to Cultural Space: How a Modern University Academy System is Possible, Chinese Education & Society, Vol. 51, Issue 1: Liberal Arts (General) Education in Chinese Universities, pp. 57-67, https://doi.org/10.1080/10611932.2017.1411695.

Opublikowane
2019-12-31

Cited By /
Share

Semeniuk, N. (2019). Nowoczesna uczelnia w świetle wyzwań związanych z kształceniem ustawicznym: kwestie filozofii edukacji. Studia Warmińskie, 56, 137–148. https://doi.org/10.31648/sw.4317

Natalia Semeniuk 
Department of Social Philosophy, Philosophy of Education and Education Policy, National Pedagogical Dragomanov University, Pirogova 9, 01601 Kyiv, Ukraine
https://orcid.org/0000-0002-6086-0489