Ustanowienie Eucharystii w dziele fundacji Kościoła
Paweł Rabczyński
Katedra Teologii Fundamentalnej, Dogmatycznej i Moralnej, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztynhttp://orcid.org/0000-0002-8732-7019
Abstrakt
We współczesnej eklezjologii podkreśla się, że całe życie Jezusa Chrystusa miało charakter eklezjotwórczy. Genezy Kościoła nie łączy się z pojedynczym wydarzeniem. Fundacja Eklezji należy do trynitarnej ekonomii zbawczej Boga i jest dynamicznym procesem. Można wyróżnić dziesięć etapów eklezjogenezy, a wśród nich dwa kluczowe, świadczące o założycielskiej inicjatywie Jezusa. Pierwszy to wyznanie mesjańskiej wiary Szymona Piotra w okolicy Cezarei Filipowej, które skutkuje nadaniem mu przez Mistrza nowego imienia i zapowiedzią fundacji Eklezji; drugi to ustanowienie Eucharystii. Podczas Ostatniej Wieczerzy Jezus świętował Paschę z Dwunastoma. Antycypował w ten sposób swoją śmierć na krzyżu jako zastępczą dobrowolną ofiarą o charakterze ekspiacyjnym. Odwołując się do symboliki uczty paschalnej i ksiąg Starego Testamentu, wyjaśnił sens swojej śmierci – ponowne zgromadzenie Izraela w obliczu bliskiego nadejścia Królestwa Bożego. Zawarł Nowe Przymierze „we Krwi swojej”, dzięki któremu wszyscy mają możliwość zbawienia. Ufundował w ten sposób lud Boży czasów ostatecznych – Kościół.
Słowa kluczowe:
geneza Kościoła, ustanowienie Eucharystii, Ostatnia Wieczerza, ustanowienie DwunastuBibliografia
Benedykt XVI, 2007b, Blisko, najbliżej Chrystusa. Apostołowie i pierwsi uczniowie, W drodze, Poznań.
Commission théologique internationale, 1988, Thèmes choisis d’écclesiologie (1985), w: Commission théologique internationale, Textes et documents (1969–1985), Cerf, Paris, s. 323–362.
Gnilka Joachim, 2005, Jezus z Nazaretu, Wydawnictwo M, Kraków.
Jan Paweł II, 2003, Encyklika Ecclesia de Eucharistia, Libreria Editrice Vaticana, Watykan.
Kasper Walter, 2005, Sakrament jedności. Eucharystia i Kościół, Jedność/Herder, Kielce.
Kongregacja Nauki Wiary, 2000, Deklaracja Dominus Iesus, Libreria Editrice Vaticana, Watykan.
Kudasiewicz Józef, Teksty ustanowienia Eucharystii, w: Stefan Szymik (red.), Biblia o Eucharystii, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin, s. 63–82.
Lohfink Gerhard, 2005, Czy Bóg potrzebuje Kościoła? O teologii ludu Bożego, W drodze, Poznań.
Lohfink Gerhard, 2006, Czy Jezus głosił utopię?, W drodze, Poznań.
Lohfink Gerhard, 2015, Przeciw banalizacji Jezusa, Wydawnictwo Święty Wojciech, Poznań.
Loisy Alfred, 1904, L’Évangile et l’Église, Bellevue, Paris.
Międzynarodowa Komisja Teologiczna, 2000a, Apostolskość Kościoła i sukcesja apostolska (1973), w: Janusz Królikowski (red.), Od Wiary do Teologii. Dokumenty Międzynarodowej Komisji Teologicznej 1969–1996, Wydawnictwo Księży Sercanów, Kraków, s. 19–31.
Międzynarodowa Komisja Teologiczna, 2000b, Wybrane zagadnienia z eklezjologii (1985), w: Janusz Królikowski (red.), Od wiary do teologii. Dokumenty Międzynarodowej Komisji Teologicznej 1969–1996, Wydawnictwo Księży Sercanów, Kraków, s. 197–236.
Nawracała Tomasz, 2011, Gdzie jest basileia? Biblijne, historyczne i teologiczne aspekty współczesnej dyskusji na temat królestwa Bożego, Poznańskie Studia Teologiczne 25, s. 173–211.
Paciorek Antoni, 2008, Ewangelia według świętego Mateusza, rozdziały 14-28. Nowy Komentarz Biblijny, t. 1, cz. 2, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa.
Penna Romano, 2011, DNA chrześcijaństwa. Tożsamość chrześcijan, Wydawnictwo OO. Franciszkanów Bratni Zew, Kraków.
Rabczyński Paweł, 2018, Ustanowienie Dwunastu w dziele fundacji Kościoła, Studia Elbląskie 19, s. 377–390.
Ratzinger Joseph, 1971, Wprowadzenie w chrześcijaństwo, Znak, Kraków.
Ratzinger Joseph – Benedykt XVI, 2007, Jezus z Nazaretu, cz. 1, Od chrztu w Jordanie do Przemienienia, Wydawnictwo M, Kraków.
Ratzinger Joseph – Benedykt XVI, 2008, Patrzeć na Przebitego. Szkice o chrystologii duchowej, Wydawnictwo Salwator, Kraków.
Ratzinger Joseph – Benedykt XVI, 2009, Kościół. Wspólnota w drodze, Jedność, Kielce.
Ratzinger Joseph – Benedykt XVI, 2011, Jezus z Nazaretu, cz. 2, Od wjazdu do Jerozolimy do Zmartwychwstania, Jedność, Kielce.
Rubinkiewicz Ryszard, Eucharystia źródłem jedności, w: Stefan Szymik (red.), Biblia o Eucharystii, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin, s. 51–61.
Rusecki Marian, 1997, Dlaczego niektórzy akceptują Chrystusa, a odrzucają Jego Kościół?, w: Marian Rusecki (red.), Problemy współczesnego Kościoła, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin, s. 107–116.
Rusecki Marian, 2014, Traktat o Kościele, Wydawnictwo KUL, Lublin.
Seweryniak Henryk, 1996, Święty Kościół powszedni, Wydawnictwo: Biblioteka Więzi, Warszawa.
Sobór Watykański II, 1986, Konstytucja dogmatyczna o Kościele Lumen gentium, w: Sobór Watykański II, Konstytucje. Dekrety. Deklaracje, Pallottinum, Poznań, s. 105–166.
Witaszek Gabriel, 1997, Eucharystia jako Nowe Przymierze (Jr 31, 31-34), w: Stefan Szymik (red.), Biblia o Eucharystii, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin, s. 21–34.
Katedra Teologii Fundamentalnej, Dogmatycznej i Moralnej, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn
http://orcid.org/0000-0002-8732-7019