Ko-ewolucja ludzkiej cielesności i technosfery: dyskurs filozoficzno-antropologiczny
Valentina Bogachenko
Philosophy, Psychology and Pedagogy Department, A.S. Popov Odessa National Academy of Telecommunications, Kuznechnaya St. 1, 65020 Odessahttps://orcid.org/0000-0002-4105-0480
Abstrakt
W artykule autorka omówiła strategie rozwoju i transformacji bytowej sytuacji człowieka w kontekście postępu technicznego. Zmiana naturalnego sposobu bytowania człowieka na technogeniczny sposób komunikacji prowadzi do powstawania „wirtualnej osobowości”. Zachodzi także proces asymilacji tego, co naturalne, z tym, co sztuczne. Ponadto prowadzone rozważania dotyczą kwestii, jaką są etyczne alternatywy odnośnie do kształtowania się przyszłej egzystencji człowieka jako gatunku istniejącego w technosferze, a także możliwości zachowania człowieczeństwa w różnych technologicznych projekcjach osobowości. Według autorki koewolucja człowieka i technosfery wiąże się z powstawaniem coraz to nowych sposobów ich interakcji i domaga się rozwijania antropologii technogenicznej. Można też zauważyć, że natura ludzkiej cielesności znajduje swoje odzwierciedlenie w takich pojęciach, jak „ciało biologiczne”, „ciało społeczne”, „ciało kulturowe” czy „ciało wirtualne”. Tego typu pojęcia ujawniają plastyczność jako główną wartość i jakość, dzięki której współczesny człowiek może lepiej komunikować się z innych i zrozumieć samego siebie.
Słowa kluczowe:
koewolucja, ludzka cielesność, technosfera, antropologia technogeniczna, wirtualna rzeczywistość, „osobowość wirtualna”, „wirtualna cielesność”Bibliografia
Gardner Howard, 1993, Multiple intelligences: Theory in practice, New York, NY: Basic Books.
Haff Peter, 2014, Humans and technology in the Anthropocene: Six rules, The Anthropocene Review 2014, vol. 1(2) 126–136, DOI: 10.1177/2053019614530575.
Kagan Moses, 1996, Philosophy of Culture, St. Pb., LLP TC “Petropolis”.
McLuhan Marshall, 1994, Understanding Media: The Extensions of Man, London; New York: Routledge, 2010, cop.
Merleau-Ponty Maurice, 2013, Phenomenology of Perception, Routledge.
Moiseev Nikita, 1998, Once again on the issue of Сo-evolutionthe, Questions of Philosophy, No. 8, p. 26–32, http://www.ecolife.ru/jornal/ecap/1998-2-2.shtml.
Nancy Jean-Luc, 1999, Corpus, М.: Ad Marginem Publ.
Nancy Jean-Luc, 2006, Body: inside or out. Fifty-eight body testimonies, Blue sofa, Vol. 9, M., p. 122–138, http://intelros.ru/pdf/siniy_divan/09/9.pdf.
Ortega-y-Gasset Jose, 1993, Reflections of technology, Questions of philosophy, No. 5, p.164–232, https://gtmarket.ru/laboratory/expertize/5483.
Revonsuo Antti, 2006, Inner Presence: Consciousness as a Biological Phenomenon, MA: The MIT Press, Cambridge.
Rothacker Erich, 1966, Philosophische Anthropologie, Bouvier, Bonn.
Rozin Vadim, 2004, Internet – a new information technology, semiosis, virtual environment // Influence of the Internet on the consciousness and structure of knowledge, M.: IF RAS, p. 3–23.
Schmitz Hermann, Müllan Rudolf & Slaby Jan, 2011, Emotions outside the box – the new phenomenology of feeling and corporeality, Phenomenology and Cognitive Sciences, vol. 10, p. 241–259, https://link.springer.com/article/10.1007/s11097-011-9195-1.
Vernadsky Vladimir, Some Words About The Noösphere1 by Vladimir I. Vernadsky, Spring 2005, 21st Century Science&Technology, p. 16–21, http://21sci-tech.com/translations/The_Noosphere.pdf.
Zalasiewicz Jan et al., 2008, Are we now living in the Anthropocene?, GSA Today, vol. 18, no. 2 , p. 4–8, doi: 10.1130/GSAT01802A.1.
Philosophy, Psychology and Pedagogy Department, A.S. Popov Odessa National Academy of Telecommunications, Kuznechnaya St. 1, 65020 Odessa
https://orcid.org/0000-0002-4105-0480