Transformacja ideału kultury w platońskiej teorii edukacji

Oleg Bazaluk

Center for Chinese-European Studies, Guangdong University of Petrochemical Technology, 139 Guandu 2nd Rd, Maonan, Maoming, Guangdong, China
https://orcid.org/0000-0002-1623-419X


Abstrakt

W artykule ideał kultury został przyjęty jako podstawowy aspekt odróżniający teorię edukacji Platona od teorii edukacji zaproponowanej przez Izokratesa. Odwołując się do historii kultury, przybliżono znaczenie ideałów kulturowych w teoriach edukacji w starożytności, średniowieczu oraz epoce nowożytnej. Autor podejmuje dwie zasadnicze kwestie. Po pierwsze, rozważa spójność ideału kulturowego „inteligentnej osoby” ze współczesną wiedzą odnoszącą się do doświadczeń bycia dasein-the-one (tzn. istnienia w pojedynkę). Po drugie, proponuje nowy typ ideału kulturowego, który wskazuje też sposób zbudowania idealnej ziemskiej republiki. Autor stoi też na stanowisku, że na początku XXI w. ludzkość po raz pierwszy dysponuje możliwościami kształtowania poszczególnych społeczeństw na całej Ziemi, dlatego też uważa, że trzeba ten fakt odpowiednio uwzględnić we współczesnej teorii edukacji. W pracy przedstawiono ponadto krytykę współczesnego ideału „inteligentnej osoby” oraz zaproponowano nowy ideał kulturowy, który można oddać za pomocą określenia „Ci, którzy przekształcają wszechświat”. Wspomniany ideał rozjaśnia przepaść, która istnieje pomiędzy autentycznością a nieautentycznością, między Sobie a Innemu.


Słowa kluczowe:

ideał kultury, klasyczna grecka edukacja, egzystencja istoty, Starożytna Grecja, Średniowiecze, Oświecenie, indywidualistyczna mentalność egzystencji


Afonasin, Eugene, 2018. Cosmology and Politics in Ancient Greek Thought. A review of: Dominic O’Meara. Cosmology and Politics in Plato’s Later Works. Philosophy and Cosmology, Volume 21, 2018: 153-158. https://doi.org/10.29202/phil-cosm/21/16.

Augustine of Hippo. The City of God. Minsk: Harvest, 2000.

Bazaluk, Oleg, 2017. The Strategies of Systematization of the Theories of Education. The Main Meaning and Features of the Theories of Education of Plato’s and Isocrates’ Lines). Future Human Image, Vol. 7, 2017: 11-27.

Bazaluk, Oleg, 2018. The Feature Transformations of the Basic Meanings of Greek Paideia in the Educational Theories in the Middle Ages. Schole, Vol. 12.1, 2018: 243-258. https://doi.org/10.21267/AQUILO.2018.12.10428.

Bazaluk, Oleg, Kharchenko Larysa, 2018. The Philosophy of the Cosmos as the New Universal Philosophical Teaching about Being. Philosophy and Cosmology, Volume 21, 2018: 6-13. https://doi.org/10.29202/phil-cosm/21/1.

Bazaluk Oleg, Fatkhutdinov Vasyl, Svyrydenko Denys, 2018. The Potential of Systematization of the Theories of Education for Solving of Contradictions of Ukrainian Higher Education Development. Studia Warmińskie, Vol. 55, pp. 63-79. https://doi.org/10.31648/sw.3062.

Davies, Richard, 2001. Descartes: Belief, Scepticism and Virtue. Routledge, 2001.

Frank, Semyon, 1976. The Meaning of Life. Brussels: Life with God Press.

Gulyga, Arseny, 2000. Aesthetics in the Light of Axiology. Fifty Years on Volkhonka. St. Petersburg: Aleteya.

Heidegger, Martin, 1961. On the Essence of Truth. Translated by John Sallis, 1961. https://aphelis.net/wp-content/uploads/2011/02/Martin-Heidegger-On-the-Essence-of-Truth.pdf.

Heidegger, Martin, 1986. Plato’s Doctrine of Truth. Historical and Philosophical Yearbook. Moscow: Nauka, 1986: 255-275.

Heidegger, Martin, 2006. Nietzsche and Emptiness. Moscow: Eksmo.

Isocrates, 1980. Antidosis. In Isocrates with an English Translation in three volumes, by George Norlin. Cambridge, MA, Harvard University Press; London, William Heinemann Ltd., 1980. http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Isoc.%2015.

Jaeger, Werner, 1946. Paideia: The Ideals of Greek Culture: Volume I: Archaic Greece: The Mind of Athens. Basil Blackwell, Oxford, 1946. https://archive.org/stream/werner-jaeger-paideia-the-ideals-of-greek-culture-vol1#page/n1/mode/2up.

Kant, Immanuel, 1900. Kant on Education (Ueber Paedagogik). Boston: D.C. Heath and Co. http://oll.libertyfund.org/titles/kant-kant-on-education-uber-padagogik.

Kant, Immanuel, 1965. Works in Six Volumes. Moscow: Mysl’.

Marrou, Henri-Irenee, 1998. History of Education in Antiquity (Greece). Moscow: Greco-Latin Cabinet by Yu.A. Shichalina.

Medynskii, Serhii, Shandruk, Svitlana, Sovgira, Svitlana, 2018. Prospective View of Professional Study of Specialists in Physical Education and Sports in Higher Educational Universities of Ukraine (Based on the American experience). Future Human Image, Volume 10, 2018: 50-61. https://doi.org/10.29202/fhi/10/5.

Plato, 1994. Collected Works in Four Volumes. Moscow: Mysl’.

Tytarenko, Vadym, 2018. War and Peace in Kant’s and Hegel’s Consideration. Philosophy and Cosmology, Volume 22, 2019: 181-187. https://doi.org/10.29202/phil-cosm/22/17.

Tytarenko Vadym, 2018. Correlation between Morality and Religion in Ukrainian Society: Productive Ideas in German Idealism for Modern Consideration. Ukrainian Policymaker, Volume 2, 2018: 41-47. https://doi.org/10.29202/up/2/6.

Opublikowane
2019-12-31

Cited By /
Share

Bazaluk, O. (2019). Transformacja ideału kultury w platońskiej teorii edukacji. Studia Warmińskie, 56, 95–104. https://doi.org/10.31648/sw.4598

Oleg Bazaluk 
Center for Chinese-European Studies, Guangdong University of Petrochemical Technology, 139 Guandu 2nd Rd, Maonan, Maoming, Guangdong, China
https://orcid.org/0000-0002-1623-419X