„Namiętności duszy” R. Descartesa jako ekspikacja antropologicznego i etycznego projektu
Anatolii Malivskyi
Department of Philosophy, Dnipropetrovsk National University of Railway, Lazaryana str., 2 49010 Dnipro, Ukrainehttps://orcid.org/0000-0002-6923-5145
Volodymyr Khmil
Department of Philosophy, Dnipropetrovsk National University of Railway, Lazaryana str., 2 49010 Dnipro, Ukrainehttps://orcid.org/0000-0003-4710-6681
Abstrakt
Autorzy niniejszego artykułu podjęli się wyjaśnienia antropologicznego oraz etycznego kontekstu ukrytego w filozoficznych rozważaniach Kartezjusza. U podstaw ich podejścia leży wizja nowożytnej epoki, która jest związana przede wszystkim z potrzebą rozwoju antropologii, której implementacja w tekstach myśliciela jest tradycyjnie przedstawiona w sposób fragmentaryczny oraz powierzchowny. Odwołując się do tekstów Kartezjusza, a szczególnie do jego pracy „Namiętność duszy”, autorzy artykułu bronią tezy, która traktuje zrozumienie oraz postrzeganie jako integralną część natury człowieka. Opierając się na wcześniejszych tekstach, przedstawiono koncepcję rozważań dotyczących antropologicznej pozycji Kartezjusza, która została ujęta w „Namiętności duszy”. Obejmuje swoim zasięgiem takie aspekty, jak nacisk na znaczenie metafizyki, skupienie się na pojęciu wolnej woli, zainteresowanie wolicjonalnym składnikiem ludzkiej natury oraz wizją namiętności jako formą wyrażania merytorycznego zjednoczenia umysłu i ciała.
Słowa kluczowe:
Kartezjusz, natura ludzka, antropologia, etyka, umysł, jedność umysłu i ciała, samorozwój, pasjaBibliografia
Brown Deborah J., 2006, Descartes and the Passionate Mind, Cambridge University Press.
Descartes Rene, 1996, Ouvres complètes in 11 vol., Paris: Vrin, publiées par Ch. Adam et P. Tannery, vol. 11, Paris.
Descartes Rene, 1989, Passions of the Soul, Hackett Publishing.
Franco Abel, 2006, Descartes’ Theory of Passions, University of Pittsburgh.
Hoffman Paul, 2009, Essays on Descartes, Oxford University Press.
Khmil Volodymyr, Malivskyi Anatolii, 2018, The Problem of Forms of Completing the Copernicus Revolution in Modern Cartesian Science, Philosophy and Cosmology, Volume 21, 2018, p. 131-139, https://doi.org/10.29202/phil-cosm/21/14.
Khmil Volodymyr, Malivskyi Anatolii, 2017, Contemporary Reception of Rene Descartes’ Skepticism, Philosophy and Cosmology, Volume 19, p. 168-178.
Malivskyi Anatolii, 2017, Anthropological project as a basis of Cartesian Ethics, Anthropological measurements of philosophical research, No. 11, p. 117-126.
Spink Aaron, 2017, Cartesian Method and Experiment, Graduate thesis, https://www.mobt3ath.com/uplode/book/book-31528.pdf (31.07.2019).
Shapiro Lisa, 2003, The structure of The Passions of the Soul and the soul-body union, In Byron Williston & André Gombay (eds.), Passion and Virtue in Descartes, Humanity Books, р. 31-79.
Shopenhauer Artur, 1992, Aforyzmi zhyznennoi mudrosty, In Svoboda voly y nravstvennost, Moscow, p. 260-420 (in Russian).
Voss Stephen, 1994, The End of Anthropology, In Reason, Will and Sensation (ed. John Cottingham), Oxford: Clarendot Press, p. 273-306.
Department of Philosophy, Dnipropetrovsk National University of Railway, Lazaryana str., 2 49010 Dnipro, Ukraine
https://orcid.org/0000-0002-6923-5145
Department of Philosophy, Dnipropetrovsk National University of Railway, Lazaryana str., 2 49010 Dnipro, Ukraine
https://orcid.org/0000-0003-4710-6681